FÆRDSELSSTYRELSEN OPDATERER:
Færdselsstyrelsen har opdateret vejledningen om syn af køretøjer vedrørende lastbil, der er trækkraft for sættevogn og med stor kran. Opdateringen betyder, at en lastbil med lille lasteevne og monteret med sættevognsskammel kan blive godkendt med anvendelsen "Trækkraft for sættevogn" i stedet for "Særlig anvendelse"
Ved meddelelse nr. 2027 fra Færdselsstyrelsen blev det blandt andet indført, at lastbil med lille lasteevne (eksempelvis lastbil med stor kran) efter ønske fra fremstilleren kan godkendes med anvendelsen "Godstransport" i stedet for "Særlig anvendelse". Det princip udvides nu, så fremstilleren også kan anmode om, at en lastbil med lille lasteevne og monteret med sættevognsskammel kan blive godkendt med anvendelsen "Trækkraft for sættevogn" i stedet for "Særlig anvendelse".
I forbindelse med opdateringen fremhæver Færdselsstyrelsen, at Motorstyrelsen ved en fejl har fjernet muligheden for at angive NEDC2 som målenorm for brændstofforbrug og CO2-udslip i DMR. Selv om denne norm ikke længere kan anvendes ved første godkendelse i Danmark af en ny eller brugt bil, giver det problemer ved ændring af en eksisterende, allerede godkendt bil med angivet NEDC2-norm. I meddelelsen er nævnt, hvordan synsvirksomheder foreløbigt skal håndtere disse tilfælde.
En anden fejl i DMR omkring registrering af brændstofdata er løst, og det betyder, at Færdselsstyrelsens særlige instruks i meddelelse nr. 2015 er ophævet.
Til sidst peger Færdselsstyrelsen på, at afsnit 19.07 i Vejledningen udgår, da en cirkulæreskrivelse om godkendelse af udenlandsk bil med dansk påhængsvogn eller campingvogn er udgået. Sammenkobling skal ske efter hjemlandets regler for den udenlandske bil.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Europæisk megawatt-ladenetværk får støtte fra EU
- Ny bekendtgørelse åbner for 4,2 meter høje køretøjer - og øget totalvægt
- Ejendomsinvestor vil anlægge logistik- og intermodalt hub i Ringsted
- Vej-entreprenør skærer ned på CO2-udledningen
- Sikkerhed for chauffører og bude får særlig opmærksomhed op til jul
- Hirtshals Havn lægger arealer til stor beredskabsøvelse
- Entreprenør på Nordøstfyn har fået fire-akslet tip-trailer ti freelance-opgaver
- Sydvestjysk havn er blevet medlem af nordeuropæiske havneorganisation
- EU-Kommissionen spørger efter flere oplysninger om danske vejafgiftsbøder
- Midtjysk tankvognsvirksomhed skifter ejer
- Bruttoprisen på dieselolie har svinget 1.80 kroner i løbet af året
- Energisekslaber får forbud mod vejledende priser på brændstof
Skriv din kommentar:
Sættevognstrækkere med store kraner kan også registreret til godstransport
Mandag 9. august 2021 kl: 11:33
Af: RedaktionenFærdselsstyrelsen har opdateret vejledningen om syn af køretøjer vedrørende lastbil, der er trækkraft for sættevogn og med stor kran. Opdateringen betyder, at en lastbil med lille lasteevne og monteret med sættevognsskammel kan blive godkendt med anvendelsen "Trækkraft for sættevogn" i stedet for "Særlig anvendelse"
Ved meddelelse nr. 2027 fra Færdselsstyrelsen blev det blandt andet indført, at lastbil med lille lasteevne (eksempelvis lastbil med stor kran) efter ønske fra fremstilleren kan godkendes med anvendelsen "Godstransport" i stedet for "Særlig anvendelse". Det princip udvides nu, så fremstilleren også kan anmode om, at en lastbil med lille lasteevne og monteret med sættevognsskammel kan blive godkendt med anvendelsen "Trækkraft for sættevogn" i stedet for "Særlig anvendelse".
I forbindelse med opdateringen fremhæver Færdselsstyrelsen, at Motorstyrelsen ved en fejl har fjernet muligheden for at angive NEDC2 som målenorm for brændstofforbrug og CO2-udslip i DMR. Selv om denne norm ikke længere kan anvendes ved første godkendelse i Danmark af en ny eller brugt bil, giver det problemer ved ændring af en eksisterende, allerede godkendt bil med angivet NEDC2-norm. I meddelelsen er nævnt, hvordan synsvirksomheder foreløbigt skal håndtere disse tilfælde.
En anden fejl i DMR omkring registrering af brændstofdata er løst, og det betyder, at Færdselsstyrelsens særlige instruks i meddelelse nr. 2015 er ophævet.
Til sidst peger Færdselsstyrelsen på, at afsnit 19.07 i Vejledningen udgår, da en cirkulæreskrivelse om godkendelse af udenlandsk bil med dansk påhængsvogn eller campingvogn er udgået. Sammenkobling skal ske efter hjemlandets regler for den udenlandske bil.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - Europæisk megawatt-ladenetværk får støtte fra EU
- Ny bekendtgørelse åbner for 4,2 meter høje køretøjer - og øget totalvægt
- Ejendomsinvestor vil anlægge logistik- og intermodalt hub i Ringsted
- Vej-entreprenør skærer ned på CO2-udledningen
- Sikkerhed for chauffører og bude får særlig opmærksomhed op til jul
- Hirtshals Havn lægger arealer til stor beredskabsøvelse
- Entreprenør på Nordøstfyn har fået fire-akslet tip-trailer ti freelance-opgaver
- Sydvestjysk havn er blevet medlem af nordeuropæiske havneorganisation
- EU-Kommissionen spørger efter flere oplysninger om danske vejafgiftsbøder
- Midtjysk tankvognsvirksomhed skifter ejer
- Bruttoprisen på dieselolie har svinget 1.80 kroner i løbet af året
- Energisekslaber får forbud mod vejledende priser på brændstof
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |
.gif)




