Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Let 7,2-tons lastbil kan køre 240 kilometer elektrisk

Torsdag 16. november 2023 kl: 14:00
Af: Redaktionen

Let 7,2-tons lastbil kan køre 240 kilometer elektrisk

Iveco er i gang med en omfattende opdatering af sine forskellige lastbilmodeller. Det gælder også Daily-modellerne, hvor den batteri-elektriske eDaily i en chasis-udgave med en totalvægt på 7,2 ton er blevet suppleret med mulighed for en fjerde batteripakke, der øger batterikapaciteten til 148 kWh og giver op til 240 kilometers rækkevidde

Iveco eDaily-modeller med tre og fire batterier har også fået hurtigere 115 kW-lynopladning, hvilket giver 100 km rækkevidde på 20 minutter. Køretøjer, som har chassis med førerkabine, opnår desuden fleksibilitet med en sidemonteret opladningsport (tilvalg) for at gøre det enkelre for føreren, når han skal lade batterierne op.


Det almindelige elektriske kraftudtag til Iveco eDaily på 15kW er blevet udvidet og har nu en effekt på 50 kW i de højspændingsbaserede og mekaniske udgaver. 


Den øgede effekt kan betyde, at udstyr, der bruges til specialiserede opgaver såsom brøndrensning, brandbekæmpelse, affaldsindsamling med mere, kan køre elektrisk via bilens batterier, så man undgår et supplerende dieseldrevet anlæg.


Iveco eDaily 42S-model, der har en totalvægt på 4,25 ton, kan køres med et kørekort i kategori B afhængig af den nationale gennemførelse af europæiske bestemmelser. Modellen kan suppleres med pneumatisk Air-Pro-affjedring med kontinuerlig dæmpning, der giver en jævn kørsel. Air-Pro har en hukommelsesfunktion, som kan justere køretøjets chassishøjde ved aflæsning og gemme den via hukommelsesfunktionen til gentagne leverancer. 


I lighed med Iveco's introduktion af et dynamisk digitalt førerdisplay og en ny multimedieskærm i Daily-modellerne kan den nye eDaily tilbyde Smart Routing-funktioner enten via den nye infotainment eller eDaily Routing-app'en. Det gør det muligt for føreren at kombinere den forudsagte rækkevidde med systemets råd om, hvornår mellemopladning er nødvendig og tage hensyn til rute- og rækkeviddeestimater med kunstig intelligens. 






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- De fem svenske havne i EU's TEN-T net bevarer deres status
- EU's transportnetværk er blevet revideret
- Aarhus Havn får EU-støtte til etablering af landstrøm til containerskibe
- Færgerederi har fået ny administrerende direktør
- Maskintrailer skal køre nordenfjords - og andre steder
- Del af Limfjordshavn bliver midlertidigt militært område
- 2023-resultat hos blomstertransporttør blev 85 procent mindre end året før
- Transportkoncern opnåede et mindre bruttoresultat med øgede markedsandele
- Vognmand i Vamdrup valgte city gardintrailer med en enkelt aksel
- Spørgsmål om overimplemetering bliver afgjort efter sommerferien
- Beløbsgrænse spænder ben for danske transportvirksomheder
- EU har skærpet sanktionerne mod Rusland og Belarus

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst