Klik venligst



Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Solceller og batterier kan skære CO2-udledningen fra nyt lager ned med over 40 procent

Onsdag 23. marts 2022 kl: 10:45
Share  


Af: Redaktionen

Det nye lager- og kontorbyggeri på samlet 95.000 kvadratmeter tæt på København, som DSV-koncernen står over for at tage i brug, får en del af energiforbruget et system med solceller og batterier

DSV fremhæver, at bygningen er opført med et gennemgående fokus på bæredygtige løsninger og genanvendelse af materialer. Traditionelt har lagerbygninger haft svært ved at komme i betragtning til bæredygtighedscertificeringer på grund af størrelsen. Men som én af de første større lagerbygninger har bygningen fået en DGNB Sølv præcertificering.


For at minimere mængderne af CO2-udledning i driften tester DSV ydermere en opsætning med solceller på dele af taget kombineret med en innovativ batteriløsning.


Beregninger fra DSV’s partner på testprojektet, Hybrid Greentech, viser foreløbigt, at solcelle- og batteriløsningen kan reducere CO2-udledningen med op til 42 procent i forhold til et scenarie uden solceller og batteri. Batteri-enheden lagrer en del af solenergi fra dagtimerne, så den kan benyttes i aften- og nattetimerne. Ved overproduktion af solenergi i løbet af dagen kan overskudsenergien afsættes til elnettet.


Med den nuværende løsning vil den årlige CO2-besparelse løbe op i ca. 113 tons CO2 årligt, og det svarer til det årlige varme- og elforbrug for 22 danske parcelhuse på 135 kvm. Hvis solcelle- og batteriløsningen udvides til det maksimalt mulige på lageret, vil det kunne medføre fire til fem gange større CO2-besparelse pr. år.


Når testen er færdig, vil DSV vurdere om batteriløsningen skal udvides, og om den skal benyttes på andre af DSV’s nye faciliteter rundt omkring i verden.


Om DGNB:
  • DGNB står for Deutsche Gesellschaft für Nachhaltiges Bauen
  • DGNB er en frivillig certificeringsordning inden for bæredygtigt byggeri
  • DGNB er baseret på en helhedsorienteret forståelse af bæredygtighed, hvor ikke blot evaluerer et byggeri eller et byområde ud fra, hvor miljømæssigt bæredygtigt det er, men også ud fra, hvor socialt og økonomisk bæredygtigt det er






Klik venligst

© Copyright 2022 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Brinttanken kommer med lastbil
- Energiselskab har sat station nummer 80 på landkortet
- Vognmand fra Salten kører med sand med mere i ny tip-kærre
- Svensk rederi har fået en kvinde på broen på en af sine største færger
- Folketinget transmitterer fra behandling af flere beslutnignsforslag på transportområdet
- Fem folketingsmedlemmer vil forbedre forholdene for chauffører og vognmænd
- Lastbilproducent skruer op for strømmen sammen med leverandør af ladeløsninger
- Gardintrailer med truckbeslag skal køre hos vognmand i Aabenraa
- Vognmandsorganisation kalder 11 kg-regel for et politisk misfoster
- Stigende e-handel kan betyde nye udfordringer på vejene
- Øresundsfærger sejler mere og mere bæredygtigt
- Belægningsspecialist kører ud med den tredie i rækken

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst