Flere sneplove, planer for busser og letbane og større fokus på cykelstier skal hjælpe trafikken i snevejr
Politikerne i Aarhus skal tage stilling til en ny aftale, der skal ruste byen bedre i tilfælde af kraftigt snevejr. Planen tager udgangspunkt i vintervejret i januar 2024, hvor kraftigt snevejr og døgn med temperaturer under frysepunktet udfordrede fremkommeligheden. Letbanen i Aarhus holdt eksempelvis stille i flere døgn. Det samme gjaldt busdriften på flere ruter, mens cyklisterne havde svært ved at komme frem på cykelstierne. Vejtrafikken var også påvirket, men kom hurtigere på hjulene igen
Emne | Tidligere regulativ (2017) | Nyt regulativ (2025) |
Tidsbegrænsninger for indsats | Indsats på klasse III-veje begrænset til hverdage kl. 07:00-15:00 | Ingen tidsbegrænsning – indsats kan igangsættes hurtigere |
Glatførebekæmpelse på klasse III-veje | Indsats skete kun ved mere end 3 sammenhængende døgn med glat føre | Starter nu efter 2 sammenhængende dage med glat føre |
Serviceniveau for cykelstier | Klasse III-stier blev kun kørt på hverdage | Opgraderet – alle cykelstier ryddes og saltes dagligt |
Klassificering af cykelstier | Klasse III-stier havde lavere prioritet | Alle stier køres ensartet, hvilket sikrer bedrer fremkommelighed |
Sneberedskab | Mindre kapacitet til snerydning | Flere plove og optimeret ruteplanlægning |
Eksterne entreprenører | Begrænset brug af eksterne entreprenører | Aftaler etableret for at kunne supplere kommunens indsats efter konkret vurdering |
Parkerede biler, der forhindrer snerydning og glatførebekæmpelse | Der var ingen beskrivelse af håndtering af situationen | Ingen tilbagevenden, medmindre det er afgørende for trafikken |
Bortkørsel af sne | Kun i helt særlige tilfælde | Kan ske i byområder, fra cykelbaner og vigtige vejkryds |
Snerydning ved Aarhus Letbane | Ingen specifik aftale | Aftale indgået for at sikre letbanens drift i byrummet som følge af et øget vinterberedskab. |
Snerydning af buslommer | Indsats ved buslommer mm. igangsattes først efter genoprettelse af en acceptabel situation for afvikling af færdsel på kørebaner. | Øget fokus på endestationer og buslommer som følge af et øget vinterberedskab. |
Ekstreme vintre | Ingen særlige tiltag | Regulativ kan fraviges, for eksempel gennem midlertidige parkeringsforbud, fritagelse for grundejere, fastkørte og efterladte biler kan blive trukket fri eller skubbet til side på ejers risiko m.m. |
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - Ny plan sætter fokus på knudepunkter
- Værft på Tasmanien skal bygge en elektriske hurtigfærge mere
- 36 busruter bliver ændret i Storkøbenhavn
- 51-årig mand stjal klokker ved jernbaneoverkørsler, hvor en ung mand mistede livet
- Ny bekendtgørelse åbner for 4,2 meter høje køretøjer - og øget totalvægt
- Tre dieseltog fra 1980'erne lever videre
- Nye letbanetog betyder 15 minutters drift til og fra Odder
- Region investerer i otte nye letbanetog
- Svensk togopertør begynder at køre mellem Stockholm og Hamburg via København og Kolding
- Færdselspolitiet og Færdselsstyrelsen gennemførte særlig indsats rettet mod taxier
- Over to millioner tjekker ind med Rejsekort-app
- Hver femte unge har brugt pirattaxi
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |





