Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Transportkoncern sætter flere biogaslastbiler ind i Danmark

Torsdag 23. september 2021 kl: 10:26
Share  


Af: Redaktionen

Frode Laursen A/S har indkøbt 10 nye biogasbiler, der alle skal køre i Danmark. De første er på vejene, hvor de kører med varer til Rema1000-butikker. - Det er virkelig dejligt at have fået biogasbilerne sat ind også i Danmark, siger teknisk direktør Jan Skov Pedersen

De nye biler kører på CBG, som står for Compressed Bio Gas, som rent kemisk svarer til CNG, der hovedsageligt består af methan-gas under tryk. 


Udover, at biogasbilerne kan spare op til 100 procent i CO2-udledning, så er udledningen af af de sundhedsskadelige NOx-forbindelser skåret ned med 90 procent.


- Samtidig er gasbilerne mere lydsvage. Støjniveauet er på 60 dB og Piek-godkendt, hvilket betyder, at vi nu har mulighed for at aflevere varer på tidspunkter, vi ellers ikke kunne. Simpelthen fordi vi ikke larmer så meget mere, siger Jan Skov Pedersen.


Gastanke langs vejkorridor
De nye biler er kommet på vejene i forbindelse med, at der er blevet åbnet fire nye biogastankstationer, som gør det muligt at distribuere varer med biogaslastbiler mellem København og Aarhus.


- Biogastankanlæg er ikke noget nyt i Danmark. Der er allerede 15-16 anlæg, men de ligger langt væk fra, hvor vi kører med bilerne. Med de nye biogastankstationer i Ishøj, Køge, Odense og Horsens er det muligt for os at tanke nær vores ruter, og derfor kan vi nu også tilbyde vores kunder muligheden, siger Jan Skov Pedersen.




Klik venligst

© Copyright 2021 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Anlæg omdanner energi fra vind til energi i brint - og vinder bæredygtighedspris
- Fransk bil til varer- og personer får brint-elektrisk drivline
- Det haster med national Power-to-X-strategi
- Bæredygtighedspris havner hos driftdirektør i Danmarks største havn
- Klimaneutrale lastbiler kræver store investeringer, som virksomhederne ikke kan løfte alene
- En biodiversitetsfond med 25 millioner kroner skal hjælpe dyre- og planteliv på havnearealer
- Danmark skal satse på e-roads til tung transport
- - Der skal ske en kraftig udvikling af el-lastbilernes konkurrencedygtighed, hvis Klimarådets vurderinger skal blive virkelighed
- Gas kan blive en blindgyde
- Afgifter på drivhusgasser kan styre udviklingen
- Omstilling af lastbilernes lange transporter står over for en række udfordringer
- Ladestationer til både personbiler og lastbiler er to fluer med et smæk

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst