KLIMAMINISTER OM EU-ENIGHED:
Den danske klima-, energi og forsyningsminister Dan Jørgensen (S) betegner aftalen mellem EU-Parlamentet og EU's Ministerråd om en ny EU-Klimalov med et øget mål om CO2-begrænsning som et historisk grønt tigerspring for Europa. Loven, der er på vej gennem EU's lovsystem løfter målet for CO2-begrænsning i 2030 fra 40 til 55 procent i forhold til 1990. EU's fælles mål er dermed rykket tættere på det nationale danske mål om en 70 procents CO2-reduktion i 2030
EU har som mål at være CO2-neutral i 2050 og derefter at opsamle mere og mere af den CO2, som allerede er sendt ud i atmosfæren.
- EU’s første klimalov er et historisk grønt tigerspring for Europa. Den kommer på et rigtig godt tidspunkt lige op til Biden's klimatopmøde, og fasttømrer endnu engang EU’s globale lederskab på klimaområdet, siger Dan Jørgensen, der peger på at verdens største udledere af CO2 mødes i de kommende dage med fokus på at løfte det globale ambitionsniveau.
- EU’s høje ambitionsniveau vil være med til at lægge massivt pres på store udledere som Kina, Indien og Brasilien, siger Dan Jørgensen, der tidligere var danske medlem af EU-Parlamentet valgt af Socialdemokratiet.
Dan Jørgensen peger på, at Danmark i høj grad har medvirket til at sikre den nye aftale.
- Vi har vedvarende lagt pres på for mere ambitiøse og juridisk bindende mål på europæisk plan. Vi er ambitiøse i Danmark, men det er i EU, vi virkelig kan flytte noget. Med opjusteringen af EU’s 2030 klimamål på mindst 55 procent må man sige, at det lykkedes, selv om vi gerne havde set et højere mål, siger han og fortsætter:
- Der er mange danske grønne fingeraftryk på aftalen, som vi kan være stolte af. Blandt andet er der fastlagt en god proces for 2040-målet og den danske model med klimapartnerskaber bliver nu kopieret på EU-niveau. Det er også vigtigt, at der oprettes et rådgivende videnskabeligt organ, der - som vi i Danmark kender det fra Klimarådet - blandt andet skal vurdere, om der er overensstemmelse mellem EU’s mål og klimahandling.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- 30 millioner kroner skal gavne fremtidens uddannelse, grøn mobilitet og miljø
- International transportkoncern har fået flere elektriske trækkere
- Elektrisk varebil bliver billigere
- Hurtigfærger får støtte fra Staten
- Første projekt får grønt lys til hurtigere CO2-fangst
- Rederier kom med klare budskaber til erhvervsministeren
- Fredag 21. november 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Energiselskab investerer over en halv milliard i nye motorvejsstationer og butikker
- Puljemidler går til 920 el-lastbiler
- 13,8 millioner kroner skal få flere el-busser ud på de midtjyske veje
- Varebil som chassis med førekabine er elektrisk fra bunden
- Tyskland vil støtte import af dansk brint
Skriv din kommentar:
- Der er mange danske grønne fingeraftryk på aftalen
Onsdag 21. april 2021 kl: 19:00
Af: RedaktionenDen danske klima-, energi og forsyningsminister Dan Jørgensen (S) betegner aftalen mellem EU-Parlamentet og EU's Ministerråd om en ny EU-Klimalov med et øget mål om CO2-begrænsning som et historisk grønt tigerspring for Europa. Loven, der er på vej gennem EU's lovsystem løfter målet for CO2-begrænsning i 2030 fra 40 til 55 procent i forhold til 1990. EU's fælles mål er dermed rykket tættere på det nationale danske mål om en 70 procents CO2-reduktion i 2030
EU har som mål at være CO2-neutral i 2050 og derefter at opsamle mere og mere af den CO2, som allerede er sendt ud i atmosfæren.
- EU’s første klimalov er et historisk grønt tigerspring for Europa. Den kommer på et rigtig godt tidspunkt lige op til Biden's klimatopmøde, og fasttømrer endnu engang EU’s globale lederskab på klimaområdet, siger Dan Jørgensen, der peger på at verdens største udledere af CO2 mødes i de kommende dage med fokus på at løfte det globale ambitionsniveau.
- EU’s høje ambitionsniveau vil være med til at lægge massivt pres på store udledere som Kina, Indien og Brasilien, siger Dan Jørgensen, der tidligere var danske medlem af EU-Parlamentet valgt af Socialdemokratiet.
Dan Jørgensen peger på, at Danmark i høj grad har medvirket til at sikre den nye aftale.
- Vi har vedvarende lagt pres på for mere ambitiøse og juridisk bindende mål på europæisk plan. Vi er ambitiøse i Danmark, men det er i EU, vi virkelig kan flytte noget. Med opjusteringen af EU’s 2030 klimamål på mindst 55 procent må man sige, at det lykkedes, selv om vi gerne havde set et højere mål, siger han og fortsætter:
- Der er mange danske grønne fingeraftryk på aftalen, som vi kan være stolte af. Blandt andet er der fastlagt en god proces for 2040-målet og den danske model med klimapartnerskaber bliver nu kopieret på EU-niveau. Det er også vigtigt, at der oprettes et rådgivende videnskabeligt organ, der - som vi i Danmark kender det fra Klimarådet - blandt andet skal vurdere, om der er overensstemmelse mellem EU’s mål og klimahandling.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - 30 millioner kroner skal gavne fremtidens uddannelse, grøn mobilitet og miljø
- International transportkoncern har fået flere elektriske trækkere
- Elektrisk varebil bliver billigere
- Hurtigfærger får støtte fra Staten
- Første projekt får grønt lys til hurtigere CO2-fangst
- Rederier kom med klare budskaber til erhvervsministeren
- Fredag 21. november 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Energiselskab investerer over en halv milliard i nye motorvejsstationer og butikker
- Puljemidler går til 920 el-lastbiler
- 13,8 millioner kroner skal få flere el-busser ud på de midtjyske veje
- Varebil som chassis med førekabine er elektrisk fra bunden
- Tyskland vil støtte import af dansk brint
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |





