Klik venligst



Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
OM FYRINGER I ØRESUNDSHAVNE:

Lukket bilproduktion og indstillede krydstogter har udløst fyringerne

Fredag 17. april 2020 kl: 11:51
Af: Redaktionen

Havnevirksomheden Copenhagen Malmö Port (CMP), der driver havnene i Malmö og København, mærker følgerne af corona-situationen hårdt. Selvom CMP har vedtaget en række foranstaltninger, såsom spareplan og brugen af de statslige hjælpepakker, har CMP - som vi kunne berette her på transportnyhederne.dk torsdag - været nødsaget til at opsige 40 medarbejdere i Malmö Hamn

  • Et Asien, som endnu ikke er tilbage på fuld kapacitet
  • Et Europa, der er lukket
  • Et USA, der er hårdt ramt af Corona-krisen
Tre konsekvenser, der er mærkbare for handel og turisme, og dermed også for CMP’s havne på begge sider af Øresund. Rederiers og kunders prognoser ændres fra uge til uge - nogle gange fra dag til dag. Med blandt andet lukkede bilfabrikker og et styrtdykket salg af nyproducerede biler har corona-situationen været meget mærkbar i Skandinaviens største bilhavn i Malmö. Desuden påvirkes CMP’s havne også af en for øjeblikket helt lukket krydstogtsvirksomhed og markant nedgang i de fleste øvrige forretningsområder - både i Danmark og i Sverige.


- Jeg beklager virkelig, at vi ikke ser nogen anden udvej end at give varsel om opsigelse. Det er en tung besked at give til medarbejderne. Vi har i et stykke tid arbejdet på at finde andre løsninger, herunder en omfattende spareplan, som blev indledt i marts, og de statslige hjælpepakker benyttes i både Danmark og Sverige, men det er desværre ikke tilstrækkeligt. Faldet i antal anløb og håndterede volumener og dermed indtægtstab er for store, siger Barbara Scheel Agersnap, der er administrerende direktør hos Copenhagen Malmö Port AB.

 
På den danske side er der på nuværende tidspunkt ikke varslet opsigelser. Men udviklingen af krisen og en række igangsatte initiativers effekter bliver afgørende for, om der også skal varsles opsigelser på dansk side senere på året.


- For at CMP skal kunne forblive en sund virksomhed også i fremtiden er tilpasninger til den nye virkelighed nødvendig, selvom det gør frygteligt ondt. Målsætningen er naturligvis at minimere antallet af opsigelser, og samtidig få CMP ud af krisen på bedst mulig vis, så vi står rustet til at møde markedet og efterspørgslen efter Corona-krisen, siger Barbara Scheel Agersnap og fortsætter:


- CMP er en del af den kritiske infrastruktur, der sikrer, at godstransporterne i vores region fungerer. Det er vores intention og håb, at CMP også i fremtiden vil være den fantastiske havn, som vi er i dag. Det er netop hensynet til CMP, både i den akutte krise men også på den lidt længere bane, der er årsagen til den triste besked.






Klik venligst

© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Brugte bilbatterier kan bruges i lang tid
- Vognmand i Bording har fået ny tre-akslet lastbil med stjerne
- Fredag åbner energiselskab fire nye ladepladser for elektriske lastbiler
- Transportvirksomhed lægger sag an mod TV-station
- Fejl i teknikken viser bødesystemets kompleksitet
- Tysk lastbilproducent har valgt dansk virksomhed som ladeplatform
- Ni uberettigede vejafgiftsbøder er blevet annulleret
- Transportfond støtter 26 projekter
- Vejforening får midlertidig sekretariatschef
- Lov åbner for motorvejsanlæg i Midtjylland
- Hollandsk distributionsbil er blevet hædret i Irland
- Vognmand i Nordsjælland har fået ny tre-akslet forvogn med wirehejs

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst