Klik venligst



Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
REDERIORGANISATION:

Geopolitik spændte ben for grøn omstilling af den internationale skibsfart

Mandag 20. oktober 2025 kl: 11:22
Af: Redaktionen

For­hand­lin­ger­ne om den første globale klimaaftale for et helt erhverv blev smidt i vandet, da FN-organisationen for søfart - IMO - fredag stemte om forhandlingsresultatet som afslutning på sidste uges møde i London. Danske Rederier kalder det ”en stor skuffelse”

- Det var ikke det, vi kom efter. Vi kom for endelig at lukke en afgørende klimaaftale for den internationale skibsfart. Det har vi i Danmark arbejdet benhårdt for i lang tid, så det er en stor skuffelse, siger Danske Rederiers ad­mi­ni­stre­ren­de direktør, Anne H. Steffensen.


Med­lem­s­sta­ter­ne i FN’s sø­fart­sor­ga­ni­sa­tion, International Maritime Organization (IMO), var samlet i London for endeligt at vedtage den Net Zero Framework-aftale, der faldt på plads tilbage i april. 


Aftalen skulle bringe den internationale skibsfarts udledninger mod nul inden 2050. Forud for mødet i IMO i sidst uge pegede alt på, at aftalen ville blive vedtaget. Men efter to dages forhalinger i for­hand­lings­lo­ka­let - og trusler fra USA's præsident om at straffe lander, der stemte for aftalen - valgte IMO at udskyde afstemningen.


- Der er sket meget i verden siden 2023, hvor rammerne for strategien blev vedtaget. Det betyder desværre, at der har været alle mulige andre agendaer i for­hand­lings­rum­met end klima. Geopolitiske spændinger og en ny verdensorden har gjort sit indtog. Også i IMO, siger Anne H. Steffensen.  


Aftalen ville have haft en positiv effekt på prisforskellen mellem fossile brændstoffer og alternative brændstoffer, der er afgørende for omstillingen af skibsfarten. I dag er alternative brændstoffer tre til fire gange dyrere end fossile, og produktionen er på et meget lavt niveau i blandt andet Europa. 


- Skibsfarten har fortsat hårdt brug for global regulering og dermed sikkerhed for planen for den grønne omstilling. Det er nødvendigt for at understøtte investeringer i nye grønne skibe og de grønne brændstoffer, vi skal sejle på. Desværre var der ikke den politiske vilje i rummet til at gøre arbejdet færdigt i denne uge. Men hvor der er liv, er der håb. Arbejdet for skibsfartens grønne omstilling fortsætter, sagde Anne H. Steffensen efter fredagens møde.


Lidt om IMO's Net Zero Framework:
Aftalen indeholder blandt andet et krav om gradvis reduktion af driv­hus­ga­s­in­ten­si­te­ten i det brændstof, skibene sejler på. Skibe, der udleder mere end kravene tillader, skal betale, mens de mest ener­gi­ef­fek­ti­ve skibe kan optjene og handle overskydende enheder samt få belønning for brug af grønne brændstoffer. Det bliver dyrere at udlede drivhusgasser, og det kan betale sig at reducere.  



Klik venligst

© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Elektrisk færge med dieselgeneratorer er på vej til danske farvande
- Besætning på liberiansk skib smed affald over bord i Østersøen
- Dagligvarer kommer med elektriske stjernebiler
- Tysk lastbil er den øverste e-stjerne på listen
- Transportvirksomhed i Odense har fået de første - og venter på de næste
- Geopolitik spændte ben for grøn omstilling af den internationale skibsfart
- Klimaaftale for søfarten faldt i vandet
- Fredag 17. oktober 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Online-kort viser vej til ladestandere til elektriske lastbiler
- Stor havn i Sydvestjylland bliver medlem af globalt innnovationsnetværk
- Tønder og pallecontainere med dieselolie er skyllet i land ved Agger
- Fredag 10. oktober 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst