Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      

Snerydning og køre-/hviletider

Torsdag 11. november 2010 kl: 11:49
Share  


Af: Redaktionen

Tiden nærmer sig, hvor mange vognmands- og entreprenørvirksomheder skal i gang med snerydning og glatførebekæmpelse på vejene. Arbejdsgiverforeningen for Transport og Logistik (ATL) genopfrisker i den forbindelse de særlige regler omkring køre-/hviletid.

Som udgangspunkt er vinterførebekæmpelse undtaget fra køre- og hviletidsreglerne, men der er alligevel regler for hvordan man skal håndtere dette.

Rigspolitiet udsendte 10. april 2007, en vejledning - "Forskrifter for brug af kontrolapparater". Heraf fremgår: Hvis føreren i en arbejdsperiode udfører "undtaget kørsel" før eller efter kørsel, der er omfattet af forordningen, skal kørslen registreres som "andet arbejde".

Rigspolitiet giver to eksempler:

Eksempel 1
En fører påbegynder med førerkort en arbejdsperiode med en kørsel, der er omfattet af køre- og hviletidsbestemmelserne, afbryder med et hvil på 5 timer og udfører derefter "undtaget kørsel" (fx snerydning). Denne kørsel kan udføres uden eller med anvendelse af førerkort, og kørslen registreres som "andet arbejde" (se længere nede). 
Bemærk, at der skal holdes et lovligt dagligt hvil umiddelbart efter udførelsen af vinterførebekæmpelse, da hvilet jo blev brudt efter kun 5 timer.


Eksempel 2
En fører påbegynder arbejdsperioden med "undtaget kørsel" og udfører derefter kørsel, der er omfattet af køre- og hviletidsbestemmelserne. Denne kørsel kan påbegyndes straks efter "undtaget kørslen" eller efter et kortere hvil, der ikke afbryder arbejdsperioden. Den forudgående "undtaget kørsel" kan udføres uden eller med anvendelse af førerkort, og kørslen registreres som "andet arbejde" (se herunder).
Bemærk at den daglige "rådighedstid" regnes fra starten af vinterførebekæmpelsen, selvom det er "undtaget kørsel", og det får følgelig deraf indflydelse på, hvornår der senest skal afholdes dagligt hvil.

Kørsel uden førerkort
Anvender føreren ikke førerkortet ved forudgående "undtaget kørsel", skal denne kørsel registreres som "andet arbejde" på førerkortet, når føreren påbegynder kørsel, der er omfattet af køre- og hviletidsbestemmelserne.

Hvis føreren efter at have udført kørsel, der er omfattet af køre- og hviletidsbestemmelserne, i arbejdsperioden efterfølgende udfører "undtaget kørsel" uden anvendelse af førerkort, skal vedkommende næste gang, førerkortet anvendes, indlæse og registrere "undtaget kørslen" på førerkortet som "andet arbejde".

Kørsel med førerkort
Anvendes førerkort under "undtaget kørsel", skal kørslen altid registreres i kontrolapparatet som kørsel "Out", da kørslen ellers registreres som "almindelig kørsel", der vil blive medregnet i førerens samlede køretid i arbejdsperioden.

Såfremt føreren anvender førerkort under "undtaget kørsel" og registrerer kørslen som "Out", vil kørslen ikke efterfølgende skulle indlæses manuelt som "andet arbejde".

Hvis der anvendes diagramark, er proceduren reelt den samme. Her skal "undtaget kørsel" registreres bag på diagramarket. Registreringen skal foretages manuelt af føreren, f.eks. med kuglepen, og den skal være let læselig og ske uden, at diagramarket tilsmudses.

Det er vigtigt at huske på, at det kun er det daglige hvil der må brydes i forbindelse med vinterførebekæmpelse.

Det ugentlige hvil må ikke brydes, hvilket i realiteten betyder, at chauffører som f.eks. skal udføre vinterførebekæmpelse i en weekend, ikke må udføre kørsel omfattet af køre- og hviletidsreglerne i dagene op til.



Klik venligst

© Copyright 2019 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- - Vi blev mødt af en imødekommende og veloplagt minister
- Redningskoncern forbedrer indtjeningen - og retter op på tidligere handlinger
- Redningskoncern styrker sin ledelse
- Vognmand tippede tiptraileren til ære for fotografen
- - Gennemsnittet er på den rigtige side af fire kilometer
- Det er dyrt, når busserne sidder fast i trafikken
- Pendlingen er steget med 35 procent på 15 år
- Det er uacceptabelt med selfies i trafikken
- Hver tiende har taget taget billeder bag rattet
- Transportkoncern gennemfører køb af konkurrent
- Tre nye betonkanoner ruller ud
- Entreprenør-virksomhed hejser med wire

Kommentarer til artiklen:
snerydning
Da jeg køre vintertjeneste med sneplov. er mit spørsmål. hvor længe jeg må køre og skal jeg holde pause efter 4.5.timer.På forhånd tak.
Henrik Jensen
Asmindrup 37.
4400 Kalundborg
22-05-2013 20:28:35

DTL svarer om vintertjeneste
Vi har her på redaktionen sendt spørgsmålet videre til DTL's chefkonsulent, Frank Davidsen.

Hans svar kan ses i artikler:

En læser har spurgt om vintertjeneste - og får svar fra DTL


Jesper Christensen, transportnyhederne.dk
Skolebakken 7, 1. tv
8000 Aarhus C
04-12-2012 12:10:49

snerydning
Da jeg kører vintertjeneste med salt og snerydning, mit spørgsmål er.
hvor mange timer må jeg plov kører inden jeg skal afløses
Finn Nielsen
Bakkekammen 7
4460 Snertinge
01-12-2012 16:50:32


Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst