Nye internationale klimaregler for søfarten er vedtaget
Mandag 23. november 2020 kl: 17:00
Af: RedaktionenFN’s Søfartsorganisation IMO, har på det 75. møde i miljøkomiteen, MEPC, godkendt nye regler for den internationale skibsfarts reduktion af sit CO2-aftryk frem mod 2030
Reglerne omfatter en række værktøjer og byggesten til reduktion af skibes CO2-udledninger. Selv om Danmark gerne havde set mere ambitiøse krav til de mest klimabelastende skibe og stærkere krav til håndhævelse, så ses resultatet ifølge Søfartsstyrelsen som et acceptabelt fundament til det fremadrettede arbejde med klimaregler for søfarten.
- De nye klimaregler vil indføre reelle krav om reduktion af skibes CO2-udledninger. Med godkendelsen sender IMO det afgørende signal om, at der sker fremdrift og vedtages krav. Og så giver det godkendte resultat os et fundament at arbejde videre på fx i forhold til håndhævelse, siger Søfartsstyrelsens direktør, Andreas Nordseth.
Danmark havde sammen med Tyskland og Frankrig indsendt et forslag om mere ambitiøse klimaregler, som blandt andet ville have stillet strengere krav til de mest klimabelastende skibe. Det var der ikke den nødvendige opbakning til under forhandlingerne, men aftalen om ny regulering ses dog som et vigtigt skridt på vejen.
De nye regler vil indgå i MARPOL-konventionen som en justering til anneks VI og vil træde i kraft fra 2023. Reglerne vil blandt andet indføre en klimamærkning af skibe, hvor skibe kategoriseres fra A til E. Dermed vil det fremadrettet være muligt at få indsigt i skibes CO2-aftryk, som det også kendes fra en række andre områder - eksempelvis biler, huse og hårde hvidevarer. En global klimamærkning af skibe vil gøre det lettere for industrien, havne og andre maritime aktører at belønne de mest klimavenlige skibe.
Der ligger nu et stort arbejde forude med at udforme konkrete retningslinjer for reguleringen for at sikre, at reglerne får den tilsigtede effekt. De centrale dele af disse retningslinjer skal fremlægges på det næste møde i IMO's klimakomite i juni næste år.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - Specialkøretøj skal køre ud i Limfjorden
- Ombygning af færge til el-drift tager længere tid end forventet
- Fjordhavn konstaterer fremgang
- Sydjysk fjordhavn forenkler adgangen til sikrede områder
- Verdens største batterielektriske hurtigfærge har fået gang i motorerne
- Danske havne sætter containerrekord
- Special-rederi overtager to SOV-skibe
- Havn ansætter vicedirektør i Trafikstyrelsen som midlertidig direktør
- Havnebestyrelse vil have ny direktørprofil - direktør forlader sin stilling
- Antallet af færgepassagerer, der sejler elektrisk, vil blive fordoblet de kommende år
- To tredjedele anser teknologi for at være afgørende for vækst
- Havneselskab vinder global bæredygtighedspris for krydstogtterminaler
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |




