Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
SAG OM EU'S VEJPAKKE:

EU's generaladvokat indstiller til EU Domstolen at annullere otteugers-reglen

Fredag 17. november 2023 kl: 11:00
Af: Redaktionen

Efter de vedtagne regler i EU's Vejpakke skal lastbiler en tur til deres hjemland hver ottende uge. Reglen blev indført for at dæmme op for brugen af postkasseselskaber og socialdumping, hvor eksempelvis lastbiler og chauffører fra Østeuropa arbejder og bor i deres lastbiler i månedsvis. En række lande har efterfølgende rejst en sag i EU's retssystem mod EU-Kommissionen og EU-Parlamenet, da landene var af den opfattelse, at vejpakken stred mod EU's grundlæggende regler

Sagen, som den italienske advokat og jurist, Giovanni Pitruzzella, der fornyligt blev genudnævnt som Generaladvokat ved EU-Domstolen frem til oktober 2030, nu har vurderet og kommet med sin indstilling til, var anlagt af Litauen, Bulgarien, Rumænien, Cypern, Ungarn, Malta og Polen.


Generaladvokaten afviser stort set alle punkter i landenes klage. Stort set. Det betyder også, at der er punkter, som generaladvokaten ikke afviser, og det er vejpakkens krav om, at lastbiler skal en tur til deres hjemland hver ottende uge.


Generaladvokatens vurdering går ud på, at reglen ikke lever op til EU's proportionalitetsprincip - om forpligtelsen til at lastbiler skal en tur til deres hjemland hver ottende uge står forholdsmæssigt i forhold til de mål, EU'Kommissionen og EU-Parlamentet havde til hensigt at forfølge,


Generaladvokaten peger samtidig på, at EU-Kommissionen og EU-Parlamentet ikke har analyseret, hvilke konsekvenser, otteugers-reglen ville få, inden de vedtog vejpakken.


Interesserede kan finde Generaladvokatens indstilling (findes kun på fransk) dateret 14. november 2023 her:


Det er især punkterne 653, 654, 655, 666 og 667, der omhandler otteugers-reglen - punkt 689 handler om Generaladvokatens indstilling.








Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- De fem svenske havne i EU's TEN-T net bevarer deres status
- EU's transportnetværk er blevet revideret
- Aarhus Havn får EU-støtte til etablering af landstrøm til containerskibe
- Færgerederi har fået ny administrerende direktør
- Maskintrailer skal køre nordenfjords - og andre steder
- Del af Limfjordshavn bliver midlertidigt militært område
- 2023-resultat hos blomstertransporttør blev 85 procent mindre end året før
- Transportkoncern opnåede et mindre bruttoresultat med øgede markedsandele
- Vognmand i Vamdrup valgte city gardintrailer med en enkelt aksel
- Spørgsmål om overimplemetering bliver afgjort efter sommerferien
- Beløbsgrænse spænder ben for danske transportvirksomheder
- EU har skærpet sanktionerne mod Rusland og Belarus

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst