REDERIORGANISATION:
Forhandlingerne om den første globale klimaaftale for et helt erhverv blev smidt i vandet, da FN-organisationen for søfart - IMO - fredag stemte om forhandlingsresultatet som afslutning på sidste uges møde i London. Danske Rederier kalder det ”en stor skuffelse”
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Elektrisk færge med dieselgeneratorer er på vej til danske farvande
- Besætning på liberiansk skib smed affald over bord i Østersøen
- Dagligvarer kommer med elektriske stjernebiler
- Tysk lastbil er den øverste e-stjerne på listen
- Transportvirksomhed i Odense har fået de første - og venter på de næste
- Geopolitik spændte ben for grøn omstilling af den internationale skibsfart
- Klimaaftale for søfarten faldt i vandet
- Fredag 17. oktober 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Online-kort viser vej til ladestandere til elektriske lastbiler
- Stor havn i Sydvestjylland bliver medlem af globalt innnovationsnetværk
- Tønder og pallecontainere med dieselolie er skyllet i land ved Agger
- Fredag 10. oktober 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
Skriv din kommentar:
Geopolitik spændte ben for grøn omstilling af den internationale skibsfart
Mandag 20. oktober 2025 kl: 11:22
Af: RedaktionenForhandlingerne om den første globale klimaaftale for et helt erhverv blev smidt i vandet, da FN-organisationen for søfart - IMO - fredag stemte om forhandlingsresultatet som afslutning på sidste uges møde i London. Danske Rederier kalder det ”en stor skuffelse”
- Det var ikke det, vi kom efter. Vi kom for endelig at lukke en afgørende klimaaftale for den internationale skibsfart. Det har vi i Danmark arbejdet benhårdt for i lang tid, så det er en stor skuffelse, siger Danske Rederiers administrerende direktør, Anne H. Steffensen.
Medlemsstaterne i FN’s søfartsorganisation, International Maritime Organization (IMO), var samlet i London for endeligt at vedtage den Net Zero Framework-aftale, der faldt på plads tilbage i april.
Aftalen skulle bringe den internationale skibsfarts udledninger mod nul inden 2050. Forud for mødet i IMO i sidst uge pegede alt på, at aftalen ville blive vedtaget. Men efter to dages forhalinger i forhandlingslokalet - og trusler fra USA's præsident om at straffe lander, der stemte for aftalen - valgte IMO at udskyde afstemningen.
- Der er sket meget i verden siden 2023, hvor rammerne for strategien blev vedtaget. Det betyder desværre, at der har været alle mulige andre agendaer i forhandlingsrummet end klima. Geopolitiske spændinger og en ny verdensorden har gjort sit indtog. Også i IMO, siger Anne H. Steffensen.
Aftalen ville have haft en positiv effekt på prisforskellen mellem fossile brændstoffer og alternative brændstoffer, der er afgørende for omstillingen af skibsfarten. I dag er alternative brændstoffer tre til fire gange dyrere end fossile, og produktionen er på et meget lavt niveau i blandt andet Europa.
- Skibsfarten har fortsat hårdt brug for global regulering og dermed sikkerhed for planen for den grønne omstilling. Det er nødvendigt for at understøtte investeringer i nye grønne skibe og de grønne brændstoffer, vi skal sejle på. Desværre var der ikke den politiske vilje i rummet til at gøre arbejdet færdigt i denne uge. Men hvor der er liv, er der håb. Arbejdet for skibsfartens grønne omstilling fortsætter, sagde Anne H. Steffensen efter fredagens møde.
Lidt om IMO's Net Zero Framework:
Aftalen indeholder blandt andet et krav om gradvis reduktion af drivhusgasintensiteten i det brændstof, skibene sejler på. Skibe, der udleder mere end kravene tillader, skal betale, mens de mest energieffektive skibe kan optjene og handle overskydende enheder samt få belønning for brug af grønne brændstoffer. Det bliver dyrere at udlede drivhusgasser, og det kan betale sig at reducere.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - Elektrisk færge med dieselgeneratorer er på vej til danske farvande
- Besætning på liberiansk skib smed affald over bord i Østersøen
- Dagligvarer kommer med elektriske stjernebiler
- Tysk lastbil er den øverste e-stjerne på listen
- Transportvirksomhed i Odense har fået de første - og venter på de næste
- Geopolitik spændte ben for grøn omstilling af den internationale skibsfart
- Klimaaftale for søfarten faldt i vandet
- Fredag 17. oktober 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Online-kort viser vej til ladestandere til elektriske lastbiler
- Stor havn i Sydvestjylland bliver medlem af globalt innnovationsnetværk
- Tønder og pallecontainere med dieselolie er skyllet i land ved Agger
- Fredag 10. oktober 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |
.gif)



