PERSONTRANSPORTORGANISATION OM VANVIDSKØRSEL:
Siden 31. marts har Færdselslovens regler om vanvidskørsel været gældende. Reglerne giver politiet mulighed for at konfiskere et køretøj, selvom ejeren af køretøjet ikke har kørt, hvilket er sket mange gange siden. Muligheden for at konfiskere et køretøj, der har været brugt af en vanvidsbilist, gælder også erhvervskøretøjer - eksempelvis taxier. Så vidt vi her på transportnyhederne.dk er informeret, har politiet endnu ikke beslaglagt taxier, busser eller lastbiler i forbindelse med vanvidskørsel
I forbindelse med de nye regler om vanvidskørsel opfordrer organisationen Dansk PersonTransport sine medlemmer til at søge råd og vejledning hos deres arbejdsgiverorganisationer med hensyn til, hvordan de kan forebygge, at de kommer i en situation, hvor de står til at miste et køretøj som følge af vanvidskørsel.
Vanvidskørsel er eksempelvis:
Hovedreglen i bestemmelserne om vanvidskørsel er, at der sker konfiskation, hvis føreren af køretøjet har overtrådt reglerne for vanvidskørsel. Der er dog en undtagelse i færdselsloven, som foreskriver, at konfiskation kan undgås, hvis konfiskationen må anses som en uforholdsmæssig indgribende.
Det fremgår af bemærkningerne til loven, at der i vurderingen skal lægges vægt på, om ejeren af køretøjet kunne vide, at køretøjet ville anvendes til vanvidskørsel, og om ejeren har sikret sin økonomisk stilling. Transportministeriet har blandt andet anført, at ejeren af køretøjet kan indhente oplysninger om førerens straffeattest med henblik på at undersøge, om føreren tidligere hen har været dømt for grove færdselsovertrædelser.
For at man som vognmand kan sikre sig mod konfiskation, er man nødt til at have tilstrækkelig information om sine medarbejdere, herunder om køretøjet kan antages at blive brugt til vanvidskørsel.
Der er forskellige muligheder for at indhente disse oplysninger. Dansk PersonTransport er bekendt med at flere arbejdsgiverforeninger har udformet formularer til vognmænd, der ønsker at sikre deres stilling. Dansk PersonTransport anbefaler, at man kontakter sin arbejdsgiverforening for råd og vejledning.
Hvis man ikke gør noget for at sikre sig mod vanvidskørsel og der sker konfiskation, vil man ifølge Dansk PersonTransport højst sandsynligt risikere at miste sit køretøj.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Forsøg med ny flexbus-rute skal give bedre kollektiv trafik i landområder
- Flere el-busser kommer ud at køre på Sjælland
- Flypassagerers rettigheder er i fare for forringelse
- De første batteritog må køre på danske skinner
- Nye anbefalinger bør følges op med massive investeringer i den kollektive trafik og mobilitetsløsninger
- Uddannelsesorganisation åbner for chaufføruddannelse til bus i Rødekro
- 50-årig mand stjal klokker ved jernbaneoverkørsler
- Næste uge gennemfører Motorstyrelsen en større kontrol på Fyn
- Samarbejde kommer på sporet med direkte tog til Berlin og Prag
- Det kan der være noget i, sagde manden......
- Dansk og spansk selskab tilbyder en elektrisk pakke med lastbiler og opladning på abonnement
- Metroselskab sender drift og vedligeholdelse af fire metro-linier i udbud
Skriv din kommentar:
- Søg råd og vejledning hos jeres arbejdsgiverorganisationer
Fredag 20. august 2021 kl: 19:00
Af: RedaktionenSiden 31. marts har Færdselslovens regler om vanvidskørsel været gældende. Reglerne giver politiet mulighed for at konfiskere et køretøj, selvom ejeren af køretøjet ikke har kørt, hvilket er sket mange gange siden. Muligheden for at konfiskere et køretøj, der har været brugt af en vanvidsbilist, gælder også erhvervskøretøjer - eksempelvis taxier. Så vidt vi her på transportnyhederne.dk er informeret, har politiet endnu ikke beslaglagt taxier, busser eller lastbiler i forbindelse med vanvidskørsel
I forbindelse med de nye regler om vanvidskørsel opfordrer organisationen Dansk PersonTransport sine medlemmer til at søge råd og vejledning hos deres arbejdsgiverorganisationer med hensyn til, hvordan de kan forebygge, at de kommer i en situation, hvor de står til at miste et køretøj som følge af vanvidskørsel.
Vanvidskørsel er eksempelvis:
- Kørsel med hastighedsoverskridelse på mere end 100 procent ved kørsel over 100 km i timen
- Kørsel med en hastighed på 200 km i timen
Hovedreglen i bestemmelserne om vanvidskørsel er, at der sker konfiskation, hvis føreren af køretøjet har overtrådt reglerne for vanvidskørsel. Der er dog en undtagelse i færdselsloven, som foreskriver, at konfiskation kan undgås, hvis konfiskationen må anses som en uforholdsmæssig indgribende.
Det fremgår af bemærkningerne til loven, at der i vurderingen skal lægges vægt på, om ejeren af køretøjet kunne vide, at køretøjet ville anvendes til vanvidskørsel, og om ejeren har sikret sin økonomisk stilling. Transportministeriet har blandt andet anført, at ejeren af køretøjet kan indhente oplysninger om førerens straffeattest med henblik på at undersøge, om føreren tidligere hen har været dømt for grove færdselsovertrædelser.
For at man som vognmand kan sikre sig mod konfiskation, er man nødt til at have tilstrækkelig information om sine medarbejdere, herunder om køretøjet kan antages at blive brugt til vanvidskørsel.
Der er forskellige muligheder for at indhente disse oplysninger. Dansk PersonTransport er bekendt med at flere arbejdsgiverforeninger har udformet formularer til vognmænd, der ønsker at sikre deres stilling. Dansk PersonTransport anbefaler, at man kontakter sin arbejdsgiverforening for råd og vejledning.
Hvis man ikke gør noget for at sikre sig mod vanvidskørsel og der sker konfiskation, vil man ifølge Dansk PersonTransport højst sandsynligt risikere at miste sit køretøj.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Forsøg med ny flexbus-rute skal give bedre kollektiv trafik i landområder
- Flere el-busser kommer ud at køre på Sjælland
- Flypassagerers rettigheder er i fare for forringelse
- De første batteritog må køre på danske skinner
- Nye anbefalinger bør følges op med massive investeringer i den kollektive trafik og mobilitetsløsninger
- Uddannelsesorganisation åbner for chaufføruddannelse til bus i Rødekro
- 50-årig mand stjal klokker ved jernbaneoverkørsler
- Næste uge gennemfører Motorstyrelsen en større kontrol på Fyn
- Samarbejde kommer på sporet med direkte tog til Berlin og Prag
- Det kan der være noget i, sagde manden......
- Dansk og spansk selskab tilbyder en elektrisk pakke med lastbiler og opladning på abonnement
- Metroselskab sender drift og vedligeholdelse af fire metro-linier i udbud
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |