Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Ny asfalt skal mindske partikelforurening fra trafikken

Torsdag 3. juli 2025 kl: 13:18
Af: Redaktionen

Ny asfalt skal mindske partikelforurening fra trafikken
I de næste måneder skal effekten af de nye asfaltyper måles via et netværk af sensorer. Denne teknologi giver helt nye muligheder for at dokumentere luftkvaliteten. (Foto Teknologisk Institut)

Torsdag udlagde asfaltmaskiner en ny type asfalt på Husumvej i København. Den nye asfalt er udviklet specifikt til at mindske partikelforurening fra trafikken gennem en særlig overfladestruktur, der både er slidstærk og kan fastholde partikler. Ifølge Teknologisk Institut kan den nye asfaltteknologi, der ligger bag den nye type asfalt, bidrage til mindre partikelforurening fra trafikken

Ny asfalt skal mindske partikelforurening fra trafikken
Den nye asfalttype er udviklet specifikt til at minimere partikelforurening fra trafikken gennem en særlig overfladestruktur. (Foto: Teknologisk Institut)
Med udlægningen af asfalten på Husumvej torsdag tester Teknologisk Institut og Københavns Kommune gennem de kommende måneder den specialudviklede, der ud over at kunne mindske partikelforureningen fra vejtrafikken også har en støjdæmpende effekt. Projektet er en del af det treårige forskningsprojekt CityFresh, hvor særlige sensorer skal dokumentere effekten af den nye belægning på luftkvaliteten.


Kan opfange partikler
Den nye asfalttype har en særlig overfladestruktur, der er udviklet specifikt til at minimere partikelforurening fra trafikken. Den er ifølge Teknologisk Institut både slidstærk og kan fastholde partikler. 


Partikelforureningen, der stammer fra blandt andet dæk- og vejslid, udgør 65 procent af den årlige partikelforurening fra vejtrafik i Danmark. En reduktion af partikelforurening og støjen fra vejtrafik har dermed både miljø- og sundhedsmæssige effekter. 


- Vi kan potentielt reducere denne forurening af luften markant. Asfalten er et kompromis mellem holdbarhed og partikeltilbageholdelse. Jo mere åben struktur - størrelse på hulrum  - asfalten har, des bedre er den til at tilbageholde partikler og potentielt kan dette også mindske støjen, siger Maj Frederiksen, der er seniorprojektleder hos Teknologisk Institut.


- Men de åbne strukturer har ikke en optimal holdbarhed eller slidstyrke. Derfor har vi valgt to typer asfalt med mellemstørrelse hulrum, hvor der forventes en acceptabel holdbarhed og samtidig bedre tilbageholdelse af partikler end standardasfalten, siger hun videre.


Udlægningen af asfalten skete på ca. 1,5 kilometer af Husumvej torsdag 3. juli, hvor der udlægges to nye belægninger samt en referencestrækning med den standardbelægning, som Københavns Kommune normalt benytter. Udlægningen sker som en del af Københavns Kommunes genopretning af den eksisterende belægning på Husumvej. 


Sensorer dokumenterer
I de næste måneder skal effekten af de nye asfaltyper måles via et netværk af sensorer langs Husumvej, hvor både partikelforurening og støj måles. Teknologien med sensorer giver nye muligheder for at dokumentere luftkvaliteten.


- Gennem et netværk af sensorer vil vi måle effekten af den nye asfalt direkte på stedet. Det giver os værdifuld viden om, hvordan forskellige vejbelægninger påvirker luftkvaliteten, siger Maj Frederiksen.



Asfalttypen på Husumvej er blevet testet i laboratorierne hos Teknologisk Institut. Ved brug af en forsøgsopstilling er ophvirvling af partikler fra otte forskellige typer asfalt blevet kvantificeret. De otte asfaltmaterialer varierer fra helt tætte belægninger til fuldstændigt åbne drænasfaltvarianter. De forskellige asfalttyper blev laboratorieblandet og indtromlet til plader, hvorefter overfladeteksturen blev målt både før og efter sandblæsning. Testene på asfaltmaterialerne viste, at de mest åbne belægninger var mest effektive til at reducere partikelophvirvling. Herefter er der valgt to typer mellem-åben asfalt til Husumvej. 


Projektet er et samarbejde mellem Teknologisk Institut, entreprenør- og asfaltvirksomheden Colas Danmark A/S, sensorvirksomheden DevLabs og FDM. Københavns Kommune har stillet Husumvej til rådighed som testlokalitet. Erfaringerne fra projektet skal bidrage til viden om, hvordan forskellige vejbelægninger påvirker luftkvaliteten. De første resultater fra projektet forventes at være klar i slutningen af 2025. 


Projektet er støttet af Miljøteknologisk Udviklings- og Demonstrationsprogram under Miljøministeriet.













Klik venligst

© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Transportvirksomhed i Kolding investerer i elektriske lastbiler
- Ny asfalt skal mindske partikelforurening fra trafikken
- Ubrugte midler flyttes til en anden pulje
- Bommen kan gå ned for udenlandske lastbiler med ubetalte vejafgiftsbøder
- Aftale om udenlandsk arbejdskraft er et vigtigt skridt for transportbranchen
- Vognmand på Amager trækker læsset med en tre-akslet pusher-trækker
- Tung transport mellem Danmark og Sverige skal være lidt lettere - at gennemføre
- Vognmand i Horsens er blevet en del af en stor kran-koncern
- Chiptuning af lastbiler udløste fængselsstraf
- Vejledning om cabotagekørsel er opdateret med flere konkrete eksempler
- Politi på Sjælland har tjekket 137 studenterlastbiler i år
- Vognmand i Roskilde tog fem af samme slags

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst