Klik venligst



Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
KLIMAAFTALE I FN'S MARITIME ORGANISATION:

Skibsfarten skal være klimaneutral

Fredag 7. juli 2023 kl: 15:31
Af: Redaktionen

FN’s Søfartsorganisation, IMO, vedtog fredag, at skibsfarten skal være klimaneutral tæt på 2050. - Jeg er meget tilfreds med den historiske og ambitiøse klimaaftale, som alle medlemslandene i IMO støtter op om, siger erhvervsminister Morten Bødskov (S) i en kommentar til aftalen

Efter at have forhandlet i London siden mandag er de 175 medlemslande i IMO nået til enighed om en ny klimastrategi for den globale skibsfart. Den overordnede målsætning i strategien er, at der i eller omkring 2050 skal være klimaneutral skibsfart. Det er et markant løft fra ambitionsniveauet i den forrige strategi fra 2018, hvor målsætningen var klimaneutralitet i dette århundrede.


- Jeg er meget tilfreds med den historiske og ambitiøse klimaaftale, som alle medlemslandene i IMO støtter op om. Det er en stor bedrift. Aftalen er et afgørende skridt i retningen af en grønnere fremtid, hvor skibsfarten også skal levere sin del, siger Morten Bødskov og fortsætter:


- For Danmark har det været vigtigt, at strategien satte mål om klimaneutralitet i 2050 og samtidig satte delmål, så vi får sat skub i den internationale skibsfarts grønne omstilling. Samtidig har det været vigtigt, at få en klar plan for vedtagelsen af global regulering, der skal sikre implementeringen af målsætningerne.


Konkret er IMO’s medlemsstater blevet enige om følgende:
  • Overordnet målsætning om ”klimaneutral skibsfart i eller omkring 2050
  • Reduktionsmål i 2030 og 2040 på henholdsvis 20 procent og 70 procent med såkaldt ”tilstræbelse” af henholdsvis 30 procent og 80 procent (i forhold til 2008)
  • Udvikling og vedtagelse af bindende teknisk regulering i 2025, herunder en brændstofstandard

Det næste store skridt bliver at udvikle den regulering, som skal implementere strategiens mål. Det arbejde skal ske frem mod 2025, hvor reguleringen skal vedtages.






Klik venligst

© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Fragtmængderne fald i flere regioner
- Bilister i el-biler vælger færgen over Kattegat
- Sveriges største containerhavn får ny direkte forbindelse til Asien
- Martin industrivirksomhed har fået ny ejer og nyt navn
- Fem 13-liters tilpassede lastbilmotorer driver indlandsfragtskib
- Flere tog med færgerne over Øresund
- Færgebatterier kan bruges som energilager på land
- Danmarks største rederikoncern har fået en bøde på 10 millioner kroner i fusionssag
- Havneselskab får kapitalfond som medejer
- Øresundslinjen har overtrådt sit tilsagn til Konkurrencerådet
- Brancheorganisation på energiområdet får ny politisk chef
- Hybrid ro/ro-færge til Det Irske Hav bliver testet i Kina

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst