Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
VOGNMANDSORGANISATION BEMÆRKER:

Vejtransporten springes over i rapport

Onsdag 21. februar 2024 kl: 15:02
Af: Redaktionen

Der er flere forklaringer på, at Ekspertgruppen for en grøn skattereform - også kaldet ”Svarrer-udvalget” ikke i sin anden delrapport har medtaget sit oprindelige forslag om omlægning af energiafgifterne på brændstoffer til en CO2-afgift. Vognmandsorganistionen DTL er enig i udvalgets konklusion om, at vejtransport i rigelig grad har været igennem reducerende tiltag. Så nu afventer i stedet de politiske forhandlinger om en grøn fond og en kompenseret forhøjelse af dieselafgiften

- Udvalgets første delrapport foreslog en provenuneutral omlægning af energiafgifterne på benzin, diesel og rumvarme til en CO2-afgift. Siden har det politiske niveau så opfundet en forhøjelse af energiafgiften på diesel - faktisk i modstrid med udvalgets forslag om en provenuneutral omfordeling, siger DTL administrerende direktør Erik Østergaard i anledning af offentliggørelsen af ekspertgruppens rapport om landbruget. - Vi har derfor store forventninger til de kommende politiske forhandlinger om, at den forventede forhøjelse af dieselafgiften indebærer kompensation og støtte til den grønne omstilling, siger Erik Østergaard.


DTL peger på, at rapporten fra Svarer-udvalget lægger til grund, at et samlede afgiftsniveau efter omlægningen til en højere og mere ensartede CO2-afgift i aftale om grøn skattereform for industri mv. fra 2022 fortsat vil være højere for motorbrændsler til vejtransport end til andre anvendelser. Dertil indarbejdes et nyt CO2-kvotehandelssystem i 2027, som blandt andet omfatter brændstoffer til transport, hvilket øger prisen på motorbrændstoffer. Ekspertgruppen har ligeledes noteret sig, at salget af grønne biler - først og fremmest e-biler - har været markant stigende de seneste år.


CO2-reduktioner ved forhøjelser af afgifterne på brændstoffer til vejtransport er generelt samfundsøkonomisk væsentligt dyrere end i andre sektorer. Det skyldes blandt andet, at salg af brændstof er følsomt over for grænsehandel. Svarre-udvalget skriver i sin rapport, at et strengt krav om ensretning umiddelbart ville indebære, at afgiftsniveauet på vejtransport skulle sættes ned.


Dieselforhandlinger genoptages
Erik Østergaard oplyser, at forhandlingerne om den såkaldte ”Grønne Fond” formentlig genoptages og afsluttes i næste uge, så der ligger et resultat ved månedens udgang. Det vil være forhandlinger om den foreslåede forhøjelse af dieselafgiften på 50 øre og kompensationer for denne forhøjelse samt ikke mindst for den kilometerbaserede og CO2-afhængige vejafgift, som efter planen bliver indført 1. januar 2025.


- Jeg har forventninger om, at der under disse forhandlinger kommer lavere takster i spil på kilometerafgiften og en betragtelig stigning af tilskud til el-lastbiler og ladeinfrastruktur. Og så skal vi have udvidet dobbelttrailerforsøget og forøget totalvægten på de syv-akslede vogntog. Endelig vil det være på sin plads, om vejtransporten fik tildelt en lettelse på afgiften for biogas, så vognmændene kan omstille til andet en el-drift, siger Erik Østergaard.



Interesserede kan se mere i følgende rapporter fra Ekspertgruppen for en grøn skattereform - også kaldet ”Svarrer-udvalget” via linkene nedenfor:


Ekspertgruppen for en grøn skattereform fremlagde onsdag 21. februar en endelig rapport om, hvordan man kan indarbejde en regulering, der bidrager til at reducere udledningen af drivhusgasser fra dansk territorium.

Den endelige rapport kan hentes her:

Ekspertgruppen blev bedt om at udarbejde forslag til, hvordan der kan indrettes en hensigtsmæssig regulering, der bidrager til at reducere udledningen af drivhusgasser fra dansk territorium. Reguleringen skal med afsæt i klimalovens guidende principper vægte hensyn til samfundsøkonomisk effektivitet med ønsket om at tilgodese blandt andet eksisterende erhvervsstruktur og lækagerisiko.

I rapporten behandles primært regulering, der skal bidrage til at reducere de biologiske udledninger i landbruget.



Ekspertgruppen for en grøn skattereform fremlagde 8. februar sin første delrapport, som kan hentes her:

Den indeholder forslag til, hvordan vi i Danmark kan regulere drivhusgasser med udgangspunkt i en højere og mere ensartet CO2e-afgift.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Der er behov for styrket samarbejde
- Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati
- Fornuftig kompensation for belastende dieselafgift
- Fire-akslet gardintrailer skal køre for leverandør af flydende gasser
- Påsken løftede passagertallet hos rederikoncern
- SVM-Regeringen skruer op for støtten til grøn omstilling af tung vejtransport
- Ny pulje får flere grønne lastbiler på vejene
- Transportorganisation genvalgte bestyrelsesmedlemmer
- Område på havnen i Kalundborg bliver militært område i godt to uger
- Containertransport har fået flere elektriske trækkere
- Fredag 12. april 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Vognmand fra Stevns stævnede ud fra Hedensted med to nye tre-akslede tip-trailere

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst