Klik venligst



Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
PERSON- OG GODSVOGNMÆND TIL TRANSPORTMINISTEREN:

Fjern urimeligt gebyr på gods- og buskørselstilladelser fra tegnebrættet

Fredag 16. september 2022 kl: 12:19
Af: Redaktionen

En række organisationer på person- og godstransportområdet har sendt en fælles henvendelse til transportminister Trine Bramsen (S), hvor de opfordrer S-Regeringen til at droppe et forslag om at indføre et gebyr på udstedelse af gods- og buskørselstilladelser. - Vi synes, det er et uforskammet forslag, lyder det fra Stefan K. Schou, der er konstitueret administrerende direktør i transportorganisationen ITD

Forslaget fremgår, som vi tidligere har beskrevet her på transportnyhederne.dk, af S-Regeringens finanslovsforslag for 2023. Forslaget går ud på, at Færdselsstyrelsen skal opkræve et nyt omkostningsdækkende gebyr for udstedelse af vognmandstilladelser til gods- og buskørsel og tilsynet hermed.
 

Gebyrets størrelse fremgår ikke af finanslovsforslaget, men der er i 2023 budgetteret med at blive indkrævet ca. 25 millioner kroner mere i gebyrer end i 2022, som skal betales af transporterhvervet.


- Vi synes, det er et uforskammet forslag, som regeringen nu kommer med som en del af sin finanslov. Vognmændene betaler allerede en høj pris efter en periode med helt uacceptabel langsom og ufleksibel sagsbehandling ved udstedelsen af tilladelser i Færdselsstyrelsen. Det er helt uholdbart at pålægge branchen et nyt gebyr for tilladelser, der er selve forudsætningen for, at vognmændene kan udføre deres erhverv, siger Stefan K. Schou, der er konstitueret administrerende direktør i ITD.


Der har længe været politisk fokus på at rette op på Færdselsstyrelsens sagsbehandling, som i flere tilfælde har været så langsom, at det har betydet, at vognmænd har måttet lade lastbiler holde stille, selvom der var gods og passagerer at køre med.


ITD fremhæver, at S-Regeringen begrunder forslaget om et nyt gebyr med EU’s Vejpakke, men det er efter organisationerne. De mener, at regeringen så skulle have taget forslaget med i lovforslaget om at implementere EU's vejpakke i stedet for at pakke det ind i finansloven.


- Hvis regeringen havde haft et ønske om at vognmændene skulle betale ekstra for at finansiere nye Vejpakke-opgaver i Færdselsstyrelsen, så burde regeringen have foreslået det, da Folketinget behandlede regeringens Vejpakke-lovforslag. Vognmændene løfter allerede deres del af de nye administrative krav i Vejpakken, og vi har en forventning om, at statens øgede udgifter afholdes af staten og ikke overvæltes på erhvervet, siger Stefan K. Schou og fortsætter:
 

- Skiftende regeringer har jo netop henvist til Vejpakken som et middel til at gøre det mere attraktivt at drive vognmandsforretning fra Danmark, og som et vigtigt skridt på vejen til at sikre mere fair konkurrence mellem danske og udenlandske virksomheder. Her er det jo et kæmpe paradoks, at regeringen nu bruger Vejpakken til at pålægge netop danske virksomheder yderligere omkostninger i form af et nyt gebyr.


Interesserede kan læse den fælles vendelse fra ITD, Dansk Erhverv, Dansk PersonTransport, DTL og DI Transport her:
 
 




Klik venligst

© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Svensk-dansk postkoncern udsteder endnu en grøn obligation
- Ny slamsuger til udlejning er med fire luftaffjedrede aksler
- Postkoncern har genoptaget leveringerne til USA og Puerto Rico for alle kunder
- Forkerte toldangivelser koster virksomhed efterregning på 481.000 kroner
- Energiselskab lancerer ny app til opladning i Danmark og Europa
- Logistik-virksomhed i Horsens bliver en del af bornholmsk koncern
- Afskaffelse af modregning får flere ældre til at blive på arbejdsmarkedet
- Motor med stop/start-funktion kan reducere brændstofforbrug og CO2-udledning under kørsel
- Lastbilforhandler ændrer sin organisation for at styrke fokus på kunderne
- Elektriske lastbiler fra Vestsverige runder 250 millioner kilometer
- Dansk rederi sælger 23 år gammelt skib og indsætter et lidt større på Middelhavnsrute
- Stort færgerederi køber Østersøens nordligste færgerute med CO2-neutral drift

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst