Klik venligst



Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Vognmænd ryster på hovedet over mangel på rastepladser

Søndag 7. april 2019 kl: 20:33
Af: Redaktionen

Det er svært at finde en parkeringsplads på rastepladserne langs motorvejene, når de lovpligtige hvil skal afholdes. Det påpegede ITD’s afgående formand, Gert Jakobsen, da han fremlagde sin sidste beretning som formand for transportorganisationen, da der var generalforsamling i Horsens i lørdags

Gert Jakobsen fremhævede, at ITD var tilfreds med, at VLAK-Regeringen og Dansk Folkeparti vil investere 112,7 milliarder kroner i infrastruktur i Danmark frem mod år 2030 - de fleste af pengene er afsat til vejnettet. Men politikerne har efter ITD’s opfattelse overset en væsentlig udfordring for vognmændene - rastepladser.
 

- Mange vognmænd og chauffører ryster på hovedet over, at de skal betales 2.040 kroner til staten for ulovlig parkering, når deres eneste alternativ i mange tilfælde er at overtræde køre- og hviletidsreglerne. Situationen bliver desværre kun mere og mere uholdbar. Lastbiltrafikken på motorvejsnettet er vokset, men der er ikke investeret i rastepladskapacitet til lastbiler. Man har nu også firdoblet parkeringsgebyrerne og samtidig øger man også kontroltrykket, så der uddeles parkeringsbøder, hvis en lastbil holder helt eller delvist uden for en opmærket parkeringsbås på en rasteplads, selvom parkeringen ikke generer andre trafikanter, sagde Gert Jakobsen, der tilføjede, at man derudover har fjernet toiletter, borde, bænke og skraldespande fra 132 rastepladser langs hovedlandevejene.


- ITD har ellers - sammen med de øvrige transportorganisationer - presset meget hårdt på for at få udvidet og opgraderet rastepladserne langs de danske motor- og landeveje. Vi har også præsenteret konkrete løsningsforslag til at forøge rastepladskapaciteten på den helt korte bane. Desværre er der indtil videre intet sket for at rette op på situationen, men vi håber og forventer, at de ansvarlige politikere meget snart reagerer og løser problemerne, sagde Gert Jakobsen og undrede sig over, at der ikke er tænkt rastepladser ind i de kommende udvidelser af vejnettet.
 

ITD’s afgående formand glædede sig over, at politikerne har lavet flere fornuftige regelforenklinger, blandt andet ved at hæve hastighedsgrænsen fra 70 km/t til 80 km/t for lastbiler på landeveje og motortrafikveje. Regeringen har også meldt ud, at man vil hæve den tilladte højde for lastbilerne med 10 centimer. 


Senest er det besluttet at flytte ansvaret for afvikling af køreprøver, udstedelse af kørekort og førerkort og håndteringen af særtransporttilladelser fra politiet til Færdselsstyrelsen.

 
- Hermed tages et stort skridt mod at samle kontrollen af erhvervstransporten under ét ministerium, som ITD har arbejdet for i årevis, og det er vi meget tilfredse med, sagde Gert Jakobsen.




Klik venligst

© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Fire-hjulstrækker til krævende opgaver bliver opgraderet
- Fyrværkeri blev sendt som pakke
- - Det er både respektløst og uansvarligt
- Samråd om vejafgift er på Folketingets tv
- Et halvt ton nikotinposer var skjult i 16.000 dåser
- Vognmand i Holte havde sin nye bil på udstilling
- En af transportbranchens vigtigste kampe er et opgør med administrativt bøvl og urimelige afgifter
- Renovationsselskab fik Transportens Lærepladspris 2025
- Arbejdsgiverformand fortsætter
- Lavere aktiviteter i Tyrkiet påvirkede godsmængderne hos rederikoncern
- Varebiluddannelse kører ind hos kursusudbyder i Esbjerg
- Fredag 12. september 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst