Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Færdselsstyrelsen skal indføre undtagelser på køre- og hviletidsområdet for kørsel til og fra Ukraine

Mandag 7. marts 2022 kl: 09:58
Af: Redaktionen

Krigen i Ukraine betyder, at mange chauffører kører i pendulfart for at hjælpe ukrainske flygtninge og levere nødhjælp med videre. - Chauffører fra hele landet lægger i disse dage en prisværdig indsats for dagen for at bistå ukrainerne med levering af nødhjælp og andre basale fornødenheder og transport ud af landet af de mange, der flygter under de russiske angreb, siger transportminister Trine Bramsen (S)

Transportministeren peger på, at det er afgørende, at de ikke strander undervejs eller bliver mødt med store bøder for den livsvigtige hjælp. 


- Derfor beder jeg nu Færdselsstyrelsen indføre en række danske undtagelser fra køre- og hviletidsreglerne, siger hun.


Situationen i Ukraine betyder, at det kan være uhensigtsmæssigt for chaufførerne at skulle holde hvil på meget faste tidspunkter. Derfor indfører Danmark på linie med eksempelvis Polen en række undtagelser fra køre- og hviletidsreglerne. Med undtagelserne bliver der større fleksibilitet for  chauffører og vognmænd, der yder en særlig indsats.


- Vi er alle dybt berørte af billederne af mennesker, der flygter fra invasionen af Ukraine. Vi oplever en stor interesse blandt danske transportvirksomheder for at levere udstyr og hjælpe flygtninge. Der er tale om helt ekstraordinære omstændigheder og under vanskelige forhold. Derfor er det meget glædeligt, at der nu bliver taget initiativ til at gøre det nemmere for transportbranchen at bidrage. Derfor er vi glade for, at myndighederne har fundet en model, hvor man kan dispensere uden at sætte trafiksikkerheden over styr, siger Karsten Lauritzen, branchedirektør i DI Transport. Karsten Lauritzen er tidligere minister og tidligere medlem af Folketinget for Venstre.


- Vi oplever en katastrofe i Ukraine, som kalder på hurtige og fleksible løsninger. Vi skal hjælpe her og nu og sikre nødhjælp til de mange tusinde nødstedte mennesker, der helt uden skyld er havnet i en forfærdelig situation. Vores chauffører har prøvet det før under coronakrisen, og de er klar til at hjælpe igen, siger Jan Villadsen, formand for 3F Transportgruppen.


Fakta om Ukraine-undtagelserne:
  • Der vil være konkret være tale om følgende undtagelser:
  • Den maksimale daglige køretid øges fra ni til 11 timer
  • Den maksimale ugentlige køretid øges fra 56 til 60 timer
  • Den maksimale køretid per to fortløbende uger øges fra 90 til 96 timer
  • Den maksimale køretid inden en pause øges fra 4,5 til 5,5 time
  • Der gives tilladelse til, at hvil foregår i køretøjet

Undtagelserne vil blive meldt konkret ud af Færdselsstyrelsen og vil gælde til og med søndag 3. april 2022.










Klik venligst

© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Vognmand i Odense har trukket en udtrækstrailer til Odense
- Transportvirksomhed syd for Aarhus har fået depotopladning
- Nyt selskab skal gøre opladning nemmere og billigere
- Signalsystem på Fyn får støtte fra EU
- Mindre flytteforretning på Sjælland er gået konkurs
- Transportvirksomhed i Kolding investerer i elektriske lastbiler
- Ny asfalt skal mindske partikelforurening fra trafikken
- Ubrugte midler flyttes til en anden pulje
- Bommen kan gå ned for udenlandske lastbiler med ubetalte vejafgiftsbøder
- Aftale om udenlandsk arbejdskraft er et vigtigt skridt for transportbranchen
- Vognmand på Amager trækker læsset med en tre-akslet pusher-trækker
- Tung transport mellem Danmark og Sverige skal være lidt lettere - at gennemføre

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst