Rederi med hurtigfærger investerer i banebrydende teknologi
Mandag 14. november 2022 kl: 21:00
Af: Redaktionen
I princippet er et flywheel en ældgammel teknologi, som i en moderne udgave kan erstatte batterier og sende en hurtigfærge over vandet på grøn energi.
Potentialet i ny teknologi betyder, at færgerederiet, Molslinjen, der er kendt for sine hurtigfærger mellem Jylland og Sjælland - og mellem Ystad i Skåne og Rønne på Bornholm, har købt sig ind i Hvidovre-virksomheden Wattsup Power A/S. Virksomheden producerer såkaldte flywheels, som i teorien kan drive en hurtigfærge på CO2-neutral energi
Lige nu er det teori. Og i teorien kan flywheels fra WattsUp Power A/S drive en hurtigfærge fyldt med biler og passagerer på CO2-neutral energi. Det potentiale har fået Molslinjen til at investere i Hvidovre-virksomheden, men parterne har valgt ikke at oplyse investeringens størrelse.
- Vi er i fuld gang med en grøn omstilling af en stor del af vores færgeruter, som skal drives på el. Derfor bygger vi nye el-færger til Als og Samsø. Men vi skal også have omstillet vores hurtigfærger, og her kan flywheels være en gamechanger, siger Carsten Jensen, der er administrerende direktør for Molslinjen.
Et flywheel er i princippet et svinghjul bygget ind i en cylinder, hvor det hænger frit svævende i et magnetfelt. Strøm kan sætte svinghjulet i så høje omdrejninger, at det meste af den tilførte energi kan tappes. Er der flywheels nok, kan de drive en færge. Og hvis strømmen, der sætter et eller flere flywheel i gang, er produceret bæredygtigt, er der tale om en bæredygtig - grøn - mekanisk løsning, der kan erstatte batteri uden brug af ædelmetaller, som skal bruges i kendte batterier.
- Teknologien skal modnes, med andre ord; vi ved endnu ikke om det vil virke i praksis, men vores partnere og tekniske sagkyndige folk tror på teknologien, som nu udvikles til test ombord på vores hurtigfærger. Nu giver vi WattsUp Power mulighed for at tage det næste skridt og få ideerne omsat til praktiske tests på søen, så vi kan afklare, om vi står med en teknologi, som totalt vil kunne ændre vores forretning - og mange andres forretning også, siger Carsten Jensen.
Første skridt mod en godkendelse bliver en snarlig test i USA, som skal vise, om de teoretiske beregninger holder i praksis. Derefter skal teknologien installeres på Express 4, hvor flywheels skal producere strøm til enkelte af skibets systemer.
- Vores teknologi har potentialet til at gøre en forskel i verden. Vi glæder os meget til at se vores ideer udfolde sig i praksis nu, siger administrerende direktør og grundlægger af WattsUp Power, Martin Speiermann.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - Rapport fortæller om kvinder som sømænd
- Rederikoncern melder om afdæmpet udvikling
- Transportministeren inviterer til ø-topmøde
- Danskbaseret transportkoncern er ny olympisk logistik- og transportpartner
- Britisk rederi-koncern udvider kapaciteten til og fra Tilbury øst for London
- Omsætningen steg hos dansk rederikoncern
- Ny EU-aftale om CO2-beregning er en god nyhed
- Rederikoncern vil skære sine omkostninger ned med 300 millioner kroner
- Øresundshavn tester rengøringsrobot til containere
- Transportpakke skal støtte mere bæredygtig luft- og søfart
- Kapsejlads for høje skibe begynder i Aarhus og slutter i Aalborg
- Dansk rederi sælger 23 år gammelt skib og indsætter et lidt større på Middelhavnsrute
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |





