Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
EKSPERTUDVALG OM DET NEDLUKNING AF DET DANSKE SKIBSREGISTER, DIS:

Der ligger et skattepotentiale på 1,1 milliarder kroner

Tirsdag 20. februar 2024 kl: 11:22
Af: Redaktionen

Mandag fremlagde Ekspertgruppen for fremtidens erhvervsstøtte sin første afrapportering, som blandt andet har et afsnit om det danske skibsregister, DIS. Ekspertgruppen, der også kaldes Frigast-udvalget, peger på, at der er en potentiel gevinst ved at afskaffe DIS-ordningen - men også, at det kan have negative konsekvenser. Ekspertgruppen anerkender, at der er store usikkerheder forbundet med, hvordan både rederier og søfolk vil indrette sig i tilfælde af en afskaffelse af ordningen

Fra afrapporteringen side 96 og 97:

"Rederierne har også mulighed for relativt frit at registrere deres skibe - hvis flag de sejler under - i de lande, hvor det er mest opportunt for dem. Flagstaten har blandt andet betydning for, hvilket lands beskatningsregler som søfolkene om bord på skibene underlægges. De tre ordninger på området, der vedrører indkomstbeskatning, herunder særligt DIS-skatteordningen, vurderes at have betydning for, i hvilke lande rederierne registrerer deres skibe. Ekspertgruppen anbefaler, at disse ordninger saneres. Det skal ses i lyset af, at ordningerne bidrager til at binde dansk arbejdskraft i skattefritaget beskæftigelse om bord på skibene. Arbejdskraften kunne alternativt have haft et arbejde på land i Danmark til almindelig beskatning.

Der er foretaget en beregning af potentialet ved en afskaffelse af de tre indkomstskatteordninger, herunder navnlig DIS-ordningen, som viser et potentiale på godt 1,1 milliarder kroner årligt (fuldt indfaset) i forøgede skatteindtægter, såfremt hovedparten af danske søfolk får arbejde på land i Danmark på almindelige danske skattevilkår. Ekspertgruppen anerkender dog også, at der er store usikkerheder forbundet med, hvordan både rederier og søfolk vil indrette sig i tilfælde af en afskaffelse af ordningerne".



Interesserede kan hente "Fremtidens erhvervsstøtte - Kortlægning, principper og sanering  - Afrapportering fra fase 1 - Februar 2024" her:








Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- De fem svenske havne i EU's TEN-T net bevarer deres status
- EU's transportnetværk er blevet revideret
- Aarhus Havn får EU-støtte til etablering af landstrøm til containerskibe
- Færgerederi har fået ny administrerende direktør
- Del af Limfjordshavn bliver midlertidigt militært område
- Transportkoncern opnåede et mindre bruttoresultat med øgede markedsandele
- Rederi vedtager klimamål med Science Based Targets Initiative
- Politiet kontrollerede skibe i Aarhus havn
- Genvalgt kom­mis­sions­for­mand udsender maritime pejlemærker
- Rederikoncern forventer et mindre resultat
- Energistyrelsen har vedtaget plan for Hesselø Havvindmøllepark
- Nyvalgte EU-politikere fra Danmark har fået deres udvalgsposter

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst