Sjællandsk vognmand kan nå nye højder
Tirsdag 12. februar 2019 kl: 16:59
Af: Jesper Christensen
Kran 1 PK 135.002 TEC 7 PJ190 er én af efterhånden mange af sin type, der er blevet leveret i Danmark.
Transportfirmaet Karl Thygesen & Søn ApS i Greve på Sjælland har fået leveret to nye Palfinger-kraner. Kranerne - en PK 135.002 TEC7 PJ190E og en PK 27.001-EH-E er monteret på Scania-chassis’er
![]() | |
|
Begge kontrol-systemer giver operatøren de bedste muligheder, når arbejdet lettest lader sig udføre med spil. En anden facilitet er PJ190E, der er en fly-jib, som giver kranen et yderligere hydraulisk udlæg på 12,7 meter, så rækkevidden når ud til knap 32 meter.
Som en ekstra feature, er kranen leveret med Palfinger’s seneste nyhed, en PJM020 (mekanisk fly-jib), der giver kranen et ekstra udlæg på 5,5 meter. PJM020 monteres direkte på kranens MFA koblingssystem, som er et mekanisk lynkoblingssystem, der gør det let at skifte mellem de forskellige værktøjer, som kranen er udstyret med.
Chauffør fik grundig instruktion hos Palfinger
Brian Sørensen, der er chauffør på bilen, ser frem til at komme ud at betjene kunderne med sin nye kran og har allerede fået en grundig instruktion hos Palfinger i betjeningen af den nye kran.
- Nu kan jeg udføre kranarbejde, som jeg ikke før troede var muligt, siger Brian Sørensen.
Brian Sørensen, der er chauffør på bilen, ser frem til at komme ud at betjene kunderne med sin nye kran og har allerede fået en grundig instruktion hos Palfinger i betjeningen af den nye kran.
- Nu kan jeg udføre kranarbejde, som jeg ikke før troede var muligt, siger Brian Sørensen.
Den nye Palfinger-kran kommer til at beskæftige sig med alle mulige slags løftearbejde og afløser en Effer 1750.
Mange anvendelsesmuligheder
Den anden Scania, som Karl Thygesen & Søn ApS har fået, er opbygget med en PK 27.001-EH-E-kran og et Palfinger CHS T22A kroghejs med en løftekapacitet på 22 ton, der er udstyret med Palfinger’s PAD Control radiostyringssystem. Den 100 procent radiostyrede kran har et løftemoment på 24,4 tm og et maksimal hydraulisk udlæg på 16,9 meter. Køretøjet afløser en tilsvarende kranbil og skal hovedsageligt anvendes til containerhåndtering og grab-arbejde.
Chauffør Martin Christensen glæder sig til at komme ud på opgaver med den nye kran, der har mange anvendelsesmuligheder - selv under vanskelige forhold.
Alle Palfinger’s kraner er udstyret med HPSC - 100 procent fuldautomatisk stabilitetsovervågning, hvor kranens kapacitet beregnes algoritmisk i forhold til støttebenenes individuelle udlæg.
Karl Thygesen & Søn ApS blev stiftet i midten af 1950´erne af Karl Thygesen, og de første opgaver bestod i at transportere materialer for lokale håndværkere. Med tiden er der blevet investeret i flere nye kran- og tipbiler, og i dag har virksomheden 20 ansatte og 10 lastbilkraner i vognparken, der også består af mobilkraner og mobile tårnkraner.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Ny fælles tjeneste skal styrke trivslen i transportbranchen
- Vognmandsorganisation vil sammen med en række partnere have lastbilmatik på skoleskemaet
- EU-Parlamentet har vedtaget at modernisere kørekortreglerne
- Svensk lastbilproducent åbner produktionsanlæg i Kina - med kapacitet på 50.000 køretøjer årligt
- Ø-færger sætter farten ned for at spare brændstof
- Færgerederi var 363 passagerer fra et sætte ny rekord
- Maskinstation på Lolland hentede fire-akslet tip-trailer i Østjylland
- Lastvognstog væltede i soloulykke
- Tysk lastbil er den øverste e-stjerne på listen
- Fragtmænd har fået længe trailere
- Transportvirksomhed i Odense har fået de første - og venter på de næste
- Chauffør i varebil havde sin telefon i hånden - og tre paller lattergas i varerummet
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |