DEBAT - KØRSELSFRADRAG:
Skatterådet besluttede tirsdag 26. april at hæve satserne for kørselsfradraget fra 1,98 kr./km til 2,16 kr./km. Det sker på baggrund af de høje benzin- og dieselpriser. Skatterådet fører ikke klimapolitik - burde de det?
Det er en helt nøgtern vurdering af omkostningsudviklingen for benzin og diesel, der ligger til grund for Skatterådets beslutning. Formand for Skatterådet, Jane Bolander siger:
"Benzinprisen for de danske forbrugere har ændret sig markant på kort tid, og det har vi besluttet at tage højde for. Der er tale om en væsentlig stigning i forventningen til prisudviklingen i 2022 på ca. 25 pct. i forhold til udgangspunktet, der blev anvendt, da Skatterådet fastsatte satserne for 2022 i november 2021.Skatterådet har derfor besluttet at hæve satserne for såvel befordringsfradraget som befordringsgodtgørelsen."
Kørselsfradraget skal fremme beskæftigelsen og mobiliteten på arbejdsmarkedet. Smøring så arbejdskraften søger hen, hvor der er brug for den. Skatterådet er ikke udstyret med et klimakompas og er heller ikke er sat i verden for at påvirke dansk transport- og klimapolitik.
I lyset af de udfordringer, vi står foran med vejtransport og klimamål havde det været klogere at foreslå en reduktion af priserne på pendlerkort i den kollektive trafik og/eller at målrette en eventuel forhøjelse af kørselsfradraget til yderkommuner og landkommuner, hvor mobiliteten og mulighederne med den kollektive trafik er begrænsede. Med andre ord: Et klart signal og incitament til danskerne om at omstille deres transport en bæredygtig udgave.
Med Skatterådets beslutning om øget kørselsfradrag får vi mere af det samme og forpasser en mulighed for, at trække danskernes mobilitet i en mere bæredygtig retning.
Ps. Kørselsfradraget kommer 1,2 millioner danske pendlere til gode, uanset hvilken transportform de benytter til og fra arbejde: bil, cykel, kollektiv trafik, samkørsel med mere.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Passagertallet i Københavns Lufthavn nåede nye højder
- Indisk flyselskab åbner direkte rute mellem København og Mumbai
- Hurtigfærge mellem Aarhus og Samsø ligger stille de næste uger
- Politisk flertal giver penge til øget sikkerhed ved perronovergange
- Analyse viser otte mulige metrolinier
- Struer og København skal fortsat være forbundet af direkte tog
- Transportminister fyrer togoperatør
- Flere unge er uden job og uddannelse i 68 kommuner
- Nye batteritog til nordsjællandske spor kommer i udbud
- Rejsekort har ændret på sin app
- Lavere aktiviteter i Tyrkiet påvirkede godsmængderne hos rederikoncern
- Fredag 12. september 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
Skriv din kommentar:
Skatteråd uden klimakompas
Torsdag 28. april 2022 kl: 13:00
Af: Lasse Repsholt, formand for Kollektiv Trafik ForumSkatterådet besluttede tirsdag 26. april at hæve satserne for kørselsfradraget fra 1,98 kr./km til 2,16 kr./km. Det sker på baggrund af de høje benzin- og dieselpriser. Skatterådet fører ikke klimapolitik - burde de det?
Det er en helt nøgtern vurdering af omkostningsudviklingen for benzin og diesel, der ligger til grund for Skatterådets beslutning. Formand for Skatterådet, Jane Bolander siger:
"Benzinprisen for de danske forbrugere har ændret sig markant på kort tid, og det har vi besluttet at tage højde for. Der er tale om en væsentlig stigning i forventningen til prisudviklingen i 2022 på ca. 25 pct. i forhold til udgangspunktet, der blev anvendt, da Skatterådet fastsatte satserne for 2022 i november 2021.Skatterådet har derfor besluttet at hæve satserne for såvel befordringsfradraget som befordringsgodtgørelsen."
Kørselsfradraget skal fremme beskæftigelsen og mobiliteten på arbejdsmarkedet. Smøring så arbejdskraften søger hen, hvor der er brug for den. Skatterådet er ikke udstyret med et klimakompas og er heller ikke er sat i verden for at påvirke dansk transport- og klimapolitik.
I lyset af de udfordringer, vi står foran med vejtransport og klimamål havde det været klogere at foreslå en reduktion af priserne på pendlerkort i den kollektive trafik og/eller at målrette en eventuel forhøjelse af kørselsfradraget til yderkommuner og landkommuner, hvor mobiliteten og mulighederne med den kollektive trafik er begrænsede. Med andre ord: Et klart signal og incitament til danskerne om at omstille deres transport en bæredygtig udgave.
Med Skatterådets beslutning om øget kørselsfradrag får vi mere af det samme og forpasser en mulighed for, at trække danskernes mobilitet i en mere bæredygtig retning.
Ps. Kørselsfradraget kommer 1,2 millioner danske pendlere til gode, uanset hvilken transportform de benytter til og fra arbejde: bil, cykel, kollektiv trafik, samkørsel med mere.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Passagertallet i Københavns Lufthavn nåede nye højder
- Indisk flyselskab åbner direkte rute mellem København og Mumbai
- Hurtigfærge mellem Aarhus og Samsø ligger stille de næste uger
- Politisk flertal giver penge til øget sikkerhed ved perronovergange
- Analyse viser otte mulige metrolinier
- Struer og København skal fortsat være forbundet af direkte tog
- Transportminister fyrer togoperatør
- Flere unge er uden job og uddannelse i 68 kommuner
- Nye batteritog til nordsjællandske spor kommer i udbud
- Rejsekort har ændret på sin app
- Lavere aktiviteter i Tyrkiet påvirkede godsmængderne hos rederikoncern
- Fredag 12. september 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |