Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Svolregler har betydet 8,5 millioner ton mindre svovl i luften - om året

Mandag 12. september 2022 kl: 10:52
Share  


Af: Redaktionen

Siden de nye og strengere regler om svovl i brændstof til skibe trådte i kraft 1.januar 2020, er udledningerne af svol fra skibe faldet med 77 procent. Ifølge Danske Rederier viser det, at global regulering kan rykke branchen. Tallene fra den internationale maritime organisation under FN, IMO, viser, at reglerne har medført en årlig reduktion i svovludledningen på 8,5 millioner ton


Frem mod årsskiftet 2019/2020, hvor nye og strammere svolvregler skulle træde i kraft, var der i skibsfarten stort fokus på, hvad der skulle til for at opfylde reglerne. Efter 1.januar 2020 måtte skibe på globalt plan kun sejle på brændstof med et svovlindhold på 0,5 procent, medmindre skibet havde installeret en såkaldt scrubber, der kunne rense røgen for svovl.


Godt toethalvt år efter, de nye regler trådte i kraft, viser en ny opgørelse fra IMO, at reglerne har haft den ønskede effekt. Udledningen af svovl fra skibe er i perioden faldet med 77 procent.


- Svovlreglerne må siges at have været en kæmpe succes, der har gavnet både sundhed og miljø på hele kloden. Vi har i Danske Rederier fra start bakket op om indførslen af de nye svovlkrav, så at se, at brændstofkravet har haft så stor effekt, er meget glædeligt og giver håb for at kunne tænke i samme baner, når det kommer til drivhusgasser, siger Maria Skipper Schwenn, der er direktør for klima, miljø og sikkerhed i Danske Rederier.
 

I Danske Rederier ser man indførelsen af svovlreglerne som et skoleeksempel på, at global regulering af skibsfarten kan have en effekt.


- Nu, vi har fået styr på svovludledningerne, handler det i høj grad om at få nedbragt vores udledning af drivhusgasser ved at udfase fossile brændstoffer. Her arbejder vi fra dansk side benhårdt på, at IMO vedtager et mål om klimaneutralitet i 2050 og samtidig indfører en mekanisme, der dels lukker prisgabet mellem fossile og grønne brændstoffer, og dels udfaser de fossiler brændstoffer, siger Maria Skipper Schwenn.




Klik venligst

© Copyright 2022 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Færge- og fiskerihavn i nordvestvendsyssel bliver knudepunkt for lagring og udskibning af CO2
- Klimaregulering af transportformer bør følges ad
- EU-politikere lander foreløbig aftale om CO2-regulering af skibsfarten
- Havn i Thy bliver kommunal
- Politikere i Thy skulle vælge mellem tre muligheder
- Formodet pirat kendt skyldig - slipper for straf
- To britiske transportknudepunkter får ny togforbindelse
- Limfjordshavn kickstarter overtagelse af containerterminalen med strategisk partnerskab
- Ledelsen i rederi-koncern fik prisen som Årets Erhvervsprofil 2022
- Miljøkonsekvensrapport om havneudvidelse er sendt i offentlig høring
- Vindmøller til park ved Rügen kom med skib fra Bornholm
- Havn på toppen af Jylland er ledende partner i EU-projekt

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst