STORBRITANNIENS FARVEL TIL EU UDEN AFTALE:
Storbritannien forlader Den Europæiske Union om ca. 100 dage. Og på nuværende tidspunkt er det kun EU, der har sagt ja til den udtrædelsesaftale, som EU og Storbritannien har forhandlet på plads. Det britiske regering har endnu ikke snedt aftalen ti afstemning i Parlamentet i London
På grund af den fortsatte usikkerhed med hensyn til ratifikationsprocessen for udtrædelsesaftalen i Storbritannien har EU-Kommissionen påbegyndt gennemførelsen af en nødhandlingsplan i tilfælde af, at der ikke bliver nogen aftale.
Den pakke, der fremlægges torsdag, indeholder 14 foranstaltninger på en begrænset række områder, hvor det vil skabe store forstyrrelser for borgere og virksomheder i EU’s 27 lande, hvis der ikke bliver nogen aftale.
Disse områder omfatter blandt andet finansielle tjenesteydelser, lufttransport, told og klimapolitik.
EU-Kommissionen finder det afgørende og presserende at vedtage disse foranstaltninger i dag for at sikre, at de nødvendige nødforanstaltninger kan træde i kraft 30. marts 2019 med henblik på at afhjælpe de alvorligste skader i tilfælde af, at der ikke bliver nogen aftale på disse områder.
EU-Kommissionen fremhæver, at foranstaltningerne ikke vil og ikke kan afhjælpe de generelle konsekvenser i tilfælde af, at der ikke bliver nogen aftale, og de kan ikke på nogen måde kompensere for interessenternes manglende forberedelse eller erstatte alle fordelene ved EU-medlemsskab eller betingelserne i enhver overgangsperiode i henhold til udtrædelsesaftalen. De er begrænsede til specifikke områder, hvor det er absolut nødvendigt at beskytte EU's væsentlige interesser, og hvor forberedelsesforanstaltningerne alene ikke er tilstrækkelige. Som hovedregel vil de være af midlertidig karakter og begrænset omfang, og de vil skulle vedtages ensidigt af EU.
EU-Kommissionen vil fortsætte med at gennemføre sin nødhandlingsplan i de kommende uger og vil overvåge behovet for supplerende tiltag samt fortsætte med at støtte medlemsstaterne i deres forberedelsesarbejde.
Transportområdet:
EU-Kommissionen opfordrer EU-Parlamentet og Ministerrådet til at sikre vedtagelsen af forslagene til retsakter, således at de er trådt i kraft 29. marts 2019.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Femern Bælt-forbindelsen kan skabe øget risiko for trængsel på veje og jernbaner
- Sikkerhedstest får sikkerhedspris
- International transportkoncern har fået flere elektriske trækkere
- Bilist stødte ind i lastbil i sammenfletning
- En fuckfinger til vejhjælp udløste en sigtelse
- To stjerne og to kors er sendt op på vejene
- Elektrisk varebil bliver billigere
- Fredagens retssag med fire vognmænd er aflyst
- Tørring-vognmand transporterer godset under isoleret tag på city-trailer
- Serbien, Rumænien og Bulgarien tegner sig for flest dødsulykker pr million indbyggere
- Skatteministeriets indsats er ikke tilfredsstillende
- Lastbilchauffør måtte bremse hårdt op for modkørende med langt lys
Skriv din kommentar:
EU-Kommissionen gennemfører en nødhandlingsplan
Torsdag 20. december 2018 kl: 15:36
Af: RedaktionenStorbritannien forlader Den Europæiske Union om ca. 100 dage. Og på nuværende tidspunkt er det kun EU, der har sagt ja til den udtrædelsesaftale, som EU og Storbritannien har forhandlet på plads. Det britiske regering har endnu ikke snedt aftalen ti afstemning i Parlamentet i London
På grund af den fortsatte usikkerhed med hensyn til ratifikationsprocessen for udtrædelsesaftalen i Storbritannien har EU-Kommissionen påbegyndt gennemførelsen af en nødhandlingsplan i tilfælde af, at der ikke bliver nogen aftale.
Den pakke, der fremlægges torsdag, indeholder 14 foranstaltninger på en begrænset række områder, hvor det vil skabe store forstyrrelser for borgere og virksomheder i EU’s 27 lande, hvis der ikke bliver nogen aftale.
Disse områder omfatter blandt andet finansielle tjenesteydelser, lufttransport, told og klimapolitik.
EU-Kommissionen finder det afgørende og presserende at vedtage disse foranstaltninger i dag for at sikre, at de nødvendige nødforanstaltninger kan træde i kraft 30. marts 2019 med henblik på at afhjælpe de alvorligste skader i tilfælde af, at der ikke bliver nogen aftale på disse områder.
EU-Kommissionen fremhæver, at foranstaltningerne ikke vil og ikke kan afhjælpe de generelle konsekvenser i tilfælde af, at der ikke bliver nogen aftale, og de kan ikke på nogen måde kompensere for interessenternes manglende forberedelse eller erstatte alle fordelene ved EU-medlemsskab eller betingelserne i enhver overgangsperiode i henhold til udtrædelsesaftalen. De er begrænsede til specifikke områder, hvor det er absolut nødvendigt at beskytte EU's væsentlige interesser, og hvor forberedelsesforanstaltningerne alene ikke er tilstrækkelige. Som hovedregel vil de være af midlertidig karakter og begrænset omfang, og de vil skulle vedtages ensidigt af EU.
EU-Kommissionen vil fortsætte med at gennemføre sin nødhandlingsplan i de kommende uger og vil overvåge behovet for supplerende tiltag samt fortsætte med at støtte medlemsstaterne i deres forberedelsesarbejde.
Transportområdet:
EU-Kommissionen har på transportområdet vedtaget to foranstaltninger, der forhindrer, at lufttrafikken mellem EU og Storbritannien afbrydes helt i tilfælde af, at der ikke bliver nogen aftale. Disse foranstaltninger vil kun sikre den grundlæggende konnektivitet og erstatter på ingen måde de betydelige fordele ved medlemsskabet af det fælles europæiske luftrum. Dette forudsætter, at Storbritannien giver tilsvarende rettigheder til luftfartsselskaber fra EU samt sikrer rimelige konkurrencebetingelser.
EU-Kommissionen har også vedtaget et forslag til forordning for at tillade, at britiske transportvirksomheder midlertidigt (ni måneder) kan føre varer ind i EU, forudsat at Storbritannien giver tilsvarende rettigheder til transportvirksomheder fra EU og på rimelige konkurrencebetingelser.
Told og eksport af varer
I tilfælde af, at der ikke bliver nogen aftale, vil al EU-lovgivning om import og eksport af varer finde anvendelse på varebevægelser mellem EU og Storbritannien . EU-Kommissionen har i dag vedtaget følgende tekniske foranstaltninger:
EU-Kommissionen har også vedtaget et forslag til forordning for at tillade, at britiske transportvirksomheder midlertidigt (ni måneder) kan føre varer ind i EU, forudsat at Storbritannien giver tilsvarende rettigheder til transportvirksomheder fra EU og på rimelige konkurrencebetingelser.
Told og eksport af varer
I tilfælde af, at der ikke bliver nogen aftale, vil al EU-lovgivning om import og eksport af varer finde anvendelse på varebevægelser mellem EU og Storbritannien . EU-Kommissionen har i dag vedtaget følgende tekniske foranstaltninger:
- En delegeret forordning for at inkludere havene omkring Storbritannien i bestemmelserne om de frister inden for hvilke summariske indpassageangivelser og angivelser forud for afgang skal indgives før afgang fra eller ankomst til Unionens toldområde
- Et forslag til forordning for at tilføje Storbritannien til listen over lande, for hvilke en general tilladelse til at eksportere produkter med dobbelt anvendelse er gyldig i hele EU
EU-Kommissionen opfordrer EU-Parlamentet og Ministerrådet til at sikre vedtagelsen af forslagene til retsakter, således at de er trådt i kraft 29. marts 2019.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - Femern Bælt-forbindelsen kan skabe øget risiko for trængsel på veje og jernbaner
- Sikkerhedstest får sikkerhedspris
- International transportkoncern har fået flere elektriske trækkere
- Bilist stødte ind i lastbil i sammenfletning
- En fuckfinger til vejhjælp udløste en sigtelse
- To stjerne og to kors er sendt op på vejene
- Elektrisk varebil bliver billigere
- Fredagens retssag med fire vognmænd er aflyst
- Tørring-vognmand transporterer godset under isoleret tag på city-trailer
- Serbien, Rumænien og Bulgarien tegner sig for flest dødsulykker pr million indbyggere
- Skatteministeriets indsats er ikke tilfredsstillende
- Lastbilchauffør måtte bremse hårdt op for modkørende med langt lys
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |





