TRANSPORTMINISTEREN OM STRAMMERE REGLER FOR BUS-CABOTAGE:
Det skal ifølge S-Regerigen være slut med, at udenlandske busser opholder sig og kører på permanent basis i Danmark. Derfor strammer transportminister Benny Engelbrecht (S) den danske fortolkning af cabotage-reglerne for busser som en del af S-Regeringens indsats mod social dumping på persontransportområdet
EU har et regelsæt for, hvor lang tid en udenlandsk bus må køre internt i eksempelvis Danmark. Transportministeriet fremfører, at reglerne for cabotage-kørsel på persontransportområdet er uklare og upræcise, og at der ikke findes fælles retningslinjer for fortolkningen af reglerne.
Det modvirker en effektiv håndhævelse og betyder, at udenlandske busser kan køre tomme til eksempelvis Danmark og udføre systematisk cabotage på permanent basis.
Derfor strammer S-Regeringen nu fortolkningen. Det betyder, at udenlandske busser kan udføre lovlig cabotage i Danmark i syv sammenhængende dage pr. måned. Den nye fortolkning vil træde i kraft 1. november 2019.
- Vi står i dag i en alvorlig og uholdbar situation, hvor udenlandske busser opererer på permanent basis og aldrig forlader landet. Det er stik imod reglerne, og det er unfair konkurrence over for vores danske busvognmænd. Det kan vi ikke acceptere. Derfor strammer og præciserer vi nu vores fortolkning, siger transportminister Benny Engelbrecht.
Den nye, strammere fortolkning af reglerne om bus-cabotage er endnu et initiativ i regeringens indsats mod social dumping i vejtransportsektoren, der både omfatter persontransport og godstransport.
S-Regeringen har aktuelt et lovforberedende udvalg, der skal sikre udenlandske bus- og lastbilchauffører danske lønvilkår, når de kører cabotage.
- Jeg havde selvfølgelig gerne set, at vi kunne løse problemet med de udenlandske busser med klarere fælles EU-regler, men det kan vi ikke vente på. Det er omfanget af den systematiske kørsel simpelthen for omfattende til. Jeg vil derfor tage det op på EU-niveau, når vi skal forhandle en revision af bus-forordningen, og det var også årsagen til, at vi fra dansk side rejste problemstillingen i Vejtransportalliancen på mødet her i København sidst på sommeren for at få opbakning til en restriktiv tilgang til spørgsmålet om bus-cabotage, siger den danske transportminister.
Fakta om cabotagekørsel med bus:
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Fredag 11. juli 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Forsøg med ny flexbus-rute skal give bedre kollektiv trafik i landområder
- Flere el-busser kommer ud at køre på Sjælland
- Flypassagerers rettigheder er i fare for forringelse
- De første batteritog må køre på danske skinner
- Nye anbefalinger bør følges op med massive investeringer i den kollektive trafik og mobilitetsløsninger
- Uddannelsesorganisation åbner for chaufføruddannelse til bus i Rødekro
- 50-årig mand stjal klokker ved jernbaneoverkørsler
- Næste uge gennemfører Motorstyrelsen en større kontrol på Fyn
- Samarbejde kommer på sporet med direkte tog til Berlin og Prag
- Det kan der være noget i, sagde manden......
- Dansk og spansk selskab tilbyder en elektrisk pakke med lastbiler og opladning på abonnement
Skriv din kommentar:
- Vi kan ikke vente på EU
Fredag 11. oktober 2019 kl: 09:16
Af: RedaktionenDet skal ifølge S-Regerigen være slut med, at udenlandske busser opholder sig og kører på permanent basis i Danmark. Derfor strammer transportminister Benny Engelbrecht (S) den danske fortolkning af cabotage-reglerne for busser som en del af S-Regeringens indsats mod social dumping på persontransportområdet
EU har et regelsæt for, hvor lang tid en udenlandsk bus må køre internt i eksempelvis Danmark. Transportministeriet fremfører, at reglerne for cabotage-kørsel på persontransportområdet er uklare og upræcise, og at der ikke findes fælles retningslinjer for fortolkningen af reglerne.
Det modvirker en effektiv håndhævelse og betyder, at udenlandske busser kan køre tomme til eksempelvis Danmark og udføre systematisk cabotage på permanent basis.
Derfor strammer S-Regeringen nu fortolkningen. Det betyder, at udenlandske busser kan udføre lovlig cabotage i Danmark i syv sammenhængende dage pr. måned. Den nye fortolkning vil træde i kraft 1. november 2019.
- Vi står i dag i en alvorlig og uholdbar situation, hvor udenlandske busser opererer på permanent basis og aldrig forlader landet. Det er stik imod reglerne, og det er unfair konkurrence over for vores danske busvognmænd. Det kan vi ikke acceptere. Derfor strammer og præciserer vi nu vores fortolkning, siger transportminister Benny Engelbrecht.
Den nye, strammere fortolkning af reglerne om bus-cabotage er endnu et initiativ i regeringens indsats mod social dumping i vejtransportsektoren, der både omfatter persontransport og godstransport.
S-Regeringen har aktuelt et lovforberedende udvalg, der skal sikre udenlandske bus- og lastbilchauffører danske lønvilkår, når de kører cabotage.
- Jeg havde selvfølgelig gerne set, at vi kunne løse problemet med de udenlandske busser med klarere fælles EU-regler, men det kan vi ikke vente på. Det er omfanget af den systematiske kørsel simpelthen for omfattende til. Jeg vil derfor tage det op på EU-niveau, når vi skal forhandle en revision af bus-forordningen, og det var også årsagen til, at vi fra dansk side rejste problemstillingen i Vejtransportalliancen på mødet her i København sidst på sommeren for at få opbakning til en restriktiv tilgang til spørgsmålet om bus-cabotage, siger den danske transportminister.
Fakta om cabotagekørsel med bus:
- Bus-cabotage er national personbefordring med bus for fremmed regning, som en transportvirksomhed fra et EU-land udfører i en begrænset periode i et andet EU-land
- Cabotage-reglerne på persontransportområdet er ikke defineret nærmere, og der findes ingen fælles retningslinjer for fortolkningen af reglerne
- Cabotage-reglerne retter sig mod udenlandske køretøjer
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Fredag 11. juli 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Forsøg med ny flexbus-rute skal give bedre kollektiv trafik i landområder
- Flere el-busser kommer ud at køre på Sjælland
- Flypassagerers rettigheder er i fare for forringelse
- De første batteritog må køre på danske skinner
- Nye anbefalinger bør følges op med massive investeringer i den kollektive trafik og mobilitetsløsninger
- Uddannelsesorganisation åbner for chaufføruddannelse til bus i Rødekro
- 50-årig mand stjal klokker ved jernbaneoverkørsler
- Næste uge gennemfører Motorstyrelsen en større kontrol på Fyn
- Samarbejde kommer på sporet med direkte tog til Berlin og Prag
- Det kan der være noget i, sagde manden......
- Dansk og spansk selskab tilbyder en elektrisk pakke med lastbiler og opladning på abonnement
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |