Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      

EU-Parlamentet vil have renere biler på EU's veje i 2030

Torsdag 4. oktober 2018 kl: 12:20
Share  


Af: Redaktionen

El-biler og lavemissionskøretøjer skal om 12 år have en markedsandel på 35 procent. Det mener et flertal i EU-Parlamentet, som onsdag i denne uge vedtog et udkast til en ny lovgivning. Derudover mener flertallet i EU-Parlamentet, at nye bilers CO2-udledning bør reduceres med 40 procent i 2030

EU-Parlamentet går dermed længere end EU-Kommissionen, der har foreslået et reduktionsmål på 30 procent - i forhold til 2021 med et delmål på 20 procent inden 2025. Lovgivningen fastsætter også lignende mål for nye varevogne. Bilproducenter, hvis gennemsnitlige CO2-udledning overskrider disse mål, skal betale en bod til EU's budget, som skal anvendes til opkvalificering af arbejdere, der påvirkes af ændringer i bilindustrien.


Bilproducenterne skal også sørge for, at nulemissionskøretøjer og køretøjer med lave udledninger - ZLEVS (elbiler eller køretøjer, der udleder under 50 g CO2 pr. kilometer) - opnår en markedsandel på 35 procent af salget af nye biler og varevogne i 2030 og 20 procent i 2025.


EU-Parlamentet opfordrer EU-Kommissionen til inden for to år at fremlægge planer for kontrol af CO2-udledninger under reelle forhold med brug af bærbart udstyr som det, der for nylig blev indført til måling af NOx-udledninger. Indtil da skal CO2-udledningen måles på grundlag af data fra bilernes måleenhed for brændstofforbruget. Kontrollen af udledninger under reel kørsel skal være gennemført fra 2023, siger medlemmerne af EU-Parlamentet.


Samfundsmæssig slagside ved dekarboniseringen
Flertallet i EU-Parlamentet anerkender, at en samfundsmæssig acceptabel og retfærdig overgang til nulemissionstransport kræver ændringer i hele bilværdikæden og derfor kan få negative samfundsmæssige konsekvenser. EU bør derfor fremme faglig kompetenceudvikling og omfordeling af arbejdstagere i sektoren, navnlig i de regioner og samfund, der er mest berørt af overgangen. EU-Parlamentets flertal ønsker også støtte til fremstilling af batterier i Europa.


Rapporten med forslagene blev vedtaget med 389 stemmer mod 239 mens 41 ikke stemte. EU's ministre vedtager deres fælles holdning den 9. oktober. Forhandlingerne med EU-Parlamentet vil blive indledt dagen efter med henblik på at indgå en aftale ved førstebehandlingen.


Transportsektoren er den eneste større sektor i EU, hvor drivhusgasudledningerne stadig er stigende. For at kunne opfylde forpligtelserne indgået på COP21 i Paris i 2015 er det nødvendigt, at dekarboniseringen af hele transportsektoren fremskyndes for at nå målet om et fossilfrit samfund i midten af dette århundrede.


Samtidig ændrer den globale bilindustri sig hurtigt, navnlig de elektrificerede drivaggregater. Hvis de europæiske bilfabrikanter gennemfører den nødvendige energiomstilling for sent, risikerer de at miste deres ledende rolle, står der i rapporten.






Klik venligst

© Copyright 2018 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Blæst puster Bornholmslinjens Povl Anker til Køge
- Erhvervsstyrelsen giver en sidste chance for at registrere reel ejer
- Hybrid færge sejler med kurs mod renere luft
- 31-årig blev sigtet for dieseltyveri
- Byggemarked har fået ny lastbil med kran
- Landmand har spærret vej med jord og halmballer
- Strækningskontrol kan løse problem med hurtigtkørende bilister
- Nogle bilister kører på Øresundsbroen med over 200 km/t - det skaber bekymring
- Hollandsk lastbilchauffør er blevet dømt for narkosmugling
- Glostrup-virksomhed overtager skraldet i Aarhus Kommune
- Amsterdam og Milano-området får direkte godsforbindelse med tog
- Brændstofpriserne er på vej op

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst