Klik venligst

Klik venligst

Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
TRANSPORTORGANISATION OM BØDEPRAKSIS FOR DYRETRANSPORTER:

Den er i strid med politisk aftale

Tirsdag 27. oktober 2020 kl: 15:01
Share  


Af: Redaktionen

Trods politisk aftale om det modsatte oplever chauffører og vognmænd fortsat at få, hvad blandt andet transportorganisationen ITD kalder for urimelige bøder i forbindelse med transport af dyr. Ansvaret for dyrenes tilstand hører ifølge ITD og andre organisationer på transportområdet - og i følge dyretransportchaufførerne - hjemme hos landmanden og hans dyrlæge - ikke hos chaufførerne. ITD vil have myndighederne til at administrere reglerne i overensstemmelse med politikernes ønsker

Efter pres fra blandt andre ITD, Landbrug & Fødevarer og en række andre organisationer inden for transport og landbrug blev Fødevarestyrelsens bødepraksis i 2019 ændret, så chauffører kun skulle ifalde bøder, hvis det konkret kunne dokumenteres, at han eller hun havde et personligt ansvar for, at der blev læsset et dyr, der ikke var egnet til transport.
 

Men ITD peger på, at trods aftalen oplever både chauffører og transportører fortsat helt urimelige bødeforlæg.
 

- Det er simpelthen ikke i orden, at myndighederne fortsat pålægger den enkelte chauffør og vognmand urimeligt store bøder i forbindelse med dyrenes velfærd. Det må nu en gang være landmanden, der har passet sine dyr i månedsvis, som sammen med en uddannet dyrlæge kan vurdere det enkelte dyrs tilstand. Derfor må det også være landmanden, der bærer hovedansvaret og risikerer bøden, mens chauffører kun i oplagte tilfælde bør bebrejdes – nøjagtig som det også er forudsat i loven, siger Henriette Kjær, der er politisk chef i ITD.
 

Hun mener, det er uacceptabelt, at anklagemyndigheden tilsyneladende administrerer loven i modstrid med politikernes ønsker.
 

- ITD bakker helt og holdent op om dyrevelfærd også under transport. Men det, vi oplever, er en sanktionspraksis og bødestørrelse som slet ikke står i forhold til hverken lovens intention, chaufførers muligheder eller forseelsens størrelse. Det er ganske enkelt ikke muligt for en chauffør at vurdere hvert enkelt dyr under pålæsning andet end i de helt oplagte tilfælde, hvor der jo så også er mulighed for at straffe. Men anklagemyndigheden lader til fortsat at rejse sager mod chauffører for at køre med dyr, der ikke er transportegnet, selvom chaufføren har gjort, hvad der stod i hans magt for at kontrollere dyrenes transportegnethed, og det skal selvfølgelig stoppes snarest, siger Henriette Kjær.

 
ITD fortsætter i lighed med andre organisationer på transportområdet med at lægge pres på myndigheder og beslutningstagere for at få sanktionspraksis til at være i overensstemmelse med de politiske ønsker.




Klik venligst

© Copyright 2020 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Producenten af Årets Lastbil i Europa har hovedsæde i München
- Færgehavneområder får en overhaling
- Transport-virksomhed med speciale i specielle opgaver har taget ny selvkørende kran i brug
- Tysk transport- og logistik-koncern har åbent ny filial i Finland
- 62-årig bilist kørte frontalt ind i modkørende lastbil
- Erhvervs-organisation advarer mod pakkeafgift
- Vognmand giver plads til ny city-trailer i sin flåde
- Den tyske regering vil give tilskud til ophugning af lastbiler
- To lærlinge fra lastbilforhandler blev prist
- Lastbil brød i brand på vej over Storebæltsbroen
- Nærved Næstved kører vognmand ud med ny kranbil med hejs
- Stykgodscenter skubber på med ny tre-akslet pusher-trækker

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst