Svolregler har betydet 8,5 millioner ton mindre svovl i luften - om året
Mandag 12. september 2022 kl: 10:52
Af: RedaktionenSiden de nye og strengere regler om svovl i brændstof til skibe trådte i kraft 1.januar 2020, er udledningerne af svol fra skibe faldet med 77 procent. Ifølge Danske Rederier viser det, at global regulering kan rykke branchen. Tallene fra den internationale maritime organisation under FN, IMO, viser, at reglerne har medført en årlig reduktion i svovludledningen på 8,5 millioner ton
Frem mod årsskiftet 2019/2020, hvor nye og strammere svolvregler skulle træde i kraft, var der i skibsfarten stort fokus på, hvad der skulle til for at opfylde reglerne. Efter 1.januar 2020 måtte skibe på globalt plan kun sejle på brændstof med et svovlindhold på 0,5 procent, medmindre skibet havde installeret en såkaldt scrubber, der kunne rense røgen for svovl.
Godt toethalvt år efter, de nye regler trådte i kraft, viser en ny opgørelse fra IMO, at reglerne har haft den ønskede effekt. Udledningen af svovl fra skibe er i perioden faldet med 77 procent.
- Svovlreglerne må siges at have været en kæmpe succes, der har gavnet både sundhed og miljø på hele kloden. Vi har i Danske Rederier fra start bakket op om indførslen af de nye svovlkrav, så at se, at brændstofkravet har haft så stor effekt, er meget glædeligt og giver håb for at kunne tænke i samme baner, når det kommer til drivhusgasser, siger Maria Skipper Schwenn, der er direktør for klima, miljø og sikkerhed i Danske Rederier.
I Danske Rederier ser man indførelsen af svovlreglerne som et skoleeksempel på, at global regulering af skibsfarten kan have en effekt.
- Nu, vi har fået styr på svovludledningerne, handler det i høj grad om at få nedbragt vores udledning af drivhusgasser ved at udfase fossile brændstoffer. Her arbejder vi fra dansk side benhårdt på, at IMO vedtager et mål om klimaneutralitet i 2050 og samtidig indfører en mekanisme, der dels lukker prisgabet mellem fossile og grønne brændstoffer, og dels udfaser de fossiler brændstoffer, siger Maria Skipper Schwenn.
.jpg)
© Copyright 2023 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Arbejdsretten frikender rederiorganisation for overenskomstbrud
- Et af to skole skibe har fået penge til to togter næste år
- Batterifærge til Femern-forbindelse er sat i søen
- Containerhåndteringen i Københavns containerterminal kører fossilfri
- Havn holdt åbent havnehus i årets sidste novemberweekend
- Bestyrelse vil omdanne landets største erhvervshavn til aktieselskab
- Tiltrængt, at der kommer øget fart på de grønne beslutninger
- Godt nyt for skibsfarten, at EU-Parlamentet afviser brug af ”Carbon Correction Factor”
- Beskæftigelsesministeren kommenterer lønmodtagerbeskæftigelsen
- Antallet af lønmodtagere er steget med godt en procent på et år
- Ny viden om monsterbølger kan øge sikkerheden til søs
- Ny EU-aftale om affaldstransporter kan betyde mindre miljøbelastende ophugning af skibe
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |