Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Transportpolitiske udfordringer: Infrastruktur og afgifter

Fredag 23. september 2011 kl: 10:00
Share  


Af: Mikael Hansen

Fornyelse og udvikling af infrastrukturen er et hovedemne i den nationale transportpolitik, og transportbeskatningen trænger til et hovedeftersyn

transportnyhederne.dk gennemgår i denne uge de vigtigste transportpolitiske udfordringer, den kommende Thorning-regering står overfor.

Infrastruktur
Mobiliteten, transportmængderne og transportmønstrene har ændret sig voldsomt i de seneste årtier, og behovet for ny infrastruktur er et konstant udfordring for den slunke statskasse.
Dannelsen af Infrastrukturfonden efter forliget om den grønne transportpolitik i januar 2009 var et vigtigt skridt i retning af at fastholde de langsigtede perspektiver i infrastrukturudviklingen. I princippet er de afsatte midler disponeret frem til 2018, og det er derfor udbygningen efter 2018, der står foran planlægning og politisk beslutning i de kommende år. Formentlig vil Thorning-regeringen fortsætte traditionen for brede politiske forlig om infrastrukturen.

Den vigtigste strategiske beslutning vil være, om der skal bygges en fast forbindelse over Kattegat. Hvis dette besluttes har det vide konsekvenser for bl.a. jernbanens elektrificering og den øvrige vejudbygning.
Thorning-regeringen kan få alvorlige interne problemer med forslaget om en Hærvejsmotorvej, som er vigtig for erhvervstransporten. Både SF og Enhedslisten er yderst kritiske overfor motorvejsbyggeri. Enhedslisten står netop uden for forliget om den grønne transportpolitik - netop på grund af modstanden mod motorvejsdelen. I det hele taget kan balancen mellem bane- og vejinvesteringer blive et stridspunkt i den kommende regering.

Udbygning af havne og vejinfrastruktur til havne er et andet tema i infrastrukturudbygningen - med erhvervs- og klimapolitiske overtoner.

På jernbaneområdet står elektrificering og realiseringen af timemodellen mellem København og Aalborg i centrum. Svenske ønsker om Øresundsforbindelse nr. 2 kan også for Thorning-regeringen blive vanskeligt at svare positivt på.

Afgifter
Diskussionen om betalingsring og roadpricing kører for fuld kraft i disse uger, men perspektivet er større end det.
Beskatningen af køretøjer og brændstof har i Danmark en historie tilbage til efterkrigstiden valutarestriktioner og energikrisen i 1973. Den høje danske registreringsafgift på personbiler har i mange år været et politisk diskussionsemne, men hverken røde eller blå regeringer har gjort noget alvorligt ved sagen.

Kloge folk har i mange år anbefalet en omlægning af afgifterne fra indkøb til forbrug - altså lavere registreringsafgift og højere brændstofafgifter. "Trafik er for billig" var konklusionen i en berømt EU-rapport fra 1988. En avanceret model er roadpricing - hvor afgiften differentieres efter sted, tid og trafikbelastning.
Forliget om den grønne transportpolitik rummer en bred principiel tilslutning til kørselsafgifter - en politisk kovending af de større i blå blok i de senere år. Her er også lagt op til at aftrapning af registreringsafgiften.

Afgiften for lastbiler er der næsten enighed om på tværs af blokkene, og her er motivet også at beskatte udenlandske lastbiler - og pengene skal tilfalde Infrastrukturfonden.
Efter sammenbruddet i den hollandske roadpricing-model tøver partierne i blå blok overfor roadpricing for privat biltrafik, den benhårde modstand mod betalingsringen om København viser, hvor snævre grænserne er på dette område.

Skatter og afgifter er svære, og begrundelserne for forskellige afgifter skifter lidt fra tid til anden. Behovet for indtægter til staten - den såkaldt fiskale begrundelse - er det sværeste og mest kritiserede argument, men det vejer tungt. Der haster med at fastlægge nye principper for transportafgifterne, og det vil være oplagt at sætte de klima- og miljøpolitiske begrundelser i højsædet. De vil samtidig være langtidsholdbare begrundelser for en bred vifte af økonomiske virkemidler.

En generel afgift på fossile brændstoffer - som Klimakommissionen har foreslået - vil i første omgang ramme transporten hårdt, men vil være det mest effektive incitament til en omstilling til transport med lavt CO2-udslip.



Klik venligst

© Copyright 2021 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Transportvirksomhed har fået 10 ud af 25 medbringertrucks
- Dobbeltsenge for 1,2 millioner kroner er blevet stjålet fra lager
- Tyve tappede dieselolie fra lastbil
- Transportorganisation kårer Årets Transportkommune
- Fire-akslet tip-trailer skal bruges til bulk-transport
- Tog-operatør udvider kapaciteten mod Sydsverige og Europa
- Kran på ny opbygning rækker 33 meter
- Midlertidig stikprøvevis grænsekontrol fortsætter efter lempelse af indrejseregler
- Polsk vognmand måtte lade sin lastbil stå i Danmark
- - Vi skal have straksbøder på rastepladserne nu
- Batterierne komme med særlig standard-bil
- - Transportministeren skal træde i karakter og få det ordnet. Andet er ikke i orden

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst