Scanias nye serie af high-tech gearkasser
Tirsdag 15. december 2020 kl: 15:02
Af: Redaktionen
Nye high-tech gearkasser skal holde svensk lastbilproducent i front. Med tiden vil de erstatte de nuværende Scania Opticruise-løsninger. Det første medlem af den nye gearkassefamilie - G33CM - kan kombineres med Scania's opdaterede 16-liters V8-motorserie samt de kraftigste varianter af Scanias 13-liters motorer. Scania har investeret over 400 millioner euro i udviklingen af de nye gearkasser for at fastholde sin førende position på området. - De nye gearkasser er afgørende for Scania's muligheder for at forblive konkurrencedygtig, når det gælder brug af forbrændingsmotorer i effektive og bæredygtige drivliner hele vejen til 2030, siger Alexander Vlaskamp, der er Executive Vice President og chef for Sales and Marketing hos Scania
Om de nye high-tech-gearkasser fra svenske Scania:
- De nye serie high-tech AMT-gearkasser (Automated Manual Transmission) er udviklet for endnu bedre køreegenskaber og bæredygtighed
- Gearkasserne byder på større spændvidde mellem gearene, op til 1 procent lavere brændstofforbrug og lavere støjniveau
- De er lettere, hurtigere, mere effektive og i stand til at håndtere op til 3.700 Nm drejningsmoment
- Gearkassehusene er udført i aluminium, har reduceret intern friktion og mere økonomiske gearudvekslinger
- Der er indbygget retarder med forøget retarderkapacitet samt flere smarte og effektive kraftudtagsmuligheder
- Gearkasserne sikrer, at forbrændingsmotorer fortsat kan indgå i bæredygtige transportløsninger
- Det nye gearkasseprogram er et fremragende eksempel på Scania's teknologiske forspring, når det gælder vores kunders muligheder for at opnå endnu bedre brændstof- og transporteffektivitet på en bæredygtig måde, siger Alexander Vlaskamp.
Scania har en lang tradition for at tilbyde automatiserede, manuelle gearkasser under Scania Opticruise-navnet, der blev introduceret tilbage i de tidlige 1990’ere.
Alexander Vlaskamp peger på, at det for Scania er absolut nødvendigt at investere massivt i at udvikle et helt nyt gearkasseprogram, selvom Scania allerede er kendt for at tilbyde nogle af de bedste løsninger på markedet.
- Vores nye gearkasser besidder de forbedrede egenskaber, der er forudsætningen for at kunne levere endnu mere effektive og bæredygtige transportløsninger i det kommende årti. En afgørende egenskab er et langt større spændvidde mellem gearene, så de i endnu højere grad passer til Scanias lavomdrejnings-filosofi med økonomiske udvekslingsforhold i drivlinerne. Det er fundamentet for yderligere forbedring af brændstoføkonomien for kunderne, siger Alexander Vlaskamp.
De første kundesolgte lastbiler med G33CM-baserede Scania Opticruise-løsninger går i produktion i 1. kvartal 2021.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Ny fælles tjeneste skal styrke trivslen i transportbranchen
- Vognmandsorganisation vil sammen med en række partnere have lastbilmatik på skoleskemaet
- EU-Parlamentet har vedtaget at modernisere kørekortreglerne
- Svensk lastbilproducent åbner produktionsanlæg i Kina - med kapacitet på 50.000 køretøjer årligt
- Ø-færger sætter farten ned for at spare brændstof
- Færgerederi var 363 passagerer fra et sætte ny rekord
- Maskinstation på Lolland hentede fire-akslet tip-trailer i Østjylland
- Lastvognstog væltede i soloulykke
- Tysk lastbil er den øverste e-stjerne på listen
- Fragtmænd har fået længe trailere
- Transportvirksomhed i Odense har fået de første - og venter på de næste
- Chauffør i varebil havde sin telefon i hånden - og tre paller lattergas i varerummet
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |