BUDSKAB FRA VOGNMÆND:
Prisstigninger på særligt brændstof udfordrer leverandører til det offentlige. Og selvom kommunerne bliver opfordret til at justere kontrakterne, sker det kun i meget sjældne tilfælde, lyder det fra arbejdsgiverforeningen ATL
For mange leverandører af transport til det offentlige rammer prisstigningerne på energi hårdt. Vognmænd sidder ofte med årelange aftaler, der ikke tager højde for prisstigninger og leveranceforsinkelser i det omfang, der har været tale om i 2022.
I juni sidste år var prisen for en liter diesel eksempelvis 11,29 kroner. I juni i år var prisen 17,19 kroner Og for de indsamlingsbiler, der kører på gas, var den gennemsnitlige gaspris i marts over 600 procent højere end i 2019.
- De her prisstigninger gør rigtig ondt på transportvirksomhederne. Mange er fanget i langtidskontrakter, der ikke tager højde for stigningerne, og deres fremtid er meget usikker, siger Henrik Tofteng, der er nyvalgt formand i ATL.
I foråret opfordrede Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen og Økonomistyrelsen de offentlige indkøbere til at udvise fleksibilitet i eksisterende og kommende aftaler. Men den opfordring har de fleste kommuner ifølge ATL ikke taget til sig.
- Der er simpelthen brug for, at de store offentlige kunder forstår alvoren. De kontrakter, vi har på affaldsområdet, tager ikke højde for den ekstraordinære situation. Og når virksomhederne prøver at tage en dialog med det offentlige, bliver de mødt med en kold skulder, siger Henrik Tofteng.
På renovationsområdet ser virksomhederne, at der prisreguleres der, hvor kommunerne selv varetager affaldsindsamlingen, men at der i mange tilfælde ikke gøres det ikke for de private, hvor opgaven udliciteres.
- Det er beskæmmende at se, at de kommunalt ejede affaldsaktiviteter helt åbenlyst kompenseres for de stigende priser, mens de private leverandører ofte må klare sig selv. Det er på tide, at det offentlige tager et medansvar i en situation, som ingen virksomhed kunne have forudset. Lyt til opfordringen fra Økonomistyrelsen, og tag dialogen med jeres leverandører, siger Henrik Tofteng.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Herfølge-vognmand har hentet to-akslet link-trailer i Hedensted
- Danskbaseret transportkoncern er ny olympisk logistik- og transportpartner
- Pickup'er er leveret med sneplov og saltspreder
- Fredag 7. november 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Lastbilanlæg i Malmö lukker efter tre år
- Britisk rederi-koncern udvider kapaciteten til og fra Tilbury øst for London
- Omsætningen steg hos dansk rederikoncern
- Ny EU-aftale om CO2-beregning er en god nyhed
- Antallet af konkurser faldt i oktober - med store forskelle mellem regioner og brancher
- Ny fabrik i Fredericia skal håndtere tre millioner dåser og flasker - dagligt
- Rederikoncern vil skære sine omkostninger ned med 300 millioner kroner
- Øresundshavn tester rengøringsrobot til containere
Skriv din kommentar:
Store prisstigninger rammer leverandører til det offentlige hårdt
Onsdag 7. september 2022 kl: 17:01
Af: RedaktionenPrisstigninger på særligt brændstof udfordrer leverandører til det offentlige. Og selvom kommunerne bliver opfordret til at justere kontrakterne, sker det kun i meget sjældne tilfælde, lyder det fra arbejdsgiverforeningen ATL
For mange leverandører af transport til det offentlige rammer prisstigningerne på energi hårdt. Vognmænd sidder ofte med årelange aftaler, der ikke tager højde for prisstigninger og leveranceforsinkelser i det omfang, der har været tale om i 2022.
I juni sidste år var prisen for en liter diesel eksempelvis 11,29 kroner. I juni i år var prisen 17,19 kroner Og for de indsamlingsbiler, der kører på gas, var den gennemsnitlige gaspris i marts over 600 procent højere end i 2019.
- De her prisstigninger gør rigtig ondt på transportvirksomhederne. Mange er fanget i langtidskontrakter, der ikke tager højde for stigningerne, og deres fremtid er meget usikker, siger Henrik Tofteng, der er nyvalgt formand i ATL.
I foråret opfordrede Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen og Økonomistyrelsen de offentlige indkøbere til at udvise fleksibilitet i eksisterende og kommende aftaler. Men den opfordring har de fleste kommuner ifølge ATL ikke taget til sig.
- Der er simpelthen brug for, at de store offentlige kunder forstår alvoren. De kontrakter, vi har på affaldsområdet, tager ikke højde for den ekstraordinære situation. Og når virksomhederne prøver at tage en dialog med det offentlige, bliver de mødt med en kold skulder, siger Henrik Tofteng.
På renovationsområdet ser virksomhederne, at der prisreguleres der, hvor kommunerne selv varetager affaldsindsamlingen, men at der i mange tilfælde ikke gøres det ikke for de private, hvor opgaven udliciteres.
- Det er beskæmmende at se, at de kommunalt ejede affaldsaktiviteter helt åbenlyst kompenseres for de stigende priser, mens de private leverandører ofte må klare sig selv. Det er på tide, at det offentlige tager et medansvar i en situation, som ingen virksomhed kunne have forudset. Lyt til opfordringen fra Økonomistyrelsen, og tag dialogen med jeres leverandører, siger Henrik Tofteng.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - Herfølge-vognmand har hentet to-akslet link-trailer i Hedensted
- Danskbaseret transportkoncern er ny olympisk logistik- og transportpartner
- Pickup'er er leveret med sneplov og saltspreder
- Fredag 7. november 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Lastbilanlæg i Malmö lukker efter tre år
- Britisk rederi-koncern udvider kapaciteten til og fra Tilbury øst for London
- Omsætningen steg hos dansk rederikoncern
- Ny EU-aftale om CO2-beregning er en god nyhed
- Antallet af konkurser faldt i oktober - med store forskelle mellem regioner og brancher
- Ny fabrik i Fredericia skal håndtere tre millioner dåser og flasker - dagligt
- Rederikoncern vil skære sine omkostninger ned med 300 millioner kroner
- Øresundshavn tester rengøringsrobot til containere
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |





