Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
VLAK-REGERINGENS KLIMA- OG LUFTPLAN

Busser i byerne skal være forureningsfrie og CO2-neutrale

Onsdag 10. oktober 2018 kl: 11:40
Af: Redaktionen

Tirsdag lagde VLAK-Regeringen sin varslede klima- og luftplan frem. Planen indeholder forslag om, at det fra 2030 skal være slut med udledning af CO2 og luftforurening fra busser, der kører i byerne


I dag kører hovedparten af busserne i kommunernes og regionernes kollektive transport på diesel, hvilket betyder luftforurening og CO2-udslip. Der til kommer, at busserne bidrager til luftforurenigen i områder, hvor der bor mange mennesker. Ifølge VLAK-Regeringen er der både fra et miljømæssigt og et klimamæssigt perspektiv gode grunde til at understøtte en omstilling af dieselbusser til busser, der eksempelvis kører på el.


VLAK-Regeringen vil med sin plan arbejde på at gennemføre en grøn omstilling af busdriften. Det skal ske i tre trin: 


Første trin er i 2020, hvor nye busser overalt i landet skal være CO2-neutrale. Det kan være busser, der kører på biogas eller biodiesel
Næste trin er i 2025, hvor nye busser i byerne skal være nul-emissionsbusser
Tredje trin er fra 2030, hvor alle rutebusser i byerne skal være omstillet til nulemission


Omkostningen kan dækkes ved højere billetpriser
Da det er kommuner og regioner, der betaler den kollektive bustrafik, og de regionale trafikselskaber, der udbyder og indkøber bustrafikken, vil VLAK-Regeringen invitere kommuner og regioner til en drøftelse om at gennemføre denne omstilling - herunder om adgang til delvis finansiering af meromkostninger gennem en modernisering af takststigningsloftet. 


I 2020 vil energi- og miljøkravene kunne leveres af elbusser, brintbusser, biogasbusser samt busser, der anvender biodiesel. Ved udformning af reguleringen skal der indarbejdes dispensationsmuligheder, så meget specialiserede busser, der eksempelvis servicerer personer med handicap, kan fritages for de generelle krav. 


Ifølge VLAK-Regeringen vil tiltaget kunne reducere transportsektorens CO2-udledning i perioden 2020-2030 med 1,5 millioner ton CO2. Samtidig vil tiltaget bidrage til at reducere luftforureningen - heraf en stor del i byerne:
PM2,5 - minus 360 ton 
NOx - minus 12.000 ton)






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Aarhus Letbane fejrer fem år med den fulde strækning
- Bilhandler er endt i skifteretten
- Region Syddanmark stopper med at købe nye benzin- og dieselbiler ved udgangen af året
- Tysk koncern skal opgradere S-banen til førerløs togdrift
- To virksomheder kan byde på støttesystemer
- Flere vælger at rejse med bus, tog og letbane i Region Midt
- Nordjyske busser og tog kørte med flere passagerer
- Lokal togoperatør justerer køreplaner og togenes længde
- Forhandler af store og små køretøjer er tilfreds med 2023-resultatet
- Lufthavn på Djursland får vinterafgange til skiområdet i Sverige og Norge
- Fredag 19. april 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- 30-årig mand blev varetægtsfængslet i fire uger

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst