Klik venligst

Klik venligst

Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Virksomheder i Danmark CO2-kompenseret deres fossile brændstof

Torsdag 17. september 2020 kl: 11:55
Share  


Af: Redaktionen

Energiselskabet DCC Energi, der driver Shell-tankstationerne i Danmark, har åbnet for kompensering af brændstof gennem bevarelse af truet skov og træplantning. Et stort transportfirmaer kompenserer et brændstofforbrug, der svarer til 24.000 ton CO2 årligt

Muligheden for at CO2-kompenserer gælder for alle kunder hos DCC Energi uanset, om det er brændstof til lastbiler, busser, entreprenørmaskiner eller traktorer. CO2-kompensationen sker via CO2-kreditter fra store, certificerede skov- og naturbevarelsesprojekter.


Christian Heise, der administrerende direktør i DCC Energi, forklarer, at en virkelighed, hvor mange transportvirksomheder endnu ikke har mulighed for at udskifte vognparken med eksempelvis et eldrevet alternativ, er CO2-kompensering af brændstoffet en her-og-nu mulighed for at gøre noget i forhold til ens uundgåelige udledning.


- Vi står midt i en stor omstilling til en mere bæredygtig energiforsyning. Men der er fortsat mange i Danmark, der er afhængige af deres almindelige bil eller lastbiler for at få hverdagen eller forretningen til at hænge sammen. Derfor giver det god mening at introducere CO2-kompensering af brændstof som en ny mulighed for både virksomheder og private bilister. I det omfang du ikke kan undgå eller reducere din CO2-udledning, er kompensering både oplagt og et skridt i den rigtige retning, siger Christian Heise.


Transportvirksomheden Kaj Madsen Fjelstrup A/S, der har hjemsted i Kolding og datterselskaber i Litauen og Tyskland - og i sidste regnskabsår kom ud med et resultat på 8.254.000 kroner efter skat, har sammen med DCC Energi valgt at CO2-kompensere sit forbrug af diesel i Danmark. Ifølge DCC Energi har virksomheden med over 270 lastbiler et årligt forbrug på omkring 7,5 millioner liter diesel i Danmark. På årsbasis vil virksomheden ifølge direktør Jens Andersen kompensere ca. 24.000 ton CO2.


- Det er nyt, at vi kan køre på CO2-kompenseret diesel. Som en virksomhed, der allerede arbejder målrettet med at optimere vores transporter og minimere miljøbelastningen, giver det os en oplagt mulighed for at gøre noget i forhold til udledningen fra vores mange, store lastbiler, siger han.


Dækker Shell brændstof i hele Europa
Muligheden for CO2-kompensering gælder det Shell brændstof, som DCC Energi sælger i Danmark. Herunder brændstof på de 232 Shell tankstationer samt brændstof leveret direkte til virksomheder, kommuner og private husstande. På tankstationerne kræver det i første omgang et brændstofkort til Shell, hvis man vil CO2-kompensere brændstoffet. Også ved europæiske transporter vil brændstof købt med et Shell Card Erhverv blive CO2-kompenseret.


- Alle køb af Shell brændstof, som virksomheder indenfor transport- eller byggebranchen lægger hos DCC Energi, kan blive CO2-kompenseret. Får man brændstof leveret til hjemmetank sker det efter aftale med vores sælgere. Tanker man brændstof på vejen med sit erhvervskort, så skal man lige tilmelde sig ordningen online eller kontakte os. Derefter sørger vi for, at alt køb af brændstof via brændstofkortet både herhjemme og på Shell tankstationer i hele Europa er dækket ind, siger Søren Møller Maretti, retaildirektør i DCC Energi.


Afhængig af produkt koster det mellem 15 og 18 øre ekstra pr. liter inklusiv moms alt efter, om man tanker diesel, GTL eller benzin.


DCC Energis tilbud om CO2-kompensering bygger på store naturprojekter, som Shell har investeret i. Projekterne, der er certificerede under internationalt anerkendte standarder, forebygger skovrydning og genplanter skov - eksempelvis i Peru og Indonesien, hvor to skovbevaringsprojekter beskytter 1,8 millioner hektar truet skov og vådområde. De to projekter genererer hvert år 10 millioner CO2-kreditter. Det svarer til, at en udledning af 10 millioner tons CO2 til atmosfæren er undgået eller fjernet. Til sammenligning udledte Danmark i alt 51,9 millioner ton CO2 i 2018.


Ifølge FN’s klimapanel stammer mellem 15 og 20 procent af den årlige, globale drivhusgasudledning fra skovrydning, dræning af vådområder med mere. Til sammenligning kommer ca. 25 procent af udledningen fra transporten. 




Klik venligst

© Copyright 2020 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Lastvognsværksteder er blevet mere bæredygtige i drift
- EU-Kommissionen bør hurtigt komme med en beredskabsplan for godstransporten
- Fredag 23. oktober 2020 ligger brændstofpriserne på følgende niveau
- Traileren er bygget til bulktransport af fisk
- Postkoncern kørte ud af tredie kvartal med overskud
- Rederikoncern skruer op for forventningen til 2020
- Fire kvinder serverer debat til formiddagskaffen
- Udvidelse af havnen med flest containere tager form
- Lastbiltrafikken mellem øst- og vest er stigende
- Ny terminal og adgangsvej står klar til færgerne over Kattegat
- København-virksomhed etablerer sig i Aarhus
- Postkoncern har skåret sit CO2-udslip ned med 40 procent

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst