Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Færgerederi vil sejle forrest inden for bæredygtig søfart

Tirsdag 14. maj 2019 kl: 12:20
Af: Redaktionen

Brændstofbesparende fartøjer med kunstig intelligens, sejlads på batteri, reduktion af engangsplastik om bord, minimering af ulykkestal blandt besætning og passagerer og flere kvindelige ledere. Det er nogle af højdepunkterne i det svenske færgerederi Stena Lines bæredygtighedsanalyse for 2018

Stena Line har offentliggjort sin tredje bæredygtighedsanalyse "En bæredygtig rejse", der beskriver initiativer, forbedringer og udfordringer i virksomhedens aktiviteter fra et bæredygtighedsperspektiv - samt resultaterne af rederiets arbejde med bæredygtighedsmålene. 


Analysen fremhæver også de vigtigste initiativer, som rederivirksomheden har arbejdet på i det forløbne år.


- Med størrelse kommer ansvar, og det er vores ambition at forbedre vores aktiviteter hvert år for at blive førende inden for bæredygtig skibsfart. I det forløbne år har vi været inde i en spændende udvikling, der går ud på at få kunstig intelligens til at spille sammen med den knowhow, som vores erfarne medarbejdere om bord besidder, samtidig med at vi har haft øget fokus på elektrificering. Vi har fortsat vores indsats for sikkerhed for besætning og passagerer samt lanceret et nyt initiativ for mere mangfoldighed i vores virksomheder. Det er en meget spændende tid for vores virksomhed, og jeg er stolt over, at Stena Line fortsætter med at forme branchen for europæisk nærskibstrafik, siger Stena Lines administrerende direktør Niclas Mårtensson.


Stena Lines har inddelt sin bæredygtighedsstrategi i fem fokusområder, der er forbundne med FN’s globale mål for bæredygtig udvikling med ambitiøse mål for hvert af de fem fokusområder: 
  • Ligestilling & inklusion
  • Sundhed & velvære
  • Ren energi
  • Ansvarligt forbrug
  • Livet under vandet

- Vi har over 5.500 medarbejdere, som alle yder store og små bidrag til vores bæredygtighedsmål, og det er dejligt at se, at vi gør gode fremskridt på mange områder, samtidig med at vi opretholder en sikker og effektiv drift. Vores branche har en stor udfordring med vores fossile afhængighed, og vores samlede kulstofemissioner steg på linje med godsmængderne, så vi har mere at gøre på dette område. De initiativer, der er startet inden for elektrificering, er relativt nye for vores branche, men de er ekstremt vigtige fremadrettet, samtidig med at vi gradvist går over til lavemissionsdrift, siger Erik Lewenhaupt, der er Head of Sustainability hos Stena Line.


Højdepunkter i 2018
 
Ligestilling & inklusion:
  • Der blev indført et nyt fokusområde i 2018 med et mål om at øge antallet af kvindelige ledere til 30 procent og en nul-tolerance-holdning over for chikane
  • Kønsdiversiteten blev forbedret: Der var i 2018 en stigning i antallet af kvindelige ledere fra 16 procent til 19 procent
  • Partnerskaber: Stena Line underskrev UK Chamber of Shippings (det britiske søfartskammer) løfte "Women in Maritime" (søfarende kvinders løfte), og indførte et langsigtet partnerskab med EuroPride
Sundhed & velvære:
  • Sikkerheden kommer først: Sikkerhed var igen det primære fokusområde, og Stena Line kunne vise et fortsat lavt niveau i antallet af ulykker blandt besætning og passagerer samt en teknisk pålidelighed på 99,8 procent i forhold til planlagte afgange
  • Sikkerhedspriser: Ni fartøjer blev anerkendt for deres fremragende præstation i sikkerhed og modtog Jones F. Devlin prisen fra Chamber of Shipping of America (det amerikanske søfartskammer)
Ren energi:
  • Fartøjer med kunstig intelligens (AI) sparer brændstof: I løbet af 2018 udstyrede Stena Line det første fartøj, Stena Scandinavica på Göteborg-Kiel-ruten, med kunstig intelligens (AI-teknologi) for at hjælpe kaptajnerne og officererne med at spare brændstof og reducere emissionerne på fartøjet. Projektet har været en succes, og når det lanceres i hele flåden, vil AI-assistenten yde et vigtigt bidrag til Stena Lines mål om årligt at reducere brændstofforbruget med 2,5 procent per sømil
  • Elektromobilitet for skibsfart: Det første batterihybridprojekt blev lanceret med en 1 MWh batteriinstallation ombord på Stena Jutlandica på ruten Göteborg-Frederikshavn
  • Landstrømsanlæg: Selskabet tilsluttede sin 14. skib til 'grønne' landstrømsanlæg i havnen i Oslo. I alt 37 procent af flåden og 20 procent af terminalerne er nu udstyret med landstrømsanlæg og sparer 14.000 MT CO2 om året
Ansvarligt forbrug:
  • Reduceret anvendelse af engangsplastik: Stena Line har sat sig et mål om at reducere brugen af engangsplastik om bord. I 2018 har virksomheden opnået store forbedringer inden for dette område og har reduceret brugen af engangsplast om bord med næsten 90 procent i nogle af forretningsområderne
  • Øget genbrug: Et andet mål er at forbedre mængden af genanvendt affald. Genanvendelse i havnene er øget, og i alt 77 procent af den samlede affaldsmængde er nu genanvendt materiale eller genanvendt energi
Livet under vandet:
  • Fordobling af brugen af miljømærkede kemikalier: Stena Lines eksistens er afhængig af oceanerne, og alle aktiviteter skal have en minimal indvirkning på livet i havet. I løbet af 2017/2018 fordoblede Stena Line brugen af miljømærkede rengøringsmidler i passager- og køkkenområderne til 60 procent
  • Innovativ skibsbundsmaling: Stena Line afprøver flere initiativer til sikring af renere skibsbundsmaling, såsom ultralydstransducere, siliciumbaseret maling og det innovative biologiske bekæmpelsesmiddel Selektope, som blev malet på den nybyggede Stena Estrid i 2018

Interesserede kan hente Stena Lines bæredygtighedsanalyse for 2018 her:





Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Formandskabet fortsætter uændret
- Frederikshavn Havn kommer under kommunens ledelse
- Havn på Djursland nåede rekordomsætning for femte år i træk
- Udvidelsesplaner har udløst supplerende miljøkonsekvensrapport
- Stort havvindsudbud kan sikre brændstof til skibsfarten
- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Limfjordshavn holdt omsætningen oppe uden Grønlandstrafik
- Skandinavisk CO2-samarbejde er en vigtig brik i etablering af europæisk CO2-infrastruktur
- Gravearbejdet på Femern Bælt-tunnelen er afsluttet
- Skandinavisk samarbejde om CO2-transport og lagring er faldet på plads
- Udledning af scrubbervand fra skibe bliver forbudt i det danske territorialfarvand
- Påsken løftede passagertallet hos rederikoncern

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst