Klik venligst



Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
MOBILITETSPAKKE:

EU’s ministeråd vedtager reform af chaufførers vilkår

Onsdag 8. april 2020 kl: 11:14
Af: Jesper Christensen

Tirsdag vedtog EU’s ministerråd den gennemforhandlede vejpakke fra EU-Kommissionen, der blandt andet betyder nye regler, som vil forbedre chaufførernes arbejdsvilkår, indføre særlige regler for udstationering af chauffører i international transport og ajourføre bestemmelserne om adgang til godskørselsmarkedet. Reglerne vil også gøre håndhævelsen mere effektiv

Ministerrådets formandskab og EU-Parlamentet nåede til foreløbig enighed 11. december sidste år.  Den aftalte tekst blev efterfølgende godkendt af Ministerrådets faste repræsentanters Komité 20. december og Ministerrådet bekræftede den politiske enighed 20. februar i år.


De nye regler har til formål at sikre balance mellem forbedrede arbejdsvilkår og sociale forhold for chaufførerne og operatørernes frihed til at levere grænseoverskridende tjenester og vil også bidrage til vejsikkerhed. De vil desuden give sektoren klarhed, hvad angår tidligere tvetydige bestemmelser, og bringe deres uensartede anvendelse mellem EU-landene til ophør.


Pakken består af:
  • En forordning om adgang til godskørselsmarkedet og til erhvervet som udøver af godskørsel eller buskørsel
  • En forordning om maksimal arbejdstid og minimumshviletider for chauffører og lokalisering ved hjælp af takografer
  • Et direktiv, der ændrer håndhævelseskravene og fastsætter regler om udstationering af chauffører

Afstemningen tirsdag ved skriftlig procedure betyder, at Ministerrådet har vedtaget sin førstebehandlingsholdning. Retsakterne skal nu vedtages af EU-Parlamentet ved andenbehandlingen, inden de offentliggøres i EU-Tidende. 

De to forordninger træder i kraft 20 dage efter offentliggørelsen, og direktivet træder i kraft dagen efter offentliggørelsen.

Reglerne i forordningen om markedsadgang og i direktivet om udstationering finder anvendelse 18 måneder efter retsakternes ikrafttræden. Reglerne i forordningen om køretid finder anvendelse 20 dage efter offentliggørelsen med undtagelse af særlige frister for tackografer.


Forordning om adgang til erhvervet og til markedet kan hentes her:

Forordning om køre- og hviletid og takografer kan hentes her:

Direktiv om håndhævelse og udstationering af chauffører i vejtransportsektoren kan hentes her:









Klik venligst

© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Varebil som chassis med førekabine er elektrisk fra bunden
- To ud af tre tunge lastbiler er svenske
- Bestanden af lastbiler over 16 ton voksede i oktober
- Tyskland vil støtte import af dansk brint
- Fire-akslet trækker kan løfte ret meget ret højt
- EU-Parlamentet har vedtaget forenklinger
- Antallet er kørt frem med 2,6 procent
- Rederi åbner direkte rute mellem Marokko og Nordeuropa
- Tip-trailer kan rumme 37 kubikmeter jord - og andet løst læsset
- Hillerød får motorvej helt til Tulstrup nordvest for byen
- Oktober bød på lidt flere konkurser
- Færgerute over Øresund sætter tredie elektriske færge i drift

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst