TRANSPORTORGANISATIONER:
I fremtiden bliver det op til politiet og Færdselsstyrelen at kontrollere, om lastbilchauffører overholder deres arbejdstid. Et flertal i Folketinget har i dag vedtaget at ændre Godskørselsloven, så kontrol af arbejdstid for mobile arbejdstagere i fremtiden skal ske i forbindelse med kontrol af køre- og hviletid
Brancheorganisationen DI Transport og arbejdsgiverorganisationen ATL har som andre organisationer på transportområdet arbejdet for at beholde den hidtidige model, hvor kontrollen blev varetaget af arbejdsmarkedets parter. Men organisationerne anerkender, at det ikke har været muligt inden for rammerne af EU’s vejpakke.
DI Transport og arbejdsgiverorganisationen ATL peger i forbindelse med Folketingets vedtagelse af ændringerne af Godskørselsloven, at der både er godt og skidt i den nye lovgivning.
Det er positivt, at muligheden for at søge godtgørelse for arbejdstid via civile domstole bliver fjernet.
- Vi er meget tilfredse med, at bestemmelsen bliver fjernet, da der med det nye kontrolsystem ellers var en risiko for, at vognmanden kunne få dobbeltstraf i form af både en bøde og et krav om godtgørelse, siger Lars William Wesch, branchedirektør i ATL.
DI Transport og ATL er også tilfredse med, at det bliver præciseret, at det kun er ved gentagende og væsentlige overtrædelser af køre- og hviletidsreglerne, at der vil blive gennemført kontrol af arbejdstid. Under lovprocessen blev det indføjet, at overtrædelser af arbejdstid hører med i bødeloftet for overtrædelse af køre- og hviletid.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Vognmand i Holte havde sin nye bil på udstilling
- En af transportbranchens vigtigste kampe er et opgør med administrativt bøvl og urimelige afgifter
- Renovationsselskab fik Transportens Lærepladspris 2025
- Arbejdsgiverformand fortsætter
- Lavere aktiviteter i Tyrkiet påvirkede godsmængderne hos rederikoncern
- Varebiluddannelse kører ind hos kursusudbyder i Esbjerg
- Fredag 12. september 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Britiske operatører kårer atter DAF til årets flådelastbil
- Pulje skal bidrage til færre arbejdsulykker på transportområdet
- 38-årig mand blev sigtet for tyveri af dieselolie
- Energiselskab byder på årets el-lastbil
- Svensk transportvirksomhed har solgt sit danske datterselskab
Skriv din kommentar:
Ny lov om kontrol af chaufførers arbejdstid rummer både godt og skidt
Torsdag 12. maj 2022 kl: 11:56
Af: RedaktionenI fremtiden bliver det op til politiet og Færdselsstyrelen at kontrollere, om lastbilchauffører overholder deres arbejdstid. Et flertal i Folketinget har i dag vedtaget at ændre Godskørselsloven, så kontrol af arbejdstid for mobile arbejdstagere i fremtiden skal ske i forbindelse med kontrol af køre- og hviletid
Brancheorganisationen DI Transport og arbejdsgiverorganisationen ATL har som andre organisationer på transportområdet arbejdet for at beholde den hidtidige model, hvor kontrollen blev varetaget af arbejdsmarkedets parter. Men organisationerne anerkender, at det ikke har været muligt inden for rammerne af EU’s vejpakke.
DI Transport og arbejdsgiverorganisationen ATL peger i forbindelse med Folketingets vedtagelse af ændringerne af Godskørselsloven, at der både er godt og skidt i den nye lovgivning.
Det er positivt, at muligheden for at søge godtgørelse for arbejdstid via civile domstole bliver fjernet.
- Vi er meget tilfredse med, at bestemmelsen bliver fjernet, da der med det nye kontrolsystem ellers var en risiko for, at vognmanden kunne få dobbeltstraf i form af både en bøde og et krav om godtgørelse, siger Lars William Wesch, branchedirektør i ATL.
DI Transport og ATL er også tilfredse med, at det bliver præciseret, at det kun er ved gentagende og væsentlige overtrædelser af køre- og hviletidsreglerne, at der vil blive gennemført kontrol af arbejdstid. Under lovprocessen blev det indføjet, at overtrædelser af arbejdstid hører med i bødeloftet for overtrædelse af køre- og hviletid.
- Jeg vil gerne rose Venstre, Konservative og Radikale for at have presset på for, at der kom et bødeloft ind i loven. Vi ved, at meget høje bøder kan være med til at skræmme chauffører og vognmænd væk fra branchen, siger Lars William Wesch.
Forslaget indeholder også en klar tolerancetærskel, så små overskridelser af arbejdstiden ikke bliver sanktioneret. Det har været et stort ønske fra DI Transport og ATL.
- Det har været helt afgørende for os, at de nye kontrolregler ikke medfører, at alle små, ubetydelige overtrædelser fører til en bødestraf til chauffører og vognmænd. Derfor er vi glade for at tolerancetærsklerne er blevet præciseret tydeligt i det lovforberedende arbejde, siger transportpolitisk chef i DI Transport, Rune Noack.
DI Transport og ATL er dog bekymret for, at overskridelse af natarbejde bliver straffet uforholdsmæssigt hårdt. Det kan gå ud over fleksibiliteten.
- Vi har et politisk ønske om, at vareleveringen foregår mere energieffektivt og uden for myldretiden. Men når chaufføren og vognmanden risikerer bøder, så kan det ikke undgås, at det vil gå ud over både kapaciteten og fleksibiliteten. Det vil kunderne kunne mærke, siger Rune Noack.
DI Transport og ATL har fået tilsagn om, at der kommer en tre måneders periode med vejledende kontrol, så virksomhederne får mulighed for at tilpasse sig.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Vognmand i Holte havde sin nye bil på udstilling
- En af transportbranchens vigtigste kampe er et opgør med administrativt bøvl og urimelige afgifter
- Renovationsselskab fik Transportens Lærepladspris 2025
- Arbejdsgiverformand fortsætter
- Lavere aktiviteter i Tyrkiet påvirkede godsmængderne hos rederikoncern
- Varebiluddannelse kører ind hos kursusudbyder i Esbjerg
- Fredag 12. september 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Britiske operatører kårer atter DAF til årets flådelastbil
- Pulje skal bidrage til færre arbejdsulykker på transportområdet
- 38-årig mand blev sigtet for tyveri af dieselolie
- Energiselskab byder på årets el-lastbil
- Svensk transportvirksomhed har solgt sit danske datterselskab
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |