BUDSKAB FRA VOGNMÆND:
Prisstigninger på særligt brændstof udfordrer leverandører til det offentlige. Og selvom kommunerne bliver opfordret til at justere kontrakterne, sker det kun i meget sjældne tilfælde, lyder det fra arbejdsgiverforeningen ATL
For mange leverandører af transport til det offentlige rammer prisstigningerne på energi hårdt. Vognmænd sidder ofte med årelange aftaler, der ikke tager højde for prisstigninger og leveranceforsinkelser i det omfang, der har været tale om i 2022.
I juni sidste år var prisen for en liter diesel eksempelvis 11,29 kroner. I juni i år var prisen 17,19 kroner Og for de indsamlingsbiler, der kører på gas, var den gennemsnitlige gaspris i marts over 600 procent højere end i 2019.
- De her prisstigninger gør rigtig ondt på transportvirksomhederne. Mange er fanget i langtidskontrakter, der ikke tager højde for stigningerne, og deres fremtid er meget usikker, siger Henrik Tofteng, der er nyvalgt formand i ATL.
I foråret opfordrede Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen og Økonomistyrelsen de offentlige indkøbere til at udvise fleksibilitet i eksisterende og kommende aftaler. Men den opfordring har de fleste kommuner ifølge ATL ikke taget til sig.
- Der er simpelthen brug for, at de store offentlige kunder forstår alvoren. De kontrakter, vi har på affaldsområdet, tager ikke højde for den ekstraordinære situation. Og når virksomhederne prøver at tage en dialog med det offentlige, bliver de mødt med en kold skulder, siger Henrik Tofteng.
På renovationsområdet ser virksomhederne, at der prisreguleres der, hvor kommunerne selv varetager affaldsindsamlingen, men at der i mange tilfælde ikke gøres det ikke for de private, hvor opgaven udliciteres.
- Det er beskæmmende at se, at de kommunalt ejede affaldsaktiviteter helt åbenlyst kompenseres for de stigende priser, mens de private leverandører ofte må klare sig selv. Det er på tide, at det offentlige tager et medansvar i en situation, som ingen virksomhed kunne have forudset. Lyt til opfordringen fra Økonomistyrelsen, og tag dialogen med jeres leverandører, siger Henrik Tofteng.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Tre-akslet påhængsvogn er blevet overført til Himmerland
- Værft på Tasmanien skal bygge en elektriske hurtigfærge mere
- EU's transportministre åbner et vindue for nordiske transporter i fremtiden
- Uddannelsesinstitution fortæller om en vej fra drengedrøm til selvstændig vognmand
- Distributør af blade er blevet indklaget Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
- Tilskudsmodtagere og projekter kan ses på en liste
- Tre kørte for hurtig ved vejarbejde - og mistede kørekortene
- 51-årig mand stjal klokker ved jernbaneoverkørsler, hvor en ung mand mistede livet
- Europæisk megawatt-ladenetværk får støtte fra EU
- Ny bekendtgørelse åbner for 4,2 meter høje køretøjer - og øget totalvægt
- Ejendomsinvestor vil anlægge logistik- og intermodalt hub i Ringsted
- Vej-entreprenør skærer ned på CO2-udledningen
Skriv din kommentar:
Store prisstigninger rammer leverandører til det offentlige hårdt
Onsdag 7. september 2022 kl: 17:01
Af: RedaktionenPrisstigninger på særligt brændstof udfordrer leverandører til det offentlige. Og selvom kommunerne bliver opfordret til at justere kontrakterne, sker det kun i meget sjældne tilfælde, lyder det fra arbejdsgiverforeningen ATL
For mange leverandører af transport til det offentlige rammer prisstigningerne på energi hårdt. Vognmænd sidder ofte med årelange aftaler, der ikke tager højde for prisstigninger og leveranceforsinkelser i det omfang, der har været tale om i 2022.
I juni sidste år var prisen for en liter diesel eksempelvis 11,29 kroner. I juni i år var prisen 17,19 kroner Og for de indsamlingsbiler, der kører på gas, var den gennemsnitlige gaspris i marts over 600 procent højere end i 2019.
- De her prisstigninger gør rigtig ondt på transportvirksomhederne. Mange er fanget i langtidskontrakter, der ikke tager højde for stigningerne, og deres fremtid er meget usikker, siger Henrik Tofteng, der er nyvalgt formand i ATL.
I foråret opfordrede Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen og Økonomistyrelsen de offentlige indkøbere til at udvise fleksibilitet i eksisterende og kommende aftaler. Men den opfordring har de fleste kommuner ifølge ATL ikke taget til sig.
- Der er simpelthen brug for, at de store offentlige kunder forstår alvoren. De kontrakter, vi har på affaldsområdet, tager ikke højde for den ekstraordinære situation. Og når virksomhederne prøver at tage en dialog med det offentlige, bliver de mødt med en kold skulder, siger Henrik Tofteng.
På renovationsområdet ser virksomhederne, at der prisreguleres der, hvor kommunerne selv varetager affaldsindsamlingen, men at der i mange tilfælde ikke gøres det ikke for de private, hvor opgaven udliciteres.
- Det er beskæmmende at se, at de kommunalt ejede affaldsaktiviteter helt åbenlyst kompenseres for de stigende priser, mens de private leverandører ofte må klare sig selv. Det er på tide, at det offentlige tager et medansvar i en situation, som ingen virksomhed kunne have forudset. Lyt til opfordringen fra Økonomistyrelsen, og tag dialogen med jeres leverandører, siger Henrik Tofteng.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - Tre-akslet påhængsvogn er blevet overført til Himmerland
- Værft på Tasmanien skal bygge en elektriske hurtigfærge mere
- EU's transportministre åbner et vindue for nordiske transporter i fremtiden
- Uddannelsesinstitution fortæller om en vej fra drengedrøm til selvstændig vognmand
- Distributør af blade er blevet indklaget Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
- Tilskudsmodtagere og projekter kan ses på en liste
- Tre kørte for hurtig ved vejarbejde - og mistede kørekortene
- 51-årig mand stjal klokker ved jernbaneoverkørsler, hvor en ung mand mistede livet
- Europæisk megawatt-ladenetværk får støtte fra EU
- Ny bekendtgørelse åbner for 4,2 meter høje køretøjer - og øget totalvægt
- Ejendomsinvestor vil anlægge logistik- og intermodalt hub i Ringsted
- Vej-entreprenør skærer ned på CO2-udledningen
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |
.gif)




