Ny el-færge er ingen spøg - i mellem Esbjerg og Fanø
Tirsdag 7. januar 2020 kl: 15:05
Af: RedaktionenFanølinjen, der er en del af Molslinjens færgeruter, skal have tre færger til sejladserne mellem Fanø og Esbjerg. Derfor er Fanø Kommune og Molslinjen blevet enige om at udfase færgen Sønderho og sætte gang i byggeriet af en ny elektrisk færge
Færgeruten mellem Esbjerg og Fanø bliver årligt benyttet af omkring 1,8 millioner rejsende. På trods af sejlads nærmest hvert 20. minut har især weekend- og ferieture til den lille ø i Vadehavet ofte skabt lange køer i havnene. Nu skal en omlægning af besejlingen af Fanøruten sikre både bedre kapacitet og samtidig give Fanølinjen en langt grønnere profil. Med en tredje færge på ruten bliver der plads til flere passagerer og kortere ventetid i havnene.
Efter planen skal den nye el-færge, der skal bygges på Hvide Sande Shipyard, sættes i drift sensommeren 2021.
- El-færger er bedst til kortere ruter, hvor der ikke skal sejles hurtigt. Derfor har det været oplagt for os at se på, hvordan vi på én gang kunne løse problemerne med kapaciteten og samtidig få gjort færgedriften mere grøn, siger Molslinjen’s administrerende direktør, Carsten Jensen.
I samarbejde med Fanø Kommune er der lagt en plan, hvor muligheden for at ombygge de nuværende færger, Fenja og Menja til el-drift også skal undersøges.
- Jeg er meget stolt over, at Molslinjen og Fanø Kommune går forrest i omlægningen til el-færger. Det har stor betydning for vores CO2-udledning og for den grønne omstilling. I første omgang med en ny el- færge, men forhåbentlig også med ombygning af Menja og Fenja, så vi om nogle år har tre el- færger, siger Fanø’s borgmester Sofie Valbjørn.
Den nye færge, som finansieres ved en mindre stigning i billetpriserne, skal sejle helt elektrisk, men bliver også udstyret med backup, så øens livline kan fungere under alle forhold.
En ny færge giver mulighed for tre-færgedrift, og derfor vil Molslinjen forestå en udgravning af sejlrenden, så det bliver muligt for to færger at passere hinanden, der hvor sejlrenden udvides.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - Herfølge-vognmand har hentet to-akslet link-trailer i Hedensted
- Danskbaseret transportkoncern er ny olympisk logistik- og transportpartner
- Pickup'er er leveret med sneplov og saltspreder
- Fredag 7. november 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Lastbilanlæg i Malmö lukker efter tre år
- Britisk rederi-koncern udvider kapaciteten til og fra Tilbury øst for London
- Omsætningen steg hos dansk rederikoncern
- Ny EU-aftale om CO2-beregning er en god nyhed
- Antallet af konkurser faldt i oktober - med store forskelle mellem regioner og brancher
- Ny fabrik i Fredericia skal håndtere tre millioner dåser og flasker - dagligt
- Rederikoncern vil skære sine omkostninger ned med 300 millioner kroner
- Øresundshavn tester rengøringsrobot til containere
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |
.gif)




