Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      
DEBAT OM ULOVLIGE UGEHVIL:

Vognmandsforening stiller spørgsmålstegn ved bøder tilchauffører

Tirsdag 25. februar 2020 kl: 12:00
Share  


Af: Redaktionen

Hvordan kan det overhovedet være chaufførernes ansvar, når der afholdelse et regulærere ugehvil på 45 timer i vognmandens lastbil. Det er spørgsmålet fra vognmandsforeningen FDL og formanden Christian Jensen

Arbejdsgiveren har ledelsesretten, dette fremgår udtrykkeligt i DI - Dansk Industri Hovedaftalen paragraf 4. Danske vognmænd var med i kampen for denne ret. Med sejren fulgte et ledelsesansvar, derfor er det klart vognmandens pligt at lede og fordele arbejdet i virksomheden, også så alt arbejde udføres under hensyntagen til gældende aftaler og love.


Bekendtgørelse om køre- og hviletidsbestemmelserne i vejtransport BEK nr 328 af 28/03/2007 Gældende: Og EU har stadfæstet, at et regulært ugehvil på 45 timer ikke må afholdes i lastbilen.


Det er ganske klart vognmandens pligt og opgave at tilrettelægge arbejdet, så chaufføren ikke tvinges til at bryde loven- og køre- og hviletidsbestemmelserne med personlig bødestraf til følge.


Er der nogen form for sund fornuft og fairness tilbage i transporterhvervet og de styrelser, som har ansvaret for teksten i strafferammer som overtrædelser skal sanktioneres efter, når der afholdelse ulovlige regulære ugehvil i lastbilen. Er det med udgangspunkt i Hovedaftalens paragraf 4 helt klart vognmandens ansvar og alene ham, der skal som skal straffes med bøde.


Det er vognmanden og speditøren, der indgår en kørselsaftale. Den skal selvfølgelig også indeholde klare linier omkring overholdelse af lovgivningen for transport på gummihjul. Misligholdes denne aftale af speditøren, er det vognmanden der skal ansvarligholde speditøren. Det kan aldrig blive lastbilchaufførens problem. Der må være en grænse.


FDL har ikke problemer med bødestørrelserne på 10.000 kroner og 20.000 kroner. Beløbende skal blot sammenlægges og derefter udstedes som en samlet bøde til vognmanden - som vognmanden så kan sende videre til speditøren eller kunden, hvis denne er årsagen til overtrædelsen. Hvis ikke, må han selv betale.


Christian Jensen


formand FDL





Klik venligst

© Copyright 2020 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Transporterhvervet holder Danmark kørende og får stadig nye biler
- Savværk tager spærene med på ny sværlasttrailer
- Elektrificering af banen mellem Aarhus og Fredericia går i gang
- Mandskab ved den dansk-tyske grænse får ros for deres indsats
- Endnu en tankstation åbner for diesel produceret ud fra naturgas
- Energiselskab sender omkring 400 medarbejdere hjem med fuld løn
- Coronakrisen må ikke stoppe EU’s Vejpakke
- Transporten over Storebælt er
- Forhandlingssekretær i 3F undrer sig
- Otte ud af EU’s 27 medlemsstater vil have EU til at aflyse EU’s vejpakke
- - Er det samfundsmæssigt forsvarligt
- - Er det sammenhold og samme hold

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst