Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Vognmandsorganisation hilser initiativ om cabotagekørsel og kombineret transport velkomment

Tirsdag 4. maj 2021 kl: 15:39
Share  


Af: Redaktionen

Kombinerede transporter skal ske under cabotagereglerne. Det er udmeldingen fra transportminister Benny Engelbrecht, som vil benytte sig af en adgang i EU-vejpakken til at indføre cabotageregler, når udenlandske lastbiler vil trække gods fra havne og jernbaneknudepunkter ind i landet som såkaldte kombinerede transporter. Vognmandsorganisationen DTL er enig i transportministerens disposition

- Vi ved, at EU-Kommissionen sidder og arbejder med et helt nyt sæt spilleregler for kombitransporter, og hvordan det falder ud, er der ingen, der ved. Men vi ved også, at de eksisterende regler for kombineret transport - der blev indført af miljøhensyn - længe har været misbrugt til at anvende lavtlønschauffører på udenlandske lastbiler til i stor stil at trække gods fra danske havne og jernbaneknudepunkter på helt andre vilkår end de almindelige danske indenrigstransporter, siger DTL's administrerende direktør Erik Østergaard og fortsætter:


- Ser man bort fra miljøaspektet, som med dagens køretøjer nærmest er lig nul, så har den trafik længe haft karakter af reel cabotagekørsel. Derfor er det godt, at ministeren allerede nu tager sine forholdsregler, så de krav, der gælder for cabotagekørsel også vil gælde her.


Anvendelsen af cabotagereglerne på kombitrafikken vil samtidig betyde, at der skal ske registrering af køretøjet i et særligt erhvervsregister, og at chaufførlønningerne vil skulle følge det danske niveau.


Transportministeren har valgt at gøre brug af en særlig undtagelse i de nye vejpakkeregler, der gør, at selv om kombineret transport i princippet bør bibeholdes, er det nødvendigt at sikre, at den slags transporter ikke misbruges.


Erfaringen har ifølge EU-Kommissionen vist, at kombireglerne i visse steder af EU - herunder i Danmark - er blevet anvendt systematisk til at omgå cabotagekørslens midlertidige karakter og som grundlag for vedvarende tilstedeværelse af køretøjer i en anden medlemsstat end den, hvor virksomheden har hjemsted.


”Sådan illoyal praksis risikerer at føre til social dumping og bringe overholdelse af lovrammen vedrørende cabotagekørsel i fare, ” hedder det i vejpakken, som derfor giver medlemsstaterne mulighed for at fravige reglerne.


Interesserede kan læse mere om transportministerens beslutning her:

Vejpakken skal forebygge misbrug af regler






Klik venligst

© Copyright 2021 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Korsør-vognmand kører med dobbeltdæk i nedbyggede trailere
- Truck-center får ny direktør
- Vognmand i Greve får sidste del af ordre
- Vejtransportorganisation har flere modulvogntog på det europæiske vejnet på ønskesedlen
- Transportorganisation genvalgte formand
- International vejtransport-organisation havde citylogistik på dagsordenen
- Nye faciliteter og havneudvikling med bæredygtigt mål skal ruste havn til fremtiden
- Årets første fire måneder ligger over samme periode sidste år
- 324 nye lastbiler over 16 ton blev registreret i april
- Lastbilbestanden er vokset i den tunge ende siden årsskiftet
- Vognmand i Nørresundby kører ud med nyt vogntog
- Facebook-gruppe samler ind til de tre involverede

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst