ORGANISATION PÅ PERSONTRANSPORTOMRÅDET:
Efter organisationen Dansk PersonTransport’s mening er det er “uhyre” vigtigt, at turistbusbranchen bliver inkluderet i de forhandlinger, der er i gang lige nu om forlængelse af kompensation til corona-lukkede brancher
- Turistbusbranchen er en uundværlig og væsentlig underleverandør til en stor del af turisme-erhvervet og det kulturliv, der er lukket ned i øjeblikket. to trediedele af branchen har mistet 80 procent af deres omsætning og står derfor over for truende konkurs, siger administrerende direktør for organisationen Dansk PersonTransport, Michael Nielsen.
Han fremhæver, at turistbusbranchen er en “ofte overset underleverandør” til en lang række af de brancher, der er tvunget til at lukke ned på grund af indsatsen mod spredning af corona-virus - herunder store events som konferencer, festivaler, sportsarrangementer, messer, koncerter, krydstogtsanløb samt transport af inden- og udenlandske turister.
Dermed er turistbusbranchen en branche, som reelt er lukket ned på grund af lovgivning, og Dansk PersonTransport frygter, at turistbusbranchen efter 31. august ikke kommer i betragtning til yderligere kompensation, hvis underleverandører ikke tænkes med.
- Turistbusbranchen har aldrig bedt om økonomisk hjælp før, og vi håber på, det aldrig bliver nødvendigt igen, men lige nu er det bydende nødvendigt at sikre denne hjælp. Størstedelen af branchen står stille, og mange er på kanten af konkurs. Og oven i det har branchen, der er yderst sæsonbetonet, ingen mulighed for at hente det tabte hjem i de kommende måneder, siger Michael Nielsen.
Turistbusbranchen er sæsonbaseret. Omkring to trediedele af omsætningen hentes ind mellem begyndelsen af maj og frem til slutningen af september. Branchen har dermed ingen muligheder for at hente det ind, der er blevet tabt i corona-tiden, i den kommende vintersæsonen. I normale år vil indtjeningen i sommerhøjsæsonen det ene år betale de faste omkostninger frem til højsæsonen i det kommende år.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
 Print siden  
- Sættevognstog har 130 kvadratmeter behandlingsplads
- Lufthavn i Karup har fået ny bestyrelse med færre medlemmer
- Organiseringen af den kollektive trafik er tema på gå-hjem-møde
- Fredag 31. oktober 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Dækproducent ruller ud med 25 procent mindre modstand
- Det første EuroCity-tog kører til Tyskland
- Magasinet Bus 10 - 2025 er udkommet
- Frikort i Odense skal give udsatte borgere fri adgang til bus og letbane
- Forbedret busdrift gav 270.000 flere passagerer på ét år
- Staten eksproprierer Halsskov Færgehavn
- Region Sjælland tilbyder bustransport til praktiserende læger
- Mennesker med 67 år bag sig vælger toget til
Skriv din kommentar:
				
			Underleverandører som turistbusbranchen skal også have hjælp
Onsdag 12. august 2020 kl: 16:00
Af: RedaktionenEfter organisationen Dansk PersonTransport’s mening er det er “uhyre” vigtigt, at turistbusbranchen bliver inkluderet i de forhandlinger, der er i gang lige nu om forlængelse af kompensation til corona-lukkede brancher
- Turistbusbranchen er en uundværlig og væsentlig underleverandør til en stor del af turisme-erhvervet og det kulturliv, der er lukket ned i øjeblikket. to trediedele af branchen har mistet 80 procent af deres omsætning og står derfor over for truende konkurs, siger administrerende direktør for organisationen Dansk PersonTransport, Michael Nielsen.
Han fremhæver, at turistbusbranchen er en “ofte overset underleverandør” til en lang række af de brancher, der er tvunget til at lukke ned på grund af indsatsen mod spredning af corona-virus - herunder store events som konferencer, festivaler, sportsarrangementer, messer, koncerter, krydstogtsanløb samt transport af inden- og udenlandske turister.
Dermed er turistbusbranchen en branche, som reelt er lukket ned på grund af lovgivning, og Dansk PersonTransport frygter, at turistbusbranchen efter 31. august ikke kommer i betragtning til yderligere kompensation, hvis underleverandører ikke tænkes med.
- Turistbusbranchen har aldrig bedt om økonomisk hjælp før, og vi håber på, det aldrig bliver nødvendigt igen, men lige nu er det bydende nødvendigt at sikre denne hjælp. Størstedelen af branchen står stille, og mange er på kanten af konkurs. Og oven i det har branchen, der er yderst sæsonbetonet, ingen mulighed for at hente det tabte hjem i de kommende måneder, siger Michael Nielsen.
Turistbusbranchen er sæsonbaseret. Omkring to trediedele af omsætningen hentes ind mellem begyndelsen af maj og frem til slutningen af september. Branchen har dermed ingen muligheder for at hente det ind, der er blevet tabt i corona-tiden, i den kommende vintersæsonen. I normale år vil indtjeningen i sommerhøjsæsonen det ene år betale de faste omkostninger frem til højsæsonen i det kommende år.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
 Print siden  - Sættevognstog har 130 kvadratmeter behandlingsplads
- Lufthavn i Karup har fået ny bestyrelse med færre medlemmer
- Organiseringen af den kollektive trafik er tema på gå-hjem-møde
- Fredag 31. oktober 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Dækproducent ruller ud med 25 procent mindre modstand
- Det første EuroCity-tog kører til Tyskland
- Magasinet Bus 10 - 2025 er udkommet
- Frikort i Odense skal give udsatte borgere fri adgang til bus og letbane
- Forbedret busdrift gav 270.000 flere passagerer på ét år
- Staten eksproprierer Halsskov Færgehavn
- Region Sjælland tilbyder bustransport til praktiserende læger
- Mennesker med 67 år bag sig vælger toget til
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! | 
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!  | 
.gif)




