POLITISK ENIGHED OM FORSØG:
Et bredt flertal i Folketinget er enig om at gå videre med en forsøgsordning med dobbelttrailere på det danske vejnet. Forsøget vil køre på strækningen mellem Aarhus Havn og Høje-Taastrup og dermed forbinde de to største byområdet i Danmark
De ekstra lange vogntog, der kommer til at bestå af to trailere med en trækkende enhed forrest, vil give mulighed for at fragte mere gods på vejene ad gangen og dermed bidrage til at sænke CO2-udledningen med anslået i alt 22.000 ton.
Forsøget skal dække strækningen mellem Aarhus Havn og Høje-Taastrup, og partierne er også enige om at undersøge muligheden for at forlænge strækningen til Malmø.
For at gennemføre forsøget skal der laves mindre ombygninger på vejnettet, således at det bliver trafiksikkerhedsmæssigt forsvarligt at lade længere lastbiler køre på vejnettet.
Forsøgsordningen begynder, når den er blevet anmeldt til EU.
Fakta om forsøgsordningen med dobbelttrailere:
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Glædelig jul og godt nytår
- Knap halvdelen overtrådte reglerne
- Transportvirksomhed i Herning har sat en krog i elektriske transporter
- Transportvirksomhed i Kolding har fået sit eget navn
- Den nye Storstrømsbro er klar til de første trafikanter til februar
- Specialkøretøj skal køre ud i Limfjorden
- Færdselsstyrelsen ændrer praksis med tilsyn for at skabe større effekt
- Hollandsk distributionsbil er en alsidig distributionslastbil
- Ombygning af færge til el-drift tager længere tid end forventet
- Sydjysk fjordhavn forenkler adgangen til sikrede områder
- EU-Kommissionen har skiftet kurs - lastbiler bliver undtaget
- Økonomisk modvind blev efterfulgt af en blodprop
Skriv din kommentar:
Vogntog med dobbelttrailere kan køre mellem Aarhus og Høje-Taastrup
Fredag 22. april 2022 kl: 12:25
Af: RedaktionenEt bredt flertal i Folketinget er enig om at gå videre med en forsøgsordning med dobbelttrailere på det danske vejnet. Forsøget vil køre på strækningen mellem Aarhus Havn og Høje-Taastrup og dermed forbinde de to største byområdet i Danmark
De ekstra lange vogntog, der kommer til at bestå af to trailere med en trækkende enhed forrest, vil give mulighed for at fragte mere gods på vejene ad gangen og dermed bidrage til at sænke CO2-udledningen med anslået i alt 22.000 ton.
Forsøget skal dække strækningen mellem Aarhus Havn og Høje-Taastrup, og partierne er også enige om at undersøge muligheden for at forlænge strækningen til Malmø.
For at gennemføre forsøget skal der laves mindre ombygninger på vejnettet, således at det bliver trafiksikkerhedsmæssigt forsvarligt at lade længere lastbiler køre på vejnettet.
Forsøgsordningen begynder, når den er blevet anmeldt til EU.
Fakta om forsøgsordningen med dobbelttrailere:
- For at køre med de længere og dermed også CO2-besparende vogntog med dobbelttrailere skal der ske mindre tilpasninger af vejnettet, da de længere vogntog kræver mere plads, når de skal svinge
- Derudover skal det juridiske grundlag være på plads. Det kræver i første omgang en notifikationsproces hos EU-kommissionen for at kunne igangsætte forsøgsordningen. Herefter vil den danske færdselslov skulle ændres, så der kommer den nødvendige, nationale tilladelse til forsøgsordningen
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - Glædelig jul og godt nytår
- Knap halvdelen overtrådte reglerne
- Transportvirksomhed i Herning har sat en krog i elektriske transporter
- Transportvirksomhed i Kolding har fået sit eget navn
- Den nye Storstrømsbro er klar til de første trafikanter til februar
- Specialkøretøj skal køre ud i Limfjorden
- Færdselsstyrelsen ændrer praksis med tilsyn for at skabe større effekt
- Hollandsk distributionsbil er en alsidig distributionslastbil
- Ombygning af færge til el-drift tager længere tid end forventet
- Sydjysk fjordhavn forenkler adgangen til sikrede områder
- EU-Kommissionen har skiftet kurs - lastbiler bliver undtaget
- Økonomisk modvind blev efterfulgt af en blodprop
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |


.jpg)


