VOGNMANDSORGANISATION STILLER SPØRGSMÅL:
Erik Østergaard stiller med udgangspunkt i en ITF-rapport om chaufførers løn- og arbejdsforhold spørgsmålstegn ved, om omkostningerne ved at få gods transporteret frem til slutmodtagerne vil stige i takt med, at EU’s vejpakke og nationale stramninger bliver ført ud i livet på Europas landeveje og skabe mere ordnede arbejdsforhold og levevilkår for chauffører. Efter Erik Østergaards mening er det langt fra sikkert
For hvad sker der mellem, at en virksomhed køber en transport hos en leverandør? Hvordan er prisen regnet ud? Er udgangspunktet eksempelvis med danske chauffører? Og hvem udfører reelt transporten?
Erik Østergaard peger på, at der kan være flere mellemhandler af en transport, inden den bliver gennemført. Hver gang en transport bliver handlet, tager mellemhandleren en del af prisen.
- Nogle tager en stor del af kagen, siger Erik Østergaard og fremhæver, at det ikke nødvendigvis er den ultimative transportkøber.
Efter hans vurdering er der dermed noget at tage af, inden transportørerne kan levere holdbare argumenter for, at de skal have en højere betaling med henvisning til, at de nu skal tilbyde deres chauffører bedre løn- og arbejdsforhold.
Vognmandsorganisationen DTL fik i månederne efter sagen om forholdene for filippinske chauffører hos transportvirksomheden Kurt Beier i Padborg i efteråret 2018 en del henvendelse fra virksomheder, som gerne ville have gode råd til, hvordan de sikrede sig mod at havne i en situation, hvor de mod deres vilje blev viklet ind i en sag, hvor en transportør benyttede underbetalte chauffører, der levede under kritisable forhold.
Erik Østergaard fremhæver, at udviklingen går i en retning, hvor transportkøberne kommer til at overveje, hvem de bruger som transportør, og hvilke underleverandører, der kommer på vejen i den forbindelse.
- Hvad er det for forhold, chaufførerne hos underleverandørerne arbejder under, siger han og vurderer, at ledelsen hos flere og flere virksomheder er opmærksom på problemstillingen og tager det op i deres CSR-program - Corporate Social Responsibility eller Corporate Sustainability and Responsibility.
- De kritisable forhold kan pludselig ramme virksomheder, der ikke ønsker at blive sat i forbindelse med sådanne forhold, siger Erik Østergaard.
Han beskriver ganske kort, hvordan udgangspunktet om at købe billig chaufførarbejdskraft i øst og sælge den dyrt i vest fungerer - eller omvendt.
Det handler om at regne transportprisen ud efter eksempelvis dansk lønniveau og så lade transporten udføre af chauffører fra Østeuropa eller tredielande, der bliver afregnet med en betragtelig lavere løn. Måske uden at den oprindelige transportkøber er vidende om det. For transporter kan handles og deles op under vejs.
- Vi skal have gjort op med det system, siger Erik Østergaard.
Han har en forhåbning om, at EU’s vejpakke og eksempelvis den nye godskørselslov i Danmark vil ændre på forholdene.
Interesserede kan læse ITF’s rapport her:
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Rumænsk chauffør kan se frem til bøde på 30.000 kroner
- Transportvirksomhed i Kolding med over 100 medarbejdere er gået konkurs
- Antallet af nyregistrerede varebiler er faldet
- Antallet af nyregistrerede lastbiler steg markant i juni
- Grønberg-virksomhed med fokus på træ har fået to nye fire-akslede forvogne
- Landbrugsvirksomhed kan transportere afgrøder i ny fire-akslet tip-trailer
- 50-årig mand stjal klokker ved jernbaneoverkørsler
- Hundefører så tung lastbil på vejen
- Transportcenter får besøg af 63 EU-transportattacheer
- Næste uge gennemfører Motorstyrelsen en større kontrol på Fyn
- Lastbil- og bus leverandør udnævner to nye direktører
- Politiet tjekkede dyretransporter på Bornholm
Skriv din kommentar:
Vil ordnede løn- og arbejdsforhold for chauffører få omkostningerne til at stige?
Onsdag 26. august 2020 kl: 12:30
Af: Jesper ChristensenErik Østergaard stiller med udgangspunkt i en ITF-rapport om chaufførers løn- og arbejdsforhold spørgsmålstegn ved, om omkostningerne ved at få gods transporteret frem til slutmodtagerne vil stige i takt med, at EU’s vejpakke og nationale stramninger bliver ført ud i livet på Europas landeveje og skabe mere ordnede arbejdsforhold og levevilkår for chauffører. Efter Erik Østergaards mening er det langt fra sikkert
For hvad sker der mellem, at en virksomhed køber en transport hos en leverandør? Hvordan er prisen regnet ud? Er udgangspunktet eksempelvis med danske chauffører? Og hvem udfører reelt transporten?
Erik Østergaard peger på, at der kan være flere mellemhandler af en transport, inden den bliver gennemført. Hver gang en transport bliver handlet, tager mellemhandleren en del af prisen.
- Nogle tager en stor del af kagen, siger Erik Østergaard og fremhæver, at det ikke nødvendigvis er den ultimative transportkøber.
Efter hans vurdering er der dermed noget at tage af, inden transportørerne kan levere holdbare argumenter for, at de skal have en højere betaling med henvisning til, at de nu skal tilbyde deres chauffører bedre løn- og arbejdsforhold.
Vognmandsorganisationen DTL fik i månederne efter sagen om forholdene for filippinske chauffører hos transportvirksomheden Kurt Beier i Padborg i efteråret 2018 en del henvendelse fra virksomheder, som gerne ville have gode råd til, hvordan de sikrede sig mod at havne i en situation, hvor de mod deres vilje blev viklet ind i en sag, hvor en transportør benyttede underbetalte chauffører, der levede under kritisable forhold.
Erik Østergaard fremhæver, at udviklingen går i en retning, hvor transportkøberne kommer til at overveje, hvem de bruger som transportør, og hvilke underleverandører, der kommer på vejen i den forbindelse.
- Hvad er det for forhold, chaufførerne hos underleverandørerne arbejder under, siger han og vurderer, at ledelsen hos flere og flere virksomheder er opmærksom på problemstillingen og tager det op i deres CSR-program - Corporate Social Responsibility eller Corporate Sustainability and Responsibility.
- De kritisable forhold kan pludselig ramme virksomheder, der ikke ønsker at blive sat i forbindelse med sådanne forhold, siger Erik Østergaard.
Han beskriver ganske kort, hvordan udgangspunktet om at købe billig chaufførarbejdskraft i øst og sælge den dyrt i vest fungerer - eller omvendt.
Det handler om at regne transportprisen ud efter eksempelvis dansk lønniveau og så lade transporten udføre af chauffører fra Østeuropa eller tredielande, der bliver afregnet med en betragtelig lavere løn. Måske uden at den oprindelige transportkøber er vidende om det. For transporter kan handles og deles op under vejs.
- Vi skal have gjort op med det system, siger Erik Østergaard.
Han har en forhåbning om, at EU’s vejpakke og eksempelvis den nye godskørselslov i Danmark vil ændre på forholdene.
Interesserede kan læse ITF’s rapport her:
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Rumænsk chauffør kan se frem til bøde på 30.000 kroner
- Transportvirksomhed i Kolding med over 100 medarbejdere er gået konkurs
- Antallet af nyregistrerede varebiler er faldet
- Antallet af nyregistrerede lastbiler steg markant i juni
- Grønberg-virksomhed med fokus på træ har fået to nye fire-akslede forvogne
- Landbrugsvirksomhed kan transportere afgrøder i ny fire-akslet tip-trailer
- 50-årig mand stjal klokker ved jernbaneoverkørsler
- Hundefører så tung lastbil på vejen
- Transportcenter får besøg af 63 EU-transportattacheer
- Næste uge gennemfører Motorstyrelsen en større kontrol på Fyn
- Lastbil- og bus leverandør udnævner to nye direktører
- Politiet tjekkede dyretransporter på Bornholm
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |