Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Volvo Trucks vil lancere forbrændingsmotorer, der kører på brint

Tirsdag 28. maj 2024 kl: 13:31
Af: Redaktionen

Volvo Trucks vil lancere forbrændingsmotorer, der kører på brint

Volvo Trucks er i gang med at udvikle forbrændingsmotorer, der for sprøjtet brint ind i stedet for dieselolie. Teknikken går ud på, at der sammen med brinten sprøjtes en lille smule biodiesel ind i motoren, som så kører på blandingen, der kan betegnes som klima-neutral og dermed gøre lastbiler med den type motorer til "Zero Emission Vehicles" (ZEV) efter de nye CO2-emissionsstandarder, der er vedtaget i EU. MAN og Ford Trucks arbejder med tilsvarende teknologier

Hos Volvo Trucks vil man indlede landevejstests med lastbiler, der bruger brint i forbrændingsmotorerne i løbet af 2026, mens man forventer at kunne lancere lastbiler med brint-forbrændingsmotorer i slutningen af 2020'erne. 


Lastbiler, der kører på grøn brint, vil ifølge Volvo Trucks udgøre et væsentligt skridt på koncernens vej til at støtte sine kunder i at komme i mål med deres CO2-reduktioner.


Ved at udvikle og konstruere forbrændingsmotorer, der kører på grøn brint i stedet for fossile brændstoffer, vil Volvo Trucks - lige som andre lastbilproducenter, der arbejder med samme teknologi,  kunne tilbyde løsninger, der kan reducere CO2-udledningen fra transport markant. 


Lastbiler med brint-forbrændingsmotorer vil ifølge Volvo Trucks være særligt velegnede til transport over længere afstande og i områder, hvor der er en begrænset ladeinfrastruktur til genopladning af batterier på lastbiler med batteri-elektriske drivliner.


Volvo Trucks vil begynde kundetest med lastbiler, der bruger brint i forbrændingsmotorer, i 2026, og lastbilerne vil være kommercielt tilgængelige mod slutningen af dette årti. 


I øjeblikket bliver teknologien testet i laboratorier og i køretøjer. Lastbilerne med brint-forbrændingsmotorer vil komplementere Volvo Trucks' udbud af lastbiler med alternativer drivliner som batterielektriske og brint-elektriske lastbiler samt lastbiler, der kører på CO2-neutral energi som eksempelvis biogas og HVO (Hydrotreated Vegetable Oil).


- Lastbiler, hvor den traditionelle forbrændingsmotor forbliver, men kører på brint, vil have samme ydeevne og pålidelighed som vores diesellastbiler. Samtidig vil de have den ekstra fordel, at der er potentiale for nul CO2-emissioner well-to-whell. De vil blive et værdifuldt supplement til vores batterielektriske lastbiler, som har været på markedet i flere år, siger Jan Hjelmgren, der er Head of Product Management and Quality hos Volvo Trucks. 


Volvo-lastbiler med forbrændingsmotorer, der kan køre på brint har potentiale til at levere nul CO2 emissioner, når de bruger bæredygtigt produceret brint suppleret med HVO som tændingsbrændstof og vil være kategoriseret som “Zero Emission Vehicles” (ZEV) efter de nye CO2-emissionsstandarder, der er vedtaget i EU.


- Det er klart, at der er brug for flere forskellige teknologier for at reducere CO2-belastningen fra den tunge transport. Som en global lastbilproducent vil Volvo Trucks støtte sine kunder ved at tilbyde en række forskellige teknologiske løsninger til at nedbringe CO2-udledningen, og kunderne skal kunne vælge deres alternativ baseret på transportopgaver, tilgængelig infrastruktur og grønne energipriser, siger Jan Hjelmgren.


Volvo-lastbiler med brintdrevne forbrændingsmotorer vil være udrustet med High Pressure Direct Injection-teknologi (HPDI), hvor en lille mængde tændingsbrændstof i form af HVO indsprøjtes ved højt tryk for at muliggøre kompressionstænding, inden brinten indsprøjtes. Fordelene ved denne teknologi er blandt andet højere energieffektivitet med lavere brændstofforbrug samt øget motoreffekt.


Volvo Group har underskrevet en aftale med Westport Fuel Systems om at etablere et joint venture omkring HPDI-teknologien. Dette joint venture forventes at blive operationelt i 2. kvartal 2024 efter formel godkendelse.


Fakta om brint-forbrændingsmotorer:
  • Brintdrevne lastbiler vil være velegnet til transportopgaver over længere afstande og i områder, hvor der er en begrænset ladeinfrastruktur til genopladning af batterier på lastbiler med batteri-elektriske drivliner
  • På grund af de lave CO2-emissioner fra brintforbrænding er lastbiler med brint-forbrændingsmotorer kategoriseret som ”Zero Emission Vehicles” under de vedtagne nye EU-standarder for CO2-udledning
  • Brint-forbrændingsmotorer udsender hovedsageligt vand, men også meget små mængder nitrogenoxider (NOx) og partikler (PM), der kommer ind sammen med den atmosfæriske luft, som benyttes i forbrændingen
  • Brint kan også bruges til at drive brint-elektriske lastbiler med brænselsceller, hvor strømmen til den elektriske drivline produceres om bord på lastbilen. Brændselscelle-elektriske lastbiler udleder kun vanddamp under kørslen.

Om MAN Truck & Bus' brint-forbrændingsmotor:

Tysk lastbilproducent sender 200 lastbiler med brintforbrændingsmotorer ud på vejene

(transportnyhederne.dk 9. april 2024)


Om Ford Trucks' arbejde med brint-forbrændingsmotorer:

Belgisk-tyrkisk samarbejde:
Diesel-lastbiler kan ombygges til at køre på brint

(transportnyhederne.dk 19. juni 2023)







Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- De fem svenske havne i EU's TEN-T net bevarer deres status
- EU's transportnetværk er blevet revideret
- Aarhus Havn får EU-støtte til etablering af landstrøm til containerskibe
- Færgerederi har fået ny administrerende direktør
- Maskintrailer skal køre nordenfjords - og andre steder
- Del af Limfjordshavn bliver midlertidigt militært område
- 2023-resultat hos blomstertransporttør blev 85 procent mindre end året før
- Transportkoncern opnåede et mindre bruttoresultat med øgede markedsandele
- Vognmand i Vamdrup valgte city gardintrailer med en enkelt aksel
- Spørgsmål om overimplemetering bliver afgjort efter sommerferien
- Beløbsgrænse spænder ben for danske transportvirksomheder
- EU har skærpet sanktionerne mod Rusland og Belarus

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst