FRA MAGASINET BUS 9 - 2022:
Der findes en tid før og efter Corona, også når man snakker busbranchen. Der har aldrig manglet så mange chauffører, både til bus og lastbil, som der gør nu. Mere specielt er det at man heller ikke kan skaffe turistbuschauffører, hvilket kan ses i den helt usædvanlige situation, at man ser flere firmaer der i annoncer tilbyder faste fuldtidsjobs. Det er heller ikke blevet bedre af at rejselysten efter en nedlukning af samfundet i to år har skabt et oplevelsesvakuum, så busoperatørerne ikke har kunne følge med
En årsag mere kunne også være, at mange turistbuschauffører var tæt på pensionsalderen. Og med nedlukningen valgte nogen så måske at sige, at det var det arbejdsliv og valgte at stoppe - eller gik over i en anden branche. Et job i turistbusbranchen er heller ikke er uden omkostninger med hensyn til familieliv med mere.
En af dem, som skiftede spor, er Kent Broe fra Ejby på Fyn, og hvor netop Corona-nedlukningen var årsagen. Kent er en årgang 1959, han har kørt turistbus i over 20 år. Skiftet var ganske udramatisk, for han har såmænd haft episoder, der nok kunne have fået folk ud af førersædet - blandt andet er han væltet med en bus og blevet forbrændt af en eksploderende køler.
Interesserede kan læse her fortællingen i Magasinet Bus 9 - 2022, der kan hentes her:
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Ny fælles tjeneste skal styrke trivslen i transportbranchen
- EU-Parlamentet har vedtaget at modernisere kørekortreglerne
- Ø-færger sætter farten ned for at spare brændstof
- Odder Kommune skal have en frivilligbus
- Færgerederi var 363 passagerer fra et sætte ny rekord
- Busser på S-linie får bedre forhold
- Passagertransportvirksomheder fik uanmeldt besøg
- Dansk jernbaneentreprenør skal bygge overhalingsspor i København
- Fredag 17. oktober 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- EU-Kommissionen taber sag mod Danmark om cabotagekørsel
- Regler om fartsbegrænsere i busser og lastbiler skal forenkles
- Trafikselskab lader børn lege, de styrer bussen
Skriv din kommentar:
Tiden skiftede arbejdet for chaufføren fra turistbus til bybus - som tiderne nu skifter så meget
Fredag 14. oktober 2022 kl: 10:38
Af: RedaktionenDer findes en tid før og efter Corona, også når man snakker busbranchen. Der har aldrig manglet så mange chauffører, både til bus og lastbil, som der gør nu. Mere specielt er det at man heller ikke kan skaffe turistbuschauffører, hvilket kan ses i den helt usædvanlige situation, at man ser flere firmaer der i annoncer tilbyder faste fuldtidsjobs. Det er heller ikke blevet bedre af at rejselysten efter en nedlukning af samfundet i to år har skabt et oplevelsesvakuum, så busoperatørerne ikke har kunne følge med
En årsag mere kunne også være, at mange turistbuschauffører var tæt på pensionsalderen. Og med nedlukningen valgte nogen så måske at sige, at det var det arbejdsliv og valgte at stoppe - eller gik over i en anden branche. Et job i turistbusbranchen er heller ikke er uden omkostninger med hensyn til familieliv med mere.
En af dem, som skiftede spor, er Kent Broe fra Ejby på Fyn, og hvor netop Corona-nedlukningen var årsagen. Kent er en årgang 1959, han har kørt turistbus i over 20 år. Skiftet var ganske udramatisk, for han har såmænd haft episoder, der nok kunne have fået folk ud af førersædet - blandt andet er han væltet med en bus og blevet forbrændt af en eksploderende køler.
Interesserede kan læse her fortællingen i Magasinet Bus 9 - 2022, der kan hentes her:
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Ny fælles tjeneste skal styrke trivslen i transportbranchen
- EU-Parlamentet har vedtaget at modernisere kørekortreglerne
- Ø-færger sætter farten ned for at spare brændstof
- Odder Kommune skal have en frivilligbus
- Færgerederi var 363 passagerer fra et sætte ny rekord
- Busser på S-linie får bedre forhold
- Passagertransportvirksomheder fik uanmeldt besøg
- Dansk jernbaneentreprenør skal bygge overhalingsspor i København
- Fredag 17. oktober 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- EU-Kommissionen taber sag mod Danmark om cabotagekørsel
- Regler om fartsbegrænsere i busser og lastbiler skal forenkles
- Trafikselskab lader børn lege, de styrer bussen
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |