VOGNMANDSORGANISATION EFTER KATALOG OVER ALVORLIGT SIKKERHEDSKRITISKE FEJL:
Færdselsstyrelsen har udsendt et katalog over alvorligt sikkerhedskritiske fejl. - Kataloget, som består af en række fakta-ark, forklarer kort og konkret, hvornår der kan være tale om alvorligt sikkerhedskritiske fejl, og hvornår henholdsvis vognmand og chauffør kan gøres ansvarlig eller ej, vurderer DTL-Danske Vognmænd
De skærpede bøder for alvorligt sikkerhedskritiske fejl, som Folketinget vedtog i foråret, og som skal træde i kraft ved årsskiftet, har gennem de seneste måneder skabt uro og usikkerhed blandt chauffører og vognmænd. Både transportminister Benny Engelbrecht og Færdselsstyrelsen har manet til ro, og Færdselsstyrelsen har efter drøftelser med landtransporterhvervet nu fremlagt et katalog, som både vognmænd, chauffører - og politiet - kan bruge som rettesnor.
Uro bør kunne lægge sig
- Vores vurdering er, at kataloget er vellykket, præcist og instruktivt, og det er et velegnet redskab for både chauffør og vognmand i hverdagen. Den forståelige uro, der har været omkring konsekvenserne af de skærpede bøder, og hvilke forhold, der kunne udløse dem, bør med kataloget kunne lægge sig, og lade vognmænd og chauffører fokusere på en fortsat professionel og sikker udførelse af hverdagens tusindvis af transporter til gavn for hele Danmark, siger administrerende direktør i vognmandsorganisationen DTL Erik Østergaard.
Kataloget rummer afsnit om bremser, både præstation, driftsvirkning og komponenter, om styreapparat, rat og ratsøjle, om hjul og dæk, om stoplygter og stoplys samt underkøringsværn.
Dertil er der udarbejdet en ”Guide til førere af tunge køretøjer om undersøgelse af køretøjet inden kørsel”. Guiden indeholder eksempler på, hvad en chauffør skal undersøge inden kørsel.
Fornuftigt katalog
- Vi har allerede fået en del tilbagemeldinger, og enslydende er vurderingen, at Færdselsstyrelsen er kommet med et meget fornuftigt katalog. Et katalog, som vil blive udbygget efterhånden som yderligere fortolkningsbidrag måtte blive fastlagt af domstolene. Færdselsstyrelsen oplyser også, at den arbejder på et faktaark om ”varig bruger”, siger Erik Østergaard og tilføjer:
- Som altid gælder det, at politiet vil skulle anlægge en fortolkning i de konkrete sager, og i det omfang det måtte ende i retten, så vil domstolene skulle vurdere de konkrete sager. Men på baggrund af kataloget, mener vi, at DTL-medlemmerne ikke står dårligere eller vanskeligere end tidligere. Der skal fortsat og vedblivende være et skarpt fokus på trafiksikkerhed hos både vognmænd og chauffører, og med kataloget fra Færdselsstyrelsen som værktøj, bør transporterne kunne komme effektivt og sikkert frem uden at komme i karambolage med forhøjede bøder for alvorligt sikkerhedskritiske fejl.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Afskaf puljeordninger - giv fradrag i stedet
- Jysk sengelager bygger nyt distributionscenter i Spanien
- Sydvestjysk havn får endnu en lokal medejer i sit ejendomsselskab
- Partnerportal skal lette hverdagen for transportvirksomheder
- Fagforbund for chauffører og andre transportfolk får ny formand
- Europæisk erhvervsliv giver EU et stort løfte
- Færdselsstyrelsens bemandende takografekspeditioner lukkede onsdag
- Danmarks største erhvervshavn skruer på for forventningerne
- Sikkerhedstest giver fem stjerne til to tyske og to svensk lastbilmodeller
- Brolægger lægger ud med en ny fire-akslet forvogn med kroghejs
- Lastbil i soloulykke spærrede hovedvej
- Pakkebud blev truet på livet
Skriv din kommentar:
Uro bør kunne lægge sig
Fredag 6. december 2019 kl: 12:26
Af: RedaktionenFærdselsstyrelsen har udsendt et katalog over alvorligt sikkerhedskritiske fejl. - Kataloget, som består af en række fakta-ark, forklarer kort og konkret, hvornår der kan være tale om alvorligt sikkerhedskritiske fejl, og hvornår henholdsvis vognmand og chauffør kan gøres ansvarlig eller ej, vurderer DTL-Danske Vognmænd
De skærpede bøder for alvorligt sikkerhedskritiske fejl, som Folketinget vedtog i foråret, og som skal træde i kraft ved årsskiftet, har gennem de seneste måneder skabt uro og usikkerhed blandt chauffører og vognmænd. Både transportminister Benny Engelbrecht og Færdselsstyrelsen har manet til ro, og Færdselsstyrelsen har efter drøftelser med landtransporterhvervet nu fremlagt et katalog, som både vognmænd, chauffører - og politiet - kan bruge som rettesnor.
Uro bør kunne lægge sig
- Vores vurdering er, at kataloget er vellykket, præcist og instruktivt, og det er et velegnet redskab for både chauffør og vognmand i hverdagen. Den forståelige uro, der har været omkring konsekvenserne af de skærpede bøder, og hvilke forhold, der kunne udløse dem, bør med kataloget kunne lægge sig, og lade vognmænd og chauffører fokusere på en fortsat professionel og sikker udførelse af hverdagens tusindvis af transporter til gavn for hele Danmark, siger administrerende direktør i vognmandsorganisationen DTL Erik Østergaard.
Kataloget rummer afsnit om bremser, både præstation, driftsvirkning og komponenter, om styreapparat, rat og ratsøjle, om hjul og dæk, om stoplygter og stoplys samt underkøringsværn.
Dertil er der udarbejdet en ”Guide til førere af tunge køretøjer om undersøgelse af køretøjet inden kørsel”. Guiden indeholder eksempler på, hvad en chauffør skal undersøge inden kørsel.
Fornuftigt katalog
- Vi har allerede fået en del tilbagemeldinger, og enslydende er vurderingen, at Færdselsstyrelsen er kommet med et meget fornuftigt katalog. Et katalog, som vil blive udbygget efterhånden som yderligere fortolkningsbidrag måtte blive fastlagt af domstolene. Færdselsstyrelsen oplyser også, at den arbejder på et faktaark om ”varig bruger”, siger Erik Østergaard og tilføjer:
- Som altid gælder det, at politiet vil skulle anlægge en fortolkning i de konkrete sager, og i det omfang det måtte ende i retten, så vil domstolene skulle vurdere de konkrete sager. Men på baggrund af kataloget, mener vi, at DTL-medlemmerne ikke står dårligere eller vanskeligere end tidligere. Der skal fortsat og vedblivende være et skarpt fokus på trafiksikkerhed hos både vognmænd og chauffører, og med kataloget fra Færdselsstyrelsen som værktøj, bør transporterne kunne komme effektivt og sikkert frem uden at komme i karambolage med forhøjede bøder for alvorligt sikkerhedskritiske fejl.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Afskaf puljeordninger - giv fradrag i stedet
- Jysk sengelager bygger nyt distributionscenter i Spanien
- Sydvestjysk havn får endnu en lokal medejer i sit ejendomsselskab
- Partnerportal skal lette hverdagen for transportvirksomheder
- Fagforbund for chauffører og andre transportfolk får ny formand
- Europæisk erhvervsliv giver EU et stort løfte
- Færdselsstyrelsens bemandende takografekspeditioner lukkede onsdag
- Danmarks største erhvervshavn skruer på for forventningerne
- Sikkerhedstest giver fem stjerne til to tyske og to svensk lastbilmodeller
- Brolægger lægger ud med en ny fire-akslet forvogn med kroghejs
- Lastbil i soloulykke spærrede hovedvej
- Pakkebud blev truet på livet
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |