FORENING FOR MOTORKØRETØJSFORSIKRING:
Ikke nok med, at der, ifølge en ny undersøgelse fra Rådet for Sikker Trafik og Forsikring & Pension, er en del erhvervschauffører, som kører for hurtigt og for uopmærksomt. Mange kører også i biler, der ikke har den lovpligtige ansvarsforsikring. Det er ikke i orden, lyder det fra DFIM - Dansk Forening for International Motorkøretøjsforsikring - der administrer loven om dagsgebyr for manglende ansvarsforsikring
Nye tal fra DFIM viser, at der er 1.502 vare- og lastbiler, som pr. 30. november 2020 kører rundt i trafikken uden at være ansvarsforsikret. Det er 13 procent af samtlige 11.334 uforsikrede køretøjer svarende til knap hvert ottende køretøj. Antallet fordeler sig med 1.431 varebiler og 71 lastbiler.
- At der kører så mange vare- og lastbiler rundt, der ikke er ansvarsforsikrede, er ikke i orden. Ikke nok med, at det er ulovligt, det er heller ikke betryggende - hverken for ejeren eller brugeren af køretøjet, for samfundet eller for alle de kunder, der faktisk betaler for at være ansvarsforsikret, siger Maria Clausen, der er underdirektør og leder af DFIM i en kommentar til tallene.
- Der er en grund til, at netop denne forsikring er lovpligtig. Det skyldes, at de skader, man forvolder med ens køretøj på personer eller andres ting, kan løbe op i millioner af kroner, især hvis skadelidte får personskader, som medfører invaliditet og tab af erhvervsevne, siger Maria Clausen.
Bliver man stoppet af politiet med et uforsikret køretøj på offentlig vej, inddrager politiet nummerpladerne på stedet og udsteder en bøde på mindst 1.000 kroner. Hertil kommer, at man bliver pålagt et dagsgebyr på 250 kroner for hver dag, ens køretøj enten ikke er afmeldt hos Skat eller, at der er tegnet en ansvarsforsikring. Og så længe man skylder dagsgebyrer, kan man, ifølge loven, ikke købe en ansvarsforsikring på noget køretøj i noget forsikringsselskab.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Vognmand i Holte havde sin nye bil på udstilling
- En af transportbranchens vigtigste kampe er et opgør med administrativt bøvl og urimelige afgifter
- Renovationsselskab fik Transportens Lærepladspris 2025
- Arbejdsgiverformand fortsætter
- Lavere aktiviteter i Tyrkiet påvirkede godsmængderne hos rederikoncern
- Varebiluddannelse kører ind hos kursusudbyder i Esbjerg
- Fredag 12. september 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Britiske operatører kårer atter DAF til årets flådelastbil
- Pulje skal bidrage til færre arbejdsulykker på transportområdet
- 38-årig mand blev sigtet for tyveri af dieselolie
- Energiselskab byder på årets el-lastbil
- Svensk transportvirksomhed har solgt sit danske datterselskab
Skriv din kommentar:
Mange varebiler kører rundt uden ansvarsforsikring
Tirsdag 1. december 2020 kl: 12:22
Af: RedaktionenIkke nok med, at der, ifølge en ny undersøgelse fra Rådet for Sikker Trafik og Forsikring & Pension, er en del erhvervschauffører, som kører for hurtigt og for uopmærksomt. Mange kører også i biler, der ikke har den lovpligtige ansvarsforsikring. Det er ikke i orden, lyder det fra DFIM - Dansk Forening for International Motorkøretøjsforsikring - der administrer loven om dagsgebyr for manglende ansvarsforsikring
Nye tal fra DFIM viser, at der er 1.502 vare- og lastbiler, som pr. 30. november 2020 kører rundt i trafikken uden at være ansvarsforsikret. Det er 13 procent af samtlige 11.334 uforsikrede køretøjer svarende til knap hvert ottende køretøj. Antallet fordeler sig med 1.431 varebiler og 71 lastbiler.
- At der kører så mange vare- og lastbiler rundt, der ikke er ansvarsforsikrede, er ikke i orden. Ikke nok med, at det er ulovligt, det er heller ikke betryggende - hverken for ejeren eller brugeren af køretøjet, for samfundet eller for alle de kunder, der faktisk betaler for at være ansvarsforsikret, siger Maria Clausen, der er underdirektør og leder af DFIM i en kommentar til tallene.
- Der er en grund til, at netop denne forsikring er lovpligtig. Det skyldes, at de skader, man forvolder med ens køretøj på personer eller andres ting, kan løbe op i millioner af kroner, især hvis skadelidte får personskader, som medfører invaliditet og tab af erhvervsevne, siger Maria Clausen.
Bliver man stoppet af politiet med et uforsikret køretøj på offentlig vej, inddrager politiet nummerpladerne på stedet og udsteder en bøde på mindst 1.000 kroner. Hertil kommer, at man bliver pålagt et dagsgebyr på 250 kroner for hver dag, ens køretøj enten ikke er afmeldt hos Skat eller, at der er tegnet en ansvarsforsikring. Og så længe man skylder dagsgebyrer, kan man, ifølge loven, ikke købe en ansvarsforsikring på noget køretøj i noget forsikringsselskab.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Vognmand i Holte havde sin nye bil på udstilling
- En af transportbranchens vigtigste kampe er et opgør med administrativt bøvl og urimelige afgifter
- Renovationsselskab fik Transportens Lærepladspris 2025
- Arbejdsgiverformand fortsætter
- Lavere aktiviteter i Tyrkiet påvirkede godsmængderne hos rederikoncern
- Varebiluddannelse kører ind hos kursusudbyder i Esbjerg
- Fredag 12. september 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Britiske operatører kårer atter DAF til årets flådelastbil
- Pulje skal bidrage til færre arbejdsulykker på transportområdet
- 38-årig mand blev sigtet for tyveri af dieselolie
- Energiselskab byder på årets el-lastbil
- Svensk transportvirksomhed har solgt sit danske datterselskab
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |