EFTER TRE ÅR MED S-SERIE:
Hvad er forskellen på dyr og billig rødvin? Dyr har fire ben. Hvad er forskellen på en Mercedes-Benz S-klasse personbil og en Scania S-serie lastbil? Den ene er en personbil til transport af levende mennesker, den anden er en lastbil til transport af gods. Transport af levende mennesker i en lastbil er ikke tilladt. Men den øjnefaldende forskel har åbenbart ikke været ikke nok til, at potentielle købere ifølge Mercedes-Benz’ vurdering vil kunne adskille de to produkter fra hinanden
Den store, tyske bilproducent i Stuttgart, har ihvertfald sendt et brev til Södertälje og bedt Scania om at ændre typebetegnelsen på sine S-serie lastbiler fra for eksempel Scania S 500 til Scania 500 S. Så risiko for at købere kunne tage fejl af en S 500 personbil og en 500 S lastbil blev minimeret.
Baggrunden for striden om modelbetegnelserne er, at Mercedes-Benz i mange år har markedsført sin fineste personbil som S-klasse (måske står S’et for Spitzen-klasse). Da Scania for tre år siden lancerede sin seneste lastbilgeneration med R- og S-serierne, var der dog ingen, der løftede et øjenbryn. Modelbetegnelserne var R og S for førerhustype efterfulgt af antal hk som eksempelvis R 450 og S 730.
Kompromisset mellem parterne er blevet, at Scania på alle nye S-modeller produceret efter 1. december i år flytter S’et om bag antal hk til for eksempel 500 S og 730 S.- Med denne justering lukker vi en aftale, vi har indgået med Daimler, siger Alexander Vlaskamp, Senior Vice President og chef for Scania Trucks.
Ændringerne omfatter kun Scania’s S-serie (fremover serie-S). De øvrige modelbetegnelser i Scania’s modelprogram af L-, P-, G-, og R-serier ændres ikke, så her fortsætter Scania med førerhus-type L, P, G og R efterfulgt af antal hestekræfter som for eksempel P 320, G 410 og R 500.
Her på redaktionen skal vi jo ikke give juristerne hos Mercedes-Benz alt for mange gode idéer, men kan konstatere, at Mercedes-Benz både har og tidligere har haft blandt andet G- og R-klasse personbiler på programmet. Men de er åbenbart ikke så vigtige for Mercedes-Benz, at man ville gå til kamp mod Scanias G- og R-serier.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Svensk-dansk postkoncern udsteder endnu en grøn obligation
- Ny slamsuger til udlejning er med fire luftaffjedrede aksler
- Postkoncern har genoptaget leveringerne til USA og Puerto Rico for alle kunder
- Forkerte toldangivelser koster virksomhed efterregning på 481.000 kroner
- Energiselskab lancerer ny app til opladning i Danmark og Europa
- Logistik-virksomhed i Horsens bliver en del af bornholmsk koncern
- Afskaffelse af modregning får flere ældre til at blive på arbejdsmarkedet
- Motor med stop/start-funktion kan reducere brændstofforbrug og CO2-udledning under kørsel
- Lastbilforhandler ændrer sin organisation for at styrke fokus på kunderne
- Elektriske lastbiler fra Vestsverige runder 250 millioner kilometer
- Dansk rederi sælger 23 år gammelt skib og indsætter et lidt større på Middelhavnsrute
- Stort færgerederi køber Østersøens nordligste færgerute med CO2-neutral drift
Skriv din kommentar:
Mercedes-Benz reagerer og tvinger Scania til at flytte sit es
Tirsdag 3. december 2019 kl: 08:00
Af: RedaktionenHvad er forskellen på dyr og billig rødvin? Dyr har fire ben. Hvad er forskellen på en Mercedes-Benz S-klasse personbil og en Scania S-serie lastbil? Den ene er en personbil til transport af levende mennesker, den anden er en lastbil til transport af gods. Transport af levende mennesker i en lastbil er ikke tilladt. Men den øjnefaldende forskel har åbenbart ikke været ikke nok til, at potentielle købere ifølge Mercedes-Benz’ vurdering vil kunne adskille de to produkter fra hinanden
Den store, tyske bilproducent i Stuttgart, har ihvertfald sendt et brev til Södertälje og bedt Scania om at ændre typebetegnelsen på sine S-serie lastbiler fra for eksempel Scania S 500 til Scania 500 S. Så risiko for at købere kunne tage fejl af en S 500 personbil og en 500 S lastbil blev minimeret.
Baggrunden for striden om modelbetegnelserne er, at Mercedes-Benz i mange år har markedsført sin fineste personbil som S-klasse (måske står S’et for Spitzen-klasse). Da Scania for tre år siden lancerede sin seneste lastbilgeneration med R- og S-serierne, var der dog ingen, der løftede et øjenbryn. Modelbetegnelserne var R og S for førerhustype efterfulgt af antal hk som eksempelvis R 450 og S 730.
Siden har Scania suppleret sin nye lastbilgeneration med L-, P- og G-serierne med de lavere førerhuse med modelbetegnelser efter samme princip. Men så ramte S-olens stråler åbenbart et eller andet hos folkene i Stuttgar - ”Unsere feinste S-Klasse PKW gegen einen schwedischen S-Serien LKW? Nein, das geht nicht. Das können wir unter keinen Umständen akzeptieren!”
Kompromisset mellem parterne er blevet, at Scania på alle nye S-modeller produceret efter 1. december i år flytter S’et om bag antal hk til for eksempel 500 S og 730 S.- Med denne justering lukker vi en aftale, vi har indgået med Daimler, siger Alexander Vlaskamp, Senior Vice President og chef for Scania Trucks.
- Vi stræber efter at beskytte vores eget varemærker og ved, hvorfor Daimler med sin mangeårige historie med sin S-klasse i bilsektoren havde et problem med vores S-serie, tilføjer han.
Ændringerne omfatter kun Scania’s S-serie (fremover serie-S). De øvrige modelbetegnelser i Scania’s modelprogram af L-, P-, G-, og R-serier ændres ikke, så her fortsætter Scania med førerhus-type L, P, G og R efterfulgt af antal hestekræfter som for eksempel P 320, G 410 og R 500.
Her på redaktionen skal vi jo ikke give juristerne hos Mercedes-Benz alt for mange gode idéer, men kan konstatere, at Mercedes-Benz både har og tidligere har haft blandt andet G- og R-klasse personbiler på programmet. Men de er åbenbart ikke så vigtige for Mercedes-Benz, at man ville gå til kamp mod Scanias G- og R-serier.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - Svensk-dansk postkoncern udsteder endnu en grøn obligation
- Ny slamsuger til udlejning er med fire luftaffjedrede aksler
- Postkoncern har genoptaget leveringerne til USA og Puerto Rico for alle kunder
- Forkerte toldangivelser koster virksomhed efterregning på 481.000 kroner
- Energiselskab lancerer ny app til opladning i Danmark og Europa
- Logistik-virksomhed i Horsens bliver en del af bornholmsk koncern
- Afskaffelse af modregning får flere ældre til at blive på arbejdsmarkedet
- Motor med stop/start-funktion kan reducere brændstofforbrug og CO2-udledning under kørsel
- Lastbilforhandler ændrer sin organisation for at styrke fokus på kunderne
- Elektriske lastbiler fra Vestsverige runder 250 millioner kilometer
- Dansk rederi sælger 23 år gammelt skib og indsætter et lidt større på Middelhavnsrute
- Stort færgerederi køber Østersøens nordligste færgerute med CO2-neutral drift
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |





