Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

El-tog på Fyn får energi fra ny fordelingsstation i Marslev

Onsdag 28. februar 2024 kl: 11:41
Af: Redaktionen

El-tog på Fyn får energi fra ny fordelingsstation i Marslev
Fordelingsstationen i Marslev består af tre transformere og en teknikbygning. Strømmen bliver leveret via kabler fra Energinets transformerstation i Fraugde. (Foto: Banedanmark)

Banedanmark har bygget en ny fordelingsstation i Marslev på Fyn. Den er taget i brug og leverer strøm til de el-tog, der kører på sporene over Fyn. Den nye fordelingsstation i Marslev øst for Odense er bygget for at sikre, at der er strøm nok til rådighed til de flere el-tog, dr kommer på banen, når DSB's dieseltog udrangeres

- Jeg er rigtig glad for, at fordelingsstationen i Marslev nu er taget i brug, da det betyder, at vi er et skridt tættere på at komme i mål med fremtidens grønne jernbane. Fordelingsstationerne er på sin vis den grønne jernbanes bankende hjerte, fordi det er dem, der skal levere den nødvendige mængde strøm til fremtidens el-tog, siger Jette Aagaard, der er direktør for Banedanmarks Anlægsprogrammer og Strøm.


En nøglerolle for el-tog
Opførelsen af fordelingsstationen i Marslev startede i februar 2022 og har til opgave at sende den rette mængde strøm direkte ud i køreledningerne. 


- I fremtiden kommer der til at køre væsentligt flere el-tog på et stigende antal strækninger. Samtidig skal dieseltog løbende udfases, hvorfor vi får brug for rigtig meget strøm på jernbanen. Derfor bygger vi blandt andet nye fordelingsstationer rundt i hele landet, så den grønne omstilling bliver understøttet, og togene kan få grønt liv, siger Jette Aagaard.


Tilbage i december 2021 stod den første fordelingsstation klar i Gelsted på Fyn, og med den nye fordelingsstation i Marslev er der strøm nok til rådighed til de el-tog, der kører og kommer ti at køre på banen over Fyn.


Kan forsyne en by
Den nye forsyningsstation i Marslev blev taget i brug d. 14. februar og leverer i alt 23 MVA. Det svarer til at i omegnen af 330 lynladere til elbiler, og den ville kunne lade 330 elbiler op fra tomt til fuldt batteri på en 1 time. Kapaciteten er så stor, at fordelingsstationen alene vil kunne forsyne en middelstor provinsby. 


I forbindelse med elektrificeringen af jernbanen, er to eksisterende fordelingsstationer blevet opgraderet, mens der har været behov for at opføre fire nye. Heraf er tre ud af fire nu i drift. Den sidste i rækken er under opførelse i Slagelse og forventes taget i brug i løbet af 2024.







Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- De fem svenske havne i EU's TEN-T net bevarer deres status
- EU's transportnetværk er blevet revideret
- Amerikansk flyselskab har oprettet direkt rute mellem København og Philadelphia
- Nye EU-initiativer skal gøre det lettere og mere bæredygtigt at rejse med tog
- Signalfejl blokerer togtrafikken mellem Vendsyssel og det øvrige Jylland
- Udvidelse af Aarhus Havn sat på pause - Hvad betyder det for byen
- Danmark modtager 1,478 milliarder kroner i EU-støtte til danske infrastrukturprojekter
- Sporfornyelser lukker for togtrafik på flere hovedstrækninger
- Forligspartier sætter analyse af ny Lillebæltsforbindelse på pause
- Transportministre snakkede om nattogsforbindelse
- Fransk togoperatør åbner ny jernbaneforbindelse mellem Polen og Spanien
- Overhalingsspor ved Kalvebod indgår i ny aftale om EU-støtte

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst