Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
BRANCEORGANISATION:

- Der er ingen alternativer til en udvidelse af Aarhus Havn

Fredag 27. januar 2023 kl: 11:00
Af: Redaktionen

- Hvis man læser det ny materiale, vil det står klart for enhver, at der er behov for en udvidelse af Aarhus Havn. Og der er desværre ikke noget brugbart alternativ. Det siger branchedirektør i DI Transport, Karsten Lauritzen om den netop offentliggjorte analyse af alternativerne til en stor udvidelse af Aarhus Havn

- Virksomhederne på Aarhus Havn mangler plads, og de har brug for sikkerhed for, at der også i fremtiden er plads til dem på havnen. Derfor hilser vi analysen velkommen. Det er et solidt stykke arbejde, siger Karsten Lauritzen.
 

Hovedanalysen er udført af det uvildige konsulentfirma HBS Economics, efter ønske fra byrådet i Aarhus.

Der er undersøgt fire alternative forslag:
  • Bedre udnyttelse af eksisterende arealer
  • Etablering af tørhavn ved Framlev
  • Samarbejde med Grenaa Havn
  • Udvidelse af havnen mod nord.
 
HBS Economics kommer frem til, at ingen af de fire forslag er alternativer, der kan erstatte en havneudvidelse.
 

Tørhavnen kan være et godt supplement, men kan ikke erstatte en havneudvidelse. Bedre udnyttelse af havnearealerne og samarbejde med andre havne er kun mindre supplementer. Den mindre havneudvidelse kan slet ikke bruges.


Og hvis de tre første forslag anvendes i kombination bliver den samlede effekt mindre. Desuden er forslagene både dyrere og mere klimabelastende pr. hektar areal, end forslaget om at udvide Aarhus Havn.

 
- Selv om resultaterne måske ikke er så overraskende for os og andre folk med erfaring fra havnebranchen, må vi alligevel sige, at den omfattende borgerinddragelse har været berigende for processen, siger Karsten Lauritzen og fortsætter:


- På baggrund af forskellige borgerforslag besluttede byrådet at få en uvildig vurdering af de fire alternativer. Det har man fået. Nu kan vi så konstatere, at forslagene ikke kan erstatte en havneudvidelse. Dermed har byrådet et fuldt oplyst grundlag at træffe sin beslutning på. Det ser vi frem til. For erhvervslivet i Aarhus og i resten af Danmark har et presserende behov for en udvidelse af Aarhus Havn, så virksomhederne kan investere, skabe flere arbejdspladser og fremme den grønne omstilling.


Interesserede kan se beslutningsgrundlaget her:





Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Sværlasttrailer er blevet hentet til Djursland
- Fire-sporet vejtunnel i København skal repareres for betonskader
- Tysk lastbilproducent har fået bestillinger på 700 elektriske lastbiler
- Hastigheden på motorvejene er faldet
- Befordringsfradrag og skattefri kørselsgodtgørelse er hævet for 2024
- Kvinde kørte ind i en modkørende lastbil
- Norske myndigheder ændrer praksis og skifter fra bøder til gebyrer
- Vognmands- og transportorganisationer er utilfredse
- En vaskehal kan bygges på pladsen på tre dage
- Fire-akslet trailer har både gående gulv og automatisk rullepresenning
- App skal styrke fællesskabet i transportbranchen
- Sådan har prisen på dieselolie udviklet sig siden 2022

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst