NORSK MYNDIGHED EFTER KONTROL:
- Det er lidt pudsigt at denne type gods aldrig står bagerst på ladet, men alltid er godt gemt inde blandt andet gods, når den køres ulovlig, siger kontrollør hos Statens vegvesen Geir Thomas Finstad
Tilbage i februar gennemførte Statens vegvesen kontrol af ADR-transport på Ånestad Kontrollstasjon. Kontrollen varede i tre dage og omfattede samlet 113 tunge kjøretøy og tre varebiler. Kontrollen afdækkede store regelbrud og endte med fem anmeldelser og 29 kørselsforbud.
Syv ADR-køretøjer blev taget for brug på reglerne - fire af dem blev anmeldt for brud på reglerne om transport af farligt gods. Eksempelvis fandt kontrollørerne 1.000 liter svovlsyre i en umærket stykgods-transport, hvilket førte til en anmeldelse.
Statens vegvesen peger på, at transport af farlig gods uden korrekt mærkning eller mærkning af køretøjet i det hele taget i værste fald kan være katastrofalt og udgøre en meget stor risiko for både redningsmandskab og natur ved en ulykke. Skulle det for eksempel dreje sig om en lækage af svovlsyre, kan det resultere i svært store skader på personer og natur.
Kontrollør på stedet, Geir Thomas Finstad, fortæller til det norske medie AT.no, at det bliver mere og mere almindeligt at overtræde ADR-reglerne - ofte på transporterm mellem norske terminaler.
- Det er lovligt at køre med svovlsyre i en stykgodstransport, men der er krav om mærkning af transporten, og papirerne skal være tilgængelige, siger Geir Thomas Finstad.
Han fortæller videre, at godset typisk er med i en stykgodstransport. Nu opfordrer han til at man får udelukket ulovlig transport.
AT.no skriver, at der er mange norske transportører, som bliver stoppet med ulovligt gods.
Geir Thomas Finstads observationer er, at det er stykgods, der går igen, når der afsløres ulovlig gods.
.jpg)
© Copyright 2026 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Udspil skal styrke beskyttelsen af kritisk infrastruktur
- To store batterimoduler kan lagre energi til tre-fire færgeture
- 17 millioner pakker er sendt til Danmark fra webshop'er uden for EU
- Vejspærring i Aarhus skabte lange køer
- Vognmand i Himmerland hentede tre-akslet city asfalt tip-trailer I Østjylland
- Politiet tjekkede studentervogne
- Rumænsk chauffør var påvirket - politiet beslaglagde hans lastbil
- Vognmandsorganisation roser nye regler
- Kvinde skal i fængsel for at have kørt lastbil uden kørekort
- - Flere situationer er uafklarede
- Nyt cirkulære lægger nye retningslinjer for vejafgifsbøder
- Det er en stor sejr
Skriv din kommentar:
ADR-transporter kører ofte på den anden side af reglerne
Torsdag 21. november 2024 kl: 12:13
Af: Redaktionen- Det er lidt pudsigt at denne type gods aldrig står bagerst på ladet, men alltid er godt gemt inde blandt andet gods, når den køres ulovlig, siger kontrollør hos Statens vegvesen Geir Thomas Finstad
![]() | |
|
Syv ADR-køretøjer blev taget for brug på reglerne - fire af dem blev anmeldt for brud på reglerne om transport af farligt gods. Eksempelvis fandt kontrollørerne 1.000 liter svovlsyre i en umærket stykgods-transport, hvilket førte til en anmeldelse.
Statens vegvesen peger på, at transport af farlig gods uden korrekt mærkning eller mærkning af køretøjet i det hele taget i værste fald kan være katastrofalt og udgøre en meget stor risiko for både redningsmandskab og natur ved en ulykke. Skulle det for eksempel dreje sig om en lækage af svovlsyre, kan det resultere i svært store skader på personer og natur.
Kontrollør på stedet, Geir Thomas Finstad, fortæller til det norske medie AT.no, at det bliver mere og mere almindeligt at overtræde ADR-reglerne - ofte på transporterm mellem norske terminaler.
- Det er lovligt at køre med svovlsyre i en stykgodstransport, men der er krav om mærkning af transporten, og papirerne skal være tilgængelige, siger Geir Thomas Finstad.
Han fortæller videre, at godset typisk er med i en stykgodstransport. Nu opfordrer han til at man får udelukket ulovlig transport.
AT.no skriver, at der er mange norske transportører, som bliver stoppet med ulovligt gods.
Geir Thomas Finstads observationer er, at det er stykgods, der går igen, når der afsløres ulovlig gods.
.jpg)
© Copyright 2026 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - Udspil skal styrke beskyttelsen af kritisk infrastruktur
- To store batterimoduler kan lagre energi til tre-fire færgeture
- 17 millioner pakker er sendt til Danmark fra webshop'er uden for EU
- Vejspærring i Aarhus skabte lange køer
- Vognmand i Himmerland hentede tre-akslet city asfalt tip-trailer I Østjylland
- Politiet tjekkede studentervogne
- Rumænsk chauffør var påvirket - politiet beslaglagde hans lastbil
- Vognmandsorganisation roser nye regler
- Kvinde skal i fængsel for at have kørt lastbil uden kørekort
- - Flere situationer er uafklarede
- Nyt cirkulære lægger nye retningslinjer for vejafgifsbøder
- Det er en stor sejr
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |





