ENERGI-ORGANISATION:
Ugens aftale om Power-to-X-strategi er første skridt på vej mod en stærk dansk Power-to-X-industri og mod at gøre Danmark til foregangsland på området. - Aftalen indvarsler historisk udbygning med grøn strøm og anerkender, at investorer i elektrolyse og elektrofuels skal have både klarhed og strategisk ambition, lyder det fra Dansk Energi, der er erhvervs- og interesseorganisation for energiselskaber i Danmark
En elektrolysekapacitet på 4-6 GW og håndslag på at forpligte Danmark til ikke blot at forsyne sig selv med grønne Power-to-X-brændsler til lastbiler, fly og skibe, men også at eksportere grøn energi til resten af verden, når der står 2030 på kalenderen.
Det er to centrale punkter i den aftale om Power-to-X-strategi, som et bredt flertal i Folketinget indgik i begyndelsen af denne uge. Aftalen får erhvervs- og interesseorganisationen Dansk Energi til at kippe med flaget.
- Dette skal blive til en grøn game changer i dansk energi- og klimapolitik, siger Lars Aagaard, der er administrerende direktør, Dansk Energi, og fortsætter:
- Aftalen sætter en ambition for udbygningen af vind og sol i en grad, så Danmark bliver nettoeksportør af grøn energi. Der skal noget til for, at det bliver en realitet, men lykkes vi, bliver det et kæmpe første boost til den spirende Power-to-X-industri herhjemme. Lykkes vi, kan vi i 2030 levere grøn energi til ikke bare vores grønne omstilling og gas-uafhængighed - men også til resten af Europas.
Dansk Energi vurderer, at hvis aftalens ambition om at bygge 4-6 GW elektrolysekapacitet og eksportere til udlandet skal kunne lade sig gøre sammen med resten af den elektrificering, der er nødvendig i den grønne omstilling, vil det kræve en udbygning, der svarer til nye 8 GW havvind.
Det vil sige mere end fire gange så meget, som Danmark har opstillet i dag. Derfor efterlyser Lars Aagaard konkrete initiativer.
- Store ambitioner forpligter, og vi imødeser nu konkrete planer for, hvordan aftalepartierne vil give branchen mulighed for at speede udbygningen med vind og sol op. Tiden er knap, og barriererne for udbygning af sol, landvind og havvind skal tackles nu, siger han.
Ny model for Power-to-X-støtte
Aftalen om Power-to-X-strategien kan kickstarte et erhvervs- og eksporteventyr for danske virksomheder. Et stigende antal investorer står parat og venter på et startskud. Derfor er det ifølge Lars Aagaard vigtigt, at der med aftalen nu bliver udbudt 1,25 milliarder kroner i støtte til Power-to-X, også selvom støttebehovet reelt er større, hvis aftalens ambition skal nås:
- Det er en god begyndelse, men godt begyndt er kun halvt fuldendt. Power-to-X er en spirende industri, og vi skal gøre mere for at få kunderne med, siger Lars Aagaard og understreger, at politikerne derfor nu har en opgave med at understøtte de sektorer, der skal bruge Power-to-X-brændsler - luftfart, skibsfart og tung transport.
Skræddersyet el-infrastruktur
Aftalen giver også energibranchen mulighed for at skræddersy el-infrastruktur til Power-to-X-produktion og imødekommer dermed ønsket om et mere moderne regelsæt for udviklingen af den danske el-infrastruktur med direkte linjer, geografisk differentierede forbrugstariffer og lokale kollektiv tariffer.
Direkte linjer vil gøre det muligt for udvalgte storskala Power-to-X-producenter at føre elkabler direkte fra nærliggende vind- og solparker til Power-to-X-anlæg dér, hvor det giver samfundsøkonomisk størst værdi. Samtidig kan de opnå en besparelse, hvis de etablerer sig i dele af landet, hvor der i forvejen er mange solcelle- eller vindmølleparker. Dansk Energi peger på, at lokal kollektiv tarifering åbner for, at det kollektive el-net kan give rabat på tariffen, når Power-to-X-kunder spiller sammen med sol og vind i det kollektive net.
- Store nye Power-to-X-anlæg vil sluge enorme mængder strøm, og derfor er det vigtigt, at de nye anlæg spiller sammen med elnettet, elmarkedet og det øvrige energisystem. Det tager den nye aftale fat på, og det er klogt, siger Lars Aagaard.
Om Dansk Energi:
Dansk Energis medlemmer beskæftiger sig med produktion og distribution af og handel med energi. Også energiselskabernes bredbåndsaktiviteter er en del af Dansk Energis område.
Dansk Energis medlemmer omfatter koncerner og virksomheder med aktiviteter indenfor tre områder:
For el- og varmeproducenter er Dansk Energi omdrejningspunktet for interessevaretagelsen, når det gælder reguleringen af elproduktion og fjernvarmeproduktion for de største decentrale samt de centrale kraftvarmeværker.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- 30 millioner kroner skal gavne fremtidens uddannelse, grøn mobilitet og miljø
- International transportkoncern har fået flere elektriske trækkere
- Elektrisk varebil bliver billigere
- Hurtigfærger får støtte fra Staten
- Første projekt får grønt lys til hurtigere CO2-fangst
- Rederier kom med klare budskaber til erhvervsministeren
- Fredag 21. november 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Energiselskab investerer over en halv milliard i nye motorvejsstationer og butikker
- Puljemidler går til 920 el-lastbiler
- 13,8 millioner kroner skal få flere el-busser ud på de midtjyske veje
- Varebil som chassis med førekabine er elektrisk fra bunden
- Tyskland vil støtte import af dansk brint
Skriv din kommentar:
Power-to-X-strategi giver endelig bevægelse fra ord til handling
Onsdag 16. marts 2022 kl: 10:57
Af: RedaktionenUgens aftale om Power-to-X-strategi er første skridt på vej mod en stærk dansk Power-to-X-industri og mod at gøre Danmark til foregangsland på området. - Aftalen indvarsler historisk udbygning med grøn strøm og anerkender, at investorer i elektrolyse og elektrofuels skal have både klarhed og strategisk ambition, lyder det fra Dansk Energi, der er erhvervs- og interesseorganisation for energiselskaber i Danmark
En elektrolysekapacitet på 4-6 GW og håndslag på at forpligte Danmark til ikke blot at forsyne sig selv med grønne Power-to-X-brændsler til lastbiler, fly og skibe, men også at eksportere grøn energi til resten af verden, når der står 2030 på kalenderen.
Det er to centrale punkter i den aftale om Power-to-X-strategi, som et bredt flertal i Folketinget indgik i begyndelsen af denne uge. Aftalen får erhvervs- og interesseorganisationen Dansk Energi til at kippe med flaget.
- Dette skal blive til en grøn game changer i dansk energi- og klimapolitik, siger Lars Aagaard, der er administrerende direktør, Dansk Energi, og fortsætter:
- Aftalen sætter en ambition for udbygningen af vind og sol i en grad, så Danmark bliver nettoeksportør af grøn energi. Der skal noget til for, at det bliver en realitet, men lykkes vi, bliver det et kæmpe første boost til den spirende Power-to-X-industri herhjemme. Lykkes vi, kan vi i 2030 levere grøn energi til ikke bare vores grønne omstilling og gas-uafhængighed - men også til resten af Europas.
Dansk Energi vurderer, at hvis aftalens ambition om at bygge 4-6 GW elektrolysekapacitet og eksportere til udlandet skal kunne lade sig gøre sammen med resten af den elektrificering, der er nødvendig i den grønne omstilling, vil det kræve en udbygning, der svarer til nye 8 GW havvind.
Det vil sige mere end fire gange så meget, som Danmark har opstillet i dag. Derfor efterlyser Lars Aagaard konkrete initiativer.
- Store ambitioner forpligter, og vi imødeser nu konkrete planer for, hvordan aftalepartierne vil give branchen mulighed for at speede udbygningen med vind og sol op. Tiden er knap, og barriererne for udbygning af sol, landvind og havvind skal tackles nu, siger han.
Ny model for Power-to-X-støtte
Aftalen om Power-to-X-strategien kan kickstarte et erhvervs- og eksporteventyr for danske virksomheder. Et stigende antal investorer står parat og venter på et startskud. Derfor er det ifølge Lars Aagaard vigtigt, at der med aftalen nu bliver udbudt 1,25 milliarder kroner i støtte til Power-to-X, også selvom støttebehovet reelt er større, hvis aftalens ambition skal nås:
- Det er en god begyndelse, men godt begyndt er kun halvt fuldendt. Power-to-X er en spirende industri, og vi skal gøre mere for at få kunderne med, siger Lars Aagaard og understreger, at politikerne derfor nu har en opgave med at understøtte de sektorer, der skal bruge Power-to-X-brændsler - luftfart, skibsfart og tung transport.
Skræddersyet el-infrastruktur
Aftalen giver også energibranchen mulighed for at skræddersy el-infrastruktur til Power-to-X-produktion og imødekommer dermed ønsket om et mere moderne regelsæt for udviklingen af den danske el-infrastruktur med direkte linjer, geografisk differentierede forbrugstariffer og lokale kollektiv tariffer.
Direkte linjer vil gøre det muligt for udvalgte storskala Power-to-X-producenter at føre elkabler direkte fra nærliggende vind- og solparker til Power-to-X-anlæg dér, hvor det giver samfundsøkonomisk størst værdi. Samtidig kan de opnå en besparelse, hvis de etablerer sig i dele af landet, hvor der i forvejen er mange solcelle- eller vindmølleparker. Dansk Energi peger på, at lokal kollektiv tarifering åbner for, at det kollektive el-net kan give rabat på tariffen, når Power-to-X-kunder spiller sammen med sol og vind i det kollektive net.
- Store nye Power-to-X-anlæg vil sluge enorme mængder strøm, og derfor er det vigtigt, at de nye anlæg spiller sammen med elnettet, elmarkedet og det øvrige energisystem. Det tager den nye aftale fat på, og det er klogt, siger Lars Aagaard.
Om Dansk Energi:
- Dansk Energi er erhvervs- og interesseorganisation for energiselskaber i Danmark. Sammen leverer organisationen medlemmer stadigt grønnere strøm til brugere i Danmark
- Medlemmerne sikrer strøm til brugerne i 99,99 procent af tiden
- Den danske energiindustri beskæftiger samlet set over 56.000 medarbejdere, og er med sine milliardtunge investeringer i infrastruktur og teknologi et af Danmarks store erhverv
- Energiindustrien udgør en grundpille i dansk eksport. I 2019 eksporterede Danmark energiteknologi for 99,6 milliarder kroner, hvilket svarede til 14 procent af den samlede vareeksport
Dansk Energis medlemmer beskæftiger sig med produktion og distribution af og handel med energi. Også energiselskabernes bredbåndsaktiviteter er en del af Dansk Energis område.
Dansk Energis medlemmer omfatter koncerner og virksomheder med aktiviteter indenfor tre områder:
- Distribution af energi
- Produktion af elektricitet og kraftvarme
- Handel med energi
For el- og varmeproducenter er Dansk Energi omdrejningspunktet for interessevaretagelsen, når det gælder reguleringen af elproduktion og fjernvarmeproduktion for de største decentrale samt de centrale kraftvarmeværker.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - 30 millioner kroner skal gavne fremtidens uddannelse, grøn mobilitet og miljø
- International transportkoncern har fået flere elektriske trækkere
- Elektrisk varebil bliver billigere
- Hurtigfærger får støtte fra Staten
- Første projekt får grønt lys til hurtigere CO2-fangst
- Rederier kom med klare budskaber til erhvervsministeren
- Fredag 21. november 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Energiselskab investerer over en halv milliard i nye motorvejsstationer og butikker
- Puljemidler går til 920 el-lastbiler
- 13,8 millioner kroner skal få flere el-busser ud på de midtjyske veje
- Varebil som chassis med førekabine er elektrisk fra bunden
- Tyskland vil støtte import af dansk brint
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |
.gif)




